Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Question Stroomtoevoer - Groepen?

Hallo allemaal,
    Ik lees al een paar maanden met veel genot dit forum, vandaag de eerste keer dat ik daadwerkelijk een post start en meteen een vraag stel.

Op mijn terein staat een tuinhuisje van 5x4~ meter. Hier loopt op dit moment via de schuur->meterkast 1 stroomlijn van 16a. Dit tuinhuisje heb ik verbouwd tot "workshop".
    Vandaag heb ik mijn Dewalt DW745 ontvangen, en klaarblijkelijk vraagt deze zaag incl. een stofzuiger iets te veel stroom en is tot nu toe twee keer de stop doorgeslagen. Let wel dit niet continue gebeurd. (uitgerekend ~3250 watt ~14A. Opzich zou dit geen probleem moeten zijn - toch?)

Op deze groep zitten verder een washmachine en een droger (beide stonden uit op het moment van doorslaan).

Heeft het nut op de groep die ik nu gebruik te vervangen naar een hogere ampere?
    Hebben jullie advies hierin?

Ik heb voor de zaagtafel een aparte groep aangelegd op 220 en 16 ampère met een trage zekering, dat gaat goed.
    Zaagtafel heeft dus een aparte groep en de afzuiger een andere groep.

Hallo Traveler.
    Weet je hoe ver de schuur van de meterkast vandaan staat. En weet jij ook wat de diameter van de adders in de kabel is?? De verlichting van de schuur??? Ook op deze groep ??? Was het nat of droog weer??? Is er echt een STOP doorgeslagen?? is die ook heet/warm?? Of is het een automaat? zoja met welke waarde??

Je ziet . meer vragen in plaats van antwoorden.
    hg Hugo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman Bekijk Berichten
    Hallo Traveler.
    Weet je hoe ver de schuur van de meterkast vandaan staat. En weet jij ook wat de diameter van de adders in de kabel is?? De verlichting van de schuur??? Ook op deze groep ??? Was het nat of droog weer??? Is er echt een STOP doorgeslagen?? is die ook heet/warm?? Of is het een automaat? zoja met welke waarde??

Je ziet . meer vragen in plaats van antwoorden.
    hg Hugo
    Hallo Hugo,

De schuur is ongeveer op 5 meter afstand van de meterkast. Diameters weet ik helaas niet, mijn vader heeft zelf de installatie/lijn gedaan. (In de betonnen muur heeft hij een gat geboord waar de kabel door heen gaat) Betreft een "buiten kabel" maar niet ondergronds welke vervolgens op een stopcontact in de schuur zit.

Voor de duidelijkheid: meterkast > betonnen schuur > stroomkabel naar blokhut.
    Lengte van de stroomkabel zal iets van 10 meter zijn denk ik.

De gehele blokhut zit op deze kabel, dus incl. verlichting (3x spotjes).
    Weer is/was "vochtig". De stop is is naar beneden geschakeld (uit) terwijl de rest van de stoppen nog aan stonden.
    Ik heb niet gevoeld of de stop warm was.

EDIT:
    Geen idee of dit een automatische stoppenkast is. Ik heb even snel een foto gemaakt:

Laatst gewijzigd door Traveler; 07-01-15 om 23:25.

Elektrische motoren hebben een typeplaatje hoeveel stroom ze vragen, maar ze hebben ook een inschakelstroom, die veel hoger is (een factor 3 ofzo). Dus als het bij het inschakelen uitvalt, ligt het daar aan.

Als het na een tijdje is, dan komt het mogelijk door kabels die voor de lengte aan de dunne kant zijn - daardoor wordt het voltage verlaagd, zodat de motoren meer ampère vragen. Verlichting speelt inderdaad ook mee, natuurlijk.

Wat In De kast zit is een alamat een automaat en aardlekschakelaar ineen. Toen ik nog in de elektramaterialen zat waren deze alleen maar in de snelle uitvoering te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Elektrische motoren hebben een typeplaatje hoeveel stroom ze vragen, maar ze hebben ook een inschakelstroom, die veel hoger is (een factor 3 ofzo). Dus als het bij het inschakelen uitvalt, ligt het daar aan.

Als het na een tijdje is, dan komt het mogelijk door kabels die voor de lengte aan de dunne kant zijn - daardoor wordt het voltage verlaagd, zodat de motoren meer ampère vragen. Verlichting speelt inderdaad ook mee, natuurlijk.
    Het is inderdaad bij het inschakelen van de zaag.

Aardlekautomaten bestaan tegenwoordig ook in C

https://www.elektroschakelmateriaal....1n-c-003-85376

Zoiets moet een elektricien voor je kunnen monteren, als je een beetje handig bent kun je dat zelf ook.

Wat je in ieder geval niet moet doen is stofzuiger en zaag tegelijk aan zetten, en wellicht gaat het beter als je de zaag aanzet terwijl het licht uit is (cq. na het monteren van spaarlampen, LED TL-balken of T5 TL-balken). Voor krachtstroommotoren heb je softstarters, maar die zijn voor 1 fase 240V niet te vinden volgens mij.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Aardlekautomaten bestaan tegenwoordig ook in C

https://www.elektroschakelmateriaal....1n-c-003-85376

Zoiets moet een elektricien voor je kunnen monteren, als je een beetje handig bent kun je dat zelf ook.

Wat je in ieder geval niet moet doen is stofzuiger en zaag tegelijk aan zetten, en wellicht gaat het beter als je de zaag aanzet terwijl het licht uit is (cq. na het monteren van spaarlampen, LED TL-balken of T5 TL-balken). Voor krachtstroommotoren heb je softstarters, maar die zijn voor 1 fase 240V niet te vinden volgens mij.
    Doelstelling is uiteraard dat de zaag en stofzuiger gelijktijdig aan kunnen. Het is een kleine ruimte en stof is sowieso al een probleem.
    Dank voor je advies omtrent de C schakelaar.

Wellicht hier een simpele oplossing.
    Een inschakelstroom begrenzer voor 220v 3680watt
    https://www.conrad.nl/nl/ce-612-44-i...it-622412.html

Forum Rechten