Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 41
    voor mij zou duurzaamheidsklasse ook zinvolle informatie zijn die bij elke houtsoort vernoemd kan worden.
    Fijnhouthandel Arnhem heeft van veel houtsoorten een standaard omschrijving op hun website staan, misschien mag je die in overleg wel gebruiken.

Het zijn hele korte omschrijvingen van de houtsoort. Eigenlijk te kort voor het mooie.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik denk dat velen http://www.wood-database.com/ wel kennen Zo niet, hier is alle relevante informatie en vaak meerdere foto's waaronder details van kopshout van zeer veel houtsoorten te vinden. Je moet er wel de Engelse taal voor beheersen.

Dit forum heeft ook de potentie om het forum (en/of de beheerders) heel wat last te bezorgen, omdat het erg aantrekkelijk is om bij houtsoorten allerlei gegevens van het net over te nemen. Maar dat geeft potentiëel wel problemen met copyright. Zie bv. de bijdrage over Afzelia. Nu zijn feiten an sich niet beschermd door het auteursrecht, behalve als er substantieel geïnvesteerd is in het bijeen brengen of instandhouden van die verzameling feiten, dus ik denk toch dat het een grijs gebied is als er hele items overgenomen worden. Het zou natuurlijk ook kunnen dat er netjes toestemming voor gevraagd is.

Alle respect voor het initiatief maar ik vind het een beetje nodeloos (nutteloos) werk, die oplijsting is er al, plaats hier gewoon de links naar dergelijke databases zoals deze bijvoorbeeld:
    http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten
    http://www.houtinfo.nl/hout/eigenschappen-van-hout

Nu zit het gevaar er in dat er fouten insluipen, zoals al in één van de postings hier, de gegeven cijfers kloppen niet. Met onjuiste gegevens zonder bronvermelding is niemand gebaat.
    Dan vind ik het veel zinvoller om per houtsoort de meer "oneigenlijke"toepassingen te geven, wel met praktijkvoorbeelden natuurlijk

Bijvoorbeeld Kersen, iedereen kent deze houtsoort als meubelhout of draaihout, maar gebruikt als hamersteel of laddersport??
    Robinia, kleurt groen door het dampen met ammoniak.
    Peren, gekleurt met staalwol +azijn is een vervanger voor Ebben.
    Liguster, .....etc..
    Dit zijn gegevens die je meestal niet vind in een vademecum en dus een meerwaarde geven aan de opgesomde houtsoorten.

Nu vind ik ook dat iedereen die regelmatig met hout werkt toch minstens het "houtvademecum" van de Stichting Centrum Hout in de kast moet hebben staan. Zeker de in dit boek afgedrukte tabellen zijn heel belangrijk, meer nog dan enkel een (summiere) beschrijving drukken cijfers echt uit wat je van een houtsoort mag, of kan verwachten. Dat hier de getallen wel kloppen daar staat mede de TNO Delft borg voor

Ga voor de beschrijvingen en gegevens van houtsoorten altijd af op "officiële" publicaties, indien mogelijk. Veel van de gegevens die je vind op het net zijn op zijn minst onbetrouwbaar of onvolledig. Niet erg als je uit nieuwsgierigheid eens gaat speuren naar een of andere houtsoort, wel een serieuze handicap als je effectief met een bepaalde houtsoort aan de slag wil en deze dus ten gronde wil kennen.

Er gaan weinig weken voorbij zonder dat ik één of ander houtvademecum eens in handen heb om iets te controleren, daarom heb ik er thuis drie staan, van verschillende druk

Als we dit beperken tot de droge cijfers (die inderdaad op allerlei andere plekken ook prima te vinden zijn) dan halen we hier mogelijk niet het maximale rendement uit.
    Als ik in die andere bronnen houtsoorten opzoek dan zie ik de cijfers, bekijk ik de plaatjes en lees ik mogelijk wat opmerking over waar dit hout geschikt voor zou kunnen zijn. Maar het blijft voor mij als amateur allemaal vrij abstract. Op dat punt heb ik vaak iets van "heel mooi, maar laat nu maar eens zien wat je in de praktijk met dit hout doet en hoe het er dan uitziet".

