Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Exclamation De Woodworking.nl houtdatabase in samenwerking met Houtinfo.nl

De rubriek is de kennisbank over hout. Niet alleen de kennis die we in het vademecum of elders op internet vinden, maar vooral onze eigen ervaringen met een bepaalde houtsoort. Deze rubriek is zo gemaakt, dat de houtsoorten op volgorde staan en iedereen bij het een bepaalde houtsoort zijn ervaringen kwijt kan. De eerste, dus een nieuwe houtsoort kan alleen door 1 van de moderators gemaakt worden, dit om dubbelingen etc te voorkomen. Wil je graag dat een houtsoort opgenomen wordt, stuur dan een berichtje naar Rick of mij en dan komt het goed ').
    Laatst gewijzigd door jaap; 17-01-15 om 22:02.

Mooi initiatief !!!
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Ik vraag me af of het niet meer de moeite waard is om wikipedia.nl aan te vullen?

Hier kun je feiten, ervaringen, tips voor afwerking en meer kwijt. Ander doel dan wiki, zeker de ervaringen, lijkt me

Als iemand deze rubriek graag wil beheren, neem dan ook even contact op, dat kunnen we prima regelen. Eeuwige roem is je deel bij het aanmaken van alle houtsoorten .

jaap

Misschien een standaard opmaak die je aan vult. Zodat alles het zelfde is. Misschien met botanische naam?

Wil best een deel over typen.

Denk dat dit een mooie opbouw is als begin en daarna er onder aanvullen met andere dingen zoals hoe je het beste kan herkennen. Ik ga hier ook nog wat aan schaven om het mooi te krijgen.

Inlands eiken.
    Botanische naam: Quercus sp.
    Familie: Fagaceae
    Nat. verspr. geb.: W-, M- en Z-Europa
    Vol. massa: 740 kg/m3
    Algemeen: Inlands eiken wordt soms minder gewaardeerd dan buitenlands, omdat het vaak wat grof en warrig is.
    Techn. gegevens: Eiken is kringporig, matig hard, zwaar, sterk, rechtmatig taai, gemakkelijk splijtbaar, werkt matig, zeer duurzaam.
    Goed te bewerken, moeilijk te drogen, gemakkelijk te verven en te bijtsen, moeilijk te politoeren.
    Gebruik: Meubels, bouwhout, waterwerken.
    Opmerking: Het inlands eiken wordt geleverd door [meestal] Quercus robur L., de Zomereik, en [soms] door Q. petraea (Matt.) Liebl. (synoniem Q. sessiliflora Salisb.), de Wintereik.

Laatst gewijzigd door jefmen; 07-01-15 om 23:19.

@Jaap! Wat houdt het beheren in?
    Ik wil best graag een productieve bijdrage leveren aan dit prachtige forum, maar het moet wel te behappen zijn.
    En ik vraag me af: hoe denken we te voorkomen, dat het één enorme ondoorzichtige massa informatie wordt, waarin rijp en groen door elkaar staat?
    Dit raakt aan een algemenere vraag die bij mij telkens weer opkomt: Het internet is een gigantische Fundgrube van informatie, maar de bottleneck zit in de vindbaarheid van die informatie. Waarom is dat zo en hoe zou je dat kunnen verbeteren? Misschien een beetje off topic?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Beste jefmen en nerflander, het beheren houdt niet meer in dan een eerste post maken over een houtsoort. Ik denk dat Jefmen een aardige aanzet maakt.
    In mijn beleving starten we elke houtsoort met standaard beschrijving en daarna is het aan onze forummers om er wat aan toe te voegen, eigenlijk zonder restricties. Het enige dat ik graag wil voorkomen is, dat b.v. vuren 20 x genoemd wordt. Dat is een chaos die we moeten zien te voorkomen. Ik deel ook de zorg van Nerflander over de vindbaarheid van gegevens. Maar ook dat bv. je persoonlijk profiel van invloed is op de zoekresultaten, maar dat kennen we hier gelukkig niet. Ik autoriseer jullie beide voor deze rubriek, opdat jullie per houtsoort en volgens een standaard een eerste post kunnen maken. Als er nog een vrijwilliger is, van harte welkom!

jaap

Inlands eiken.

Botanische naam: 1. Quercus robur L. (= Quercus pendunculata Ehrh.), zomereik. 2. Quercus petraea (Mattuschka) Lieblein (=Quercus sessiliflora Salisb.), Wintereik.
    Familie: Fagaceae
    Groeigebied.: W-, M- en Z-Europa
    Volumieke massa: (500-)670-710-760-(-970) kg/m³ bij 12% vochtgehalte, Vers 900-1200 kg/m³
    Boom beschrijving: Hoogte 18-30 m, maximaal 45 m. De rechte tak vrije stam is maximaal 15 m lang en heeft een diameter van 1,2-1,8 De eikenboom kan een hoge leeftijd (400 jaar) bereiken.
    Andere namen: Chȇne (Frans), Eiche (Duits) Oak (Engels)
    Draad: Recht
    Nerf; Matig grof tot grof
    Werken: Groot
    Krimp nat-12% rad. 4% tang. 7,5%. Krimpcoëfficiënt bij vochttraject 20-12% rad. 2,2% tang. 2,5%
    Middelmatige volumieke massa ±640 kg/m³ Krimp nat-12% rad. 1,8% tang. 4,8%. Krimpcoëfficiënt bij vochttraject 22-6% Rad. 0,14% tang. 0,26%.
    Groot Volumieke massa ±725 kg/m³ Krimp nat-12% rad. 1,7% tang. 4,7%. Krimpcoëfficiënt bij vochttraject 23-6% rad. 0,15% tang. 0,25%

Denk dat je deze opbouw het beste kan aan houden. Ziet er netjes uit en is ook duidelijk. Rest kan iedereen gewoon vrij aan vullen.

Tevens is het mogelijk om een soort submenu's te maken in dit gedeelte in loof en naaldhout. Tevens een topic met links naar de desbetreffende houtsoort. Vergroot je de vindbaarheid van een houtsoort.
    Laatst gewijzigd door jefmen; 08-01-15 om 00:28.

Eeuwige roem is je deel bij het aanmaken van alle houtsoorten .
    Alle houtsoorten ?? Tuoh !!! André voor intimi...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten