Multiplex audiomeubel

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een vriend van me vroeg of ik voor hem een audiomeubel kon maken. Omdat hij geen groot budget had moesten de kosten laag blijven en is er besloten dit te maken uit multiplex wat in de bouwmarkt grof op maat gezaagd werd. Thuis ben ik begonnen met het verlijmen van de plateau's waarna ze exact op maat gezaagd werden. Vervolgens zijn er vele stroken gezaagd en verlijmd, hierna zijn de stroken ook weer met overmaat afgekort waarna ik ze bij Atelier Eindhoven gevlakt heb en door de vandikte bank heb gehaald. Daarna kon het lijmproces plaatsvinden wat dit tot resultaat leverde.

Het kleine plateautje is voor een LP-speler en komt op spikes te staan. Het meubel zelf komt nog om kleine stelvoetjes te staan welke ik in de poten zal verwerken.

P1010204.jpg

P1010206.jpg

Nu is het de bedoeling dat de plateau's donker en de zijkanten blank gelakt worden. Ik heb hiervoor Pantserlak van Rambo, dit is op waterbasis. Mijn vraag aan jullie is: Is het beter om te beginnen met de blanke lak ? Is het mogelijk om de blanke lak over de donkere lak te smeren om de donkere lak meer glans te laten krijgen ?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Om het opstaan van het hout te voorkomen kun je alle delen eerst met een vochtig sponsje nat maken en daarna alles weer schuren.
Daarna de donkere planken eerst met 2-3 lagen waterbeits behandelen en de aansluitingen tpv. de staanders afplakken.
Daarna kun je eventuele vlekken nog wegschuren.
Dan pas het geheel met blanke lak afwerken, dit kan op waterbasis, maar ook terpetinebasis.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ziet er heel leuk uit!

Ik zou eerst het hele meubel in de blanke lak zetten en daarna de planken donker maken.
Op deze manier is de kans niet zo groot dat het donkere bij de hoekjes in de kopse kant van het hout trekt.
Daarna nog es blanke lak over het hele meubel.

Groet John
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gedaan, ik zou de raad van Neel opvolgen.
Is het de bedoeling van een draaiplateau ervan te maken?
Dikke pluim.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank jullie. Nee nee, geen draaiplateau maar een plateau voor een LP-speler (draaitafel) ;)

Zo het werk is gedaan, ben er best tevreden over en de klant ook dus dan zit het goed he. Het was al met al minder simpel dan ik in eerste instantie had gedacht maar het resultaat mag er wezen.
Afwerking is gedaan met een kleurlak wengé en daarna met een blanke lak.

P1010212.jpg

P1010215.jpg

P1010213.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.