Ik denk dat dit forum daar een heel duidelijke meerwaarde kan leveren. Door bijvoorbeeld per houtsoort waar mogelijk éém of meer links op te nemen naar woodworking.nl-projecten waar dit hout heel bewust is toegepast. Dan hebben we het dus niet alleen over het materiaal op zich maar gaan we veel meer in op de vraag wat je er in de praktijk mee doet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Alle respect voor het initiatief maar ik vind het een beetje nodeloos (nutteloos) werk, die oplijsting is er al, plaats hier gewoon de links naar dergelijke databases zoals deze bijvoorbeeld:
    http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten
    http://www.houtinfo.nl/hout/eigenschappen-van-hout

Nu zit het gevaar er in dat er fouten insluipen, zoals al in één van de postings hier, de gegeven cijfers kloppen niet. Met onjuiste gegevens zonder bronvermelding is niemand gebaat.
    Dan vind ik het veel zinvoller om per houtsoort de meer "oneigenlijke"toepassingen te geven, wel met praktijkvoorbeelden natuurlijk

Bijvoorbeeld Kersen, iedereen kent deze houtsoort als meubelhout of draaihout, maar gebruikt als hamersteel of laddersport??
    Robinia, kleurt groen door het dampen met ammoniak.
    Peren, gekleurt met staalwol +azijn is een vervanger voor Ebben.
    Liguster, .....etc..
    Dit zijn gegevens die je meestal niet vind in een vademecum en dus een meerwaarde geven aan de opgesomde houtsoorten.

Nu vind ik ook dat iedereen die regelmatig met hout werkt toch minstens het "houtvademecum" van de Stichting Centrum Hout in de kast moet hebben staan. Zeker de in dit boek afgedrukte tabellen zijn heel belangrijk, meer nog dan enkel een (summiere) beschrijving drukken cijfers echt uit wat je van een houtsoort mag, of kan verwachten. Dat hier de getallen wel kloppen daar staat mede de TNO Delft borg voor

Ga voor de beschrijvingen en gegevens van houtsoorten altijd af op "officiële" publicaties, indien mogelijk. Veel van de gegevens die je vind op het net zijn op zijn minst onbetrouwbaar of onvolledig. Niet erg als je uit nieuwsgierigheid eens gaat speuren naar een of andere houtsoort, wel een serieuze handicap als je effectief met een bepaalde houtsoort aan de slag wil en deze dus ten gronde wil kennen.

Er gaan weinig weken voorbij zonder dat ik één of ander houtvademecum eens in handen heb om iets te controleren, daarom heb ik er thuis drie staan, van verschillende druk
    Waar heb je een fout ontdekt? Dan kunnen wij het aanpassen. Wij plaatsen alleen een kleine inleiding van het houtsoort en de rest kan iedereen aanvullen zoals het verkleuren om het op een andere te laten zien.

Tevens zijn wij ook bezig om in overleg met Centrum Hout hun gegevens te gebruiken.

Bij de laatste posting in het topic "Eik" moeten de gegeven waarden bij "krimp" uitgedrukt in % van de afmetingen vers gezaagd de volgende worden:

voor Europees licht Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 1,8% / tang. 4,8%
    voor Europees zwaar Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 2,7% / tang. 6,5%
    Bron. TNO Delft.

Als we op termijn deze lijst willen laten gebruiken als "naslagwerk" voor ieder die op zoek is naar de juiste informatie over een bepaalde houtsoort moet alles wel kloppen, dus ook de cijfers na de komma

Om iets duidelijk over te brengen lijkt het me ook wenselijk om steeds dezelfde terminologie te gebruiken, dus geen sterkteklasse of zo ... maar beter altijd duurzaamheidsklasse I, II, etc..... gebruiken,
    dat is de benaming die er standaard voor gebezigd word.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Bij de laatste posting in het topic "Eik" moeten de gegeven waarden bij "krimp" uitgedrukt in % van de afmetingen vers gezaagd de volgende worden:

voor Europees licht Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 1,8% / tang. 4,8%
    voor Europees zwaar Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 2,7% / tang. 6,5%
    Bron. TNO Delft.

Als we op termijn deze lijst willen laten gebruiken als "naslagwerk" voor ieder die op zoek is naar de juiste informatie over een bepaalde houtsoort moet alles wel kloppen, dus ook de cijfers na de komma

Om iets duidelijk over te brengen lijkt het me ook wenselijk om steeds dezelfde terminologie te gebruiken, dus geen sterkteklasse of zo ... maar beter altijd duurzaamheidsklasse I, II, etc..... gebruiken,
    dat is de benaming die er standaard voor gebezigd word.
    De duurzaamheidsklasse heb ik al aangepast. Was een foutje van mij. Over de gegevens van de krimp van eiken zal ik nog meer bronnen moeten gaan vergelijken en kijken wat de laatste gegevens zijn. Mijn gegevens waren van 2003, het is mogelijk dat ze verouderd zijn.

Edit: Zie dat de middelmatige volumieke massa klopt met die gegevens alleen de groot volumieke massa niet meer. Weet niet wat er in een laatste hout vademecum staat.
    Laatst gewijzigd door jefmen; 08-01-15 om 22:22.

De sterkteklasse zegt iets over de mechanische capaciteit van de houtsoort en lijkt mij wel degelijk nuttige informatie
    voor eiken is dit c20 /24 afhankelijk van de herkomst

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten