tafelzaag cabinet saw

CHLO

Nieuw lid
15 mrt 2010
5
0
Er zijn verscheidene onderwerpen geplaatst op het forum over het zoeken van een tafelzaag.
Zelf ben ik ook op zoek en ben ik op het internet terecht gekomen bij "cabinet saws".
Weet iemand of deze verkocht worden in België / Nederland?
Heeft iemand enige ervaring met dit type tafelzaag?
Voor- nadelen, maataanduiding (mm of inch), ... ?
Alvast bedankt!
 

CHLO

Nieuw lid
15 mrt 2010
5
0
Klopt, dit is een machine van Herman Buitelaar en op het forum is terug te vinden dat de kwaliteit niet goed is.
De merken Delta, Jet en powermatic verkopen dit type tafelzaag.
Heeft iemand enige ervaring met deze merken, eventueel met dit type tafelzaag "cabinet saw"?
En eventuele verkooppunten?
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Dit zijn vooral merken die je tegenkomt op Amerikaanse sites. Let wel het stroomnet is anders. Daar zijn deze machines op aangepast. Let hierop als je een tafelzaag aanschaaft.

Groet Ralph
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo
voor het merk jet kan je terecht bij de firma vdh in utrecht verkopen ook lurem machine,s
heb goede ervaring met hun verkochten ook het merk emco heb daar en woodworker gekocht was en zaagtafel/freesmachine zaagde werkelijk prefekt
heb nu en minimax combie staan
kijk even op de site http://www.vdhbv.nl
vr,gr
hakkelaar
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb een Jet:

jts250cs_super_lg.jpg


Ik gebruik de roltafel nooit, zit in de weg in m'n atelier en vond hem niet precies, maar gebruik een zelfgemaakte slede die in de groef naast het zaagblad pas.Is er in een wip op en weer af.
Gebruik hem enkel voor nauwkeurig werk (pennen enz., schulpen doe ik op de lintzaag,
Heb de 220 versie.

De zaag heeft een goede geleiding , ik gebruik deze ook voor m'n frees die ik in de tafel geïntegreerd heb.

Vraag maar wat je weten wil...
 

CHLO

Nieuw lid
15 mrt 2010
5
0
Bedankt voor jullie reacties.
Dit is ook mijn bedoeling om een zelfgemaakt slede te gebruiken.
Op Youtube zijn hier mooie filmjes van te vinden.
Zo'n Jet tafelzaagmachine naar zoiets ben ik naar op zoek.
Ik heb het internet redelijk grondig afgezocht naar andere "europese" merken die zo uitgevoerd zijn als de amerikaanse "cabinet saws", maar zonder resultaat.
Met uitvoering bedoel ik :
- gietijzeren blad
- een gefreesde groef links en rechts van het zaagblad (als geleiding voor een zelfgemaakt slede)
- parallelgeleiding.
Kennen jullie soms nog andere "europese" merken?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Scheppach en Kitty kan je eens proberen.

Let wel: Bij de Jet heb je enkel een groef aan de rechterzijde. Gaat ook maar je hebt maar 1 geleider ipv 2, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Waarom geen DeWalt kopen? met de bijbehorende vergroot stukken (extra brede geleider en dergelijke) Dan heb je nog altijd het voordeel dat het verplaatsbaar is, bijvoorbeeld als je op verplaatsing gaat werken.
 

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Goedemiddag,

Een tijdje geleden heb ik het topic over de HBM machine geplaatst. Gezien de reacties EN mijn doel (wat ik met de machine wil gaan doen) ben ik daar vanaf gestapt.

Wat de JET betreft, daar heb ik ook naar gekeken. Leek me een leuke machine en ik ben zelfs naar VDH in Utrecht geweest om hem te bekijken. Zij adviseerden me de JTS-250CS te nemen ipv de JTS-600. Een echt goede reden konden ze me niet geven anders dan dat de 600 een "slechte(re)" machine zou zijn. Toen ik over de prijs van de 250CS begon kreeg ik direct 25% korting !!! Ze hadden een flinke container ingekocht ;-) Overigens kon ik toen ook een vlakbank (15 cm) met 100 euro korting krijgen dus wat betreft de prijs is zeker te onderhandelen met die gasten.

Wat betreft de enkele groef zat ik ook een beetje mee. Als ik eenmaal een zaagtafel heb wil ik ook een zaagslede zelf maken, het liefst met twee geleiders. Ik heb zitten denken om die slede aan de ene kant aan de roltafel van de 250CS vast te zetten (via de bevestigingsgaten van de verstekgeleider die in de roltafel zitten) en aan de andere kant de groef te gebruiken. Maar als het ook lukt door een groef te gebruiken dan is dat probleem ook opgelost.

Anyway, ik was toch nog wat terughoudend (gevoelsmatig) en heb de machine toen niet gekocht. Tot op heden heb ik nog geen keus gemaakt dus ben erg blij dat ik in een eerdere reactie van Geert lees dat het toch een goede machine is. Alle info die anderen hier nog over kunnen geven stel ik zeer op prijs. Nauwkeurigheid, ook na vele malen zagen, vind ik erg belangrijk bijvoorbeeld.

Dus reacties, ervaringen en tips mbt de JTS-250CS zijn zeer welkom. Ervaringen met JET machines in het algemeen ben ik ook benieuwd naar. Ik heb het forum reeds afgezocht naar specifieke JET onderwerpen maar kan niet veel vinden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,

Leo
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Die ene groef is geen probleem mijn slede werkt er perfect mee, als je wil kan je zelf een tweede groef voorzien door de sledetafel te demonteren en daar een stuk multiplex met een massieve houten groef erin te verlijmen , heb dit zo gedaan aan de andere zijde waar nog plaats vrij is om een bovenfrees te integreren

Ik vind ze nu voldoen, maar schulpen zou ik er zeker niet continu mee willen doen , al valt dat waarschijnlijk beter mee met een goed schulpblad, maar het is zeker geen krachtpatser.
Deze versie weegt ongeveer 200 kg dat is 70 kg meer dan de jts600 versie , vergelijken klan op de website van axminster, dus is wat stabieler.

Voor zwaar afkort werk gebruik ik een goede afkort zaag. De slede tafel is hier te licht en te klein voor. Ook moet je de "mitre gauge" er steeds afschroeven en moet je ze steeds na stellen omdat er een klein beetje speling op zit .
Met een slede kan je dit grotendeels oplossen , je verliest wel zaaghoogte met een slede door de hoogte van de multiplex. Je kan ook gewoon een zelfbouw "mitre gauge" maken dan verlies je geen zaaghoogte.

Voor plaatmateriaal is het een ramp, maar daar is ze ook niet voor gemaakt. Maar aangezien ik al mijn meubels uit massief hout maak is dat geen punt voor mij.

Ik heb deze tafel gekocht voor ik axminster kende, maar hun eigen merk tafelzaag zou nu zeker een optie zijn.
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb een 746 gehad en was er erg tevreden over. Als de machine eenmaal goed is ingesteld blijft hij lang zuiver en is bij juist gebruik erg nauwkeurig. De machine is goed nastelbaar en lekker stabiel. Met de uitbreidingen erbij kun je daarom prima grote platen verzagen en met het wielstel is hij ook nog goed te verplaatsen.

Kortom: Ik was er erg tevreden over en de enige reden dat ik de machine niet meer heb is de aanschaf van en Felder met schuiftafel, dat is toch nog net wat prettiger werken.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.