Abachi

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Abachi

Obeche (Frans), Abachi (Duits), Obeche (Engels).

f128-1.jpg


Andere namen: ayous, ayus (Kameroen, Guinee), obeche, arere (Nigeria), sam, samba (Ivoorkust), wawa (Ghana), mbado (Centraal-Afrikaanse Republiek).
Botanische naam: Triplochiton scleroxylon K. Schum.
Familie: Sterculiaceae.
Houtsoort: Loofhout
Groeigebied.: Tropisch West-Afrika van Guinee tot Kameroen. Voornaamste productielanden: Kameroen, Nigeria, Ivoorkust en Ghana.
Volumieke massa: (370-)390 (-450) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers ca. 560 kg/m3.
Boom beschrijving: Grote boom, hoogte45-55 m. Smalle plankwortels lopen tot 6 m hoog tegen de stam. De stam is recht en cilindrisch, maximaal 25 m lang. Diameter boven de plankwortels 0,9-1,5 m. Bij bomen met een grootte afmeting is het hart dikwijls hol, rot of zacht.
Draad: Recht tot kruisdraad. Kruisdraad geeft op het radiale vlak een vage tot vrij duidelijke streeptekening.
Nerf: Matig grof tot grof
Werken: Gering
Duurzaamheid klasse: 5
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Abachi is prima hout om te gebruiken in de hengelsport: dobbers (met name vlokdobbers - meer geschikt dan balsa), poppers, plugjes. Het is, in tegenstelling tot balsa, goed te verwerken op de draaibank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Henk weer wat geleerd. Balsa op de draaibank gaat bij mij prima. Ik heb ergens een speciaal tooltje liggen.:eek: (beplakt met schuurpapier)
 

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Hout Informatie, Abechi Triplochiton Scleroxylon
Beschrijving
Andere benamingen: Ayous
Er is weinig kleurverschil tussen het kernhout en het spinthout. Beide zijn roomwit tot lichtgeel. Het hout heeft meestal een kruisdraad en een matig fijne nerf.
Droog gewicht: 400 kg/m3

Eigenschappen
Abechi is geen sterke houtsoort maar het is makkelijk te bewerken. Voor de afwerking is het nodig om een vulmiddel te gebruiken. Met de hand draaien gaat niet goed omdat het hout te zacht is.

Drogen
Het hout droogt snel en met weinig kwaliteitsverlies.

Duurzaamheid
Abechi is niet duurzaam. Het wordt aangetast door termieten en schimmels. Vooral het kernhout is moeilijk te impregneren.
Toepassingen
Meubelen, vulmateriaal, platen, triplex en fineer


Gezondheidsrisico's
Huidontsteking, netelroos, astma, verstopte longen, niezen en hijgen.


Groeigebied
West-Afrika

Hoogte
45-55m
Diameter
1-1,5m
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een 4-tal schooljaren geleden heeft een leerlingen een massieve tafel met bankjes gerealiseerd die in een zeer warme omgeving staat tijdens de zomer.
Onlangs heb ik die leerkling terug gezien en de vraag gesteld hoe het zat naar vervormingen toe. Deze realisatie is nooit verandert qua krimp en uitzetten.
Wat we wel ondervonden hebben is het verniswerk die zeer moeilijk verliep op waterbasis.
Alles werd op voorhand eens gewaterd om de recht komende vezeltjes te vermijden, maar helaas na iedere vernislaag was het ruwe aanvoelen terug.
De tafel en bankjes waren op voorhand zeer fijn geschuurd tot korrel 220.
Mijn blokkbinnenkasten van mijn glazendeuren zijn ook gemaakt met abachi, fijn geschuurd tot 280 korrel en geschilderd op waterbasis. Helaas hetzelfde probleem.
Bij het vernissen van cellulose vernis herken je dit probleem niet maar het nadeel is dan verkleuring van het hout.
Hier nog een foto van deze takel en bankjes.
PICT9596.jpg

Wij nemen voornamelijk de benaming Ayous
Wij gebruiken deze houtsoort veel voor meubeltjes in de lagere jaren voor de kostprijs en in de hogere jaren om een klein trapje te maken.
De trapjes zijn wel degelijk ayous/abachi, maar de lichtinval speelt hier een rol op de foto.
P6210111.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zo'n 15 jaar geleden heel veel met Abachi gewerkt. Ik was saunabouwer en de banken, vlonders en rugleuningen werden van Abachi gemaakt. Dit omdat het zeer goed tegen temperatuursverschillen/schommelingen kan, helaas is vocht echter wel een probleem omdat het erg snel opgenomen wordt en er kringen cq vlekken ontstaan. Oppervlakkig zijn die goed weg te schuren maar eenmaal doorgedrongen blijven ze aanwezig.
Het bewerken van Abachi is erg makkelijk omdat het vrij zacht hout is, het nadeel daarvan is dan weer dat het erg kwetsbaar is waardoor een deuk of kras snel is gemaakt. Verzagen/frezen van Abachi is iets minder plezierig, het stoft ontzettend waarbij het stof erg fijn van structuur is. Een mondkap is zeker geen overbodige luxe ! Daarbij komende is dat Abachi erg stinkt bij het zagen/frezen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zo'n 15 jaar geleden heel veel met Abachi gewerkt. Ik was saunabouwer en de banken, vlonders en rugleuningen werden van Abachi gemaakt. Dit omdat het zeer goed tegen temperatuursverschillen/schommelingen kan, helaas is vocht echter wel een probleem omdat het erg snel opgenomen wordt en er kringen cq vlekken ontstaan. Oppervlakkig zijn die goed weg te schuren maar eenmaal doorgedrongen blijven ze aanwezig.
Het bewerken van Abachi is erg makkelijk omdat het vrij zacht hout is, het nadeel daarvan is dan weer dat het erg kwetsbaar is waardoor een deuk of kras snel is gemaakt. Verzagen/frezen van Abachi is iets minder plezierig, het stoft ontzettend waarbij het stof erg fijn van structuur is. Een mondkap is zeker geen overbodige luxe ! Daarbij komende is dat Abachi erg stinkt bij het zagen/frezen.


Wat ik in het rood heb aangeduid CivixX, daarmee ben ik met je volledig eens. Dit klopt wat je neergeschreven hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.