Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Multiplex audiomeubel

Een vriend van me vroeg of ik voor hem een audiomeubel kon maken. Omdat hij geen groot budget had moesten de kosten laag blijven en is er besloten dit te maken uit multiplex wat in de bouwmarkt grof op maat gezaagd werd. Thuis ben ik begonnen met het verlijmen van de plateau's waarna ze exact op maat gezaagd werden. Vervolgens zijn er vele stroken gezaagd en verlijmd, hierna zijn de stroken ook weer met overmaat afgekort waarna ik ze bij Atelier Eindhoven gevlakt heb en door de vandikte bank heb gehaald. Daarna kon het lijmproces plaatsvinden wat dit tot resultaat leverde.

Het kleine plateautje is voor een LP-speler en komt op spikes te staan. Het meubel zelf komt nog om kleine stelvoetjes te staan welke ik in de poten zal verwerken.

P1010204.jpg

P1010206.jpg

Nu is het de bedoeling dat de plateau's donker en de zijkanten blank gelakt worden. Ik heb hiervoor Pantserlak van Rambo, dit is op waterbasis. Mijn vraag aan jullie is: Is het beter om te beginnen met de blanke lak ? Is het mogelijk om de blanke lak over de donkere lak te smeren om de donkere lak meer glans te laten krijgen ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Om het opstaan van het hout te voorkomen kun je alle delen eerst met een vochtig sponsje nat maken en daarna alles weer schuren.
    Daarna de donkere planken eerst met 2-3 lagen waterbeits behandelen en de aansluitingen tpv. de staanders afplakken.
    Daarna kun je eventuele vlekken nog wegschuren.
    Dan pas het geheel met blanke lak afwerken, dit kan op waterbasis, maar ook terpetinebasis.

Wauw, nooit gedacht dat ruwe multiplex voor zo'n mooi meubel kon zorgen, chapeau!

mooi gedaan
    dat het zo door de vandikte bank kon had ik niet verwacht

Dank jullie. Door de vandikte was geen probleem maar je moet rekening houden met tearout. Ik had de zijkanten nog wat langer moeten laten maar heb het tot een minimale weten te houden.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Schitterend!
    Vriendelijke groeten,

Corné

Ziet er heel leuk uit!

Ik zou eerst het hele meubel in de blanke lak zetten en daarna de planken donker maken.
    Op deze manier is de kans niet zo groot dat het donkere bij de hoekjes in de kopse kant van het hout trekt.
    Daarna nog es blanke lak over het hele meubel.

Groet John

Fraai effect! Ben benieuwd als het helemaal klaar is.

jaap

Forum Rechten