De Woodworking.nl houtdatabase in samenwerking met Houtinfo.nl

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De rubriek is de kennisbank over hout. Niet alleen de kennis die we in het vademecum of elders op internet vinden, maar vooral onze eigen ervaringen met een bepaalde houtsoort. Deze rubriek is zo gemaakt, dat de houtsoorten op volgorde staan en iedereen bij het een bepaalde houtsoort zijn ervaringen kwijt kan. De eerste, dus een nieuwe houtsoort kan alleen door 1 van de moderators gemaakt worden, dit om dubbelingen etc te voorkomen. Wil je graag dat een houtsoort opgenomen wordt, stuur dan een berichtje naar Rick of mij en dan komt het goed ').
 
Laatst bewerkt:

Marc v B

Nieuw lid
15 nov 2014
10
0
Den Haag
Hier kun je feiten, ervaringen, tips voor afwerking en meer kwijt. Ander doel dan wiki, zeker de ervaringen, lijkt me
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als iemand deze rubriek graag wil beheren, neem dan ook even contact op, dat kunnen we prima regelen. Eeuwige roem is je deel bij het aanmaken van alle houtsoorten ;).

jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Misschien een standaard opmaak die je aan vult. Zodat alles het zelfde is. Misschien met botanische naam?

Wil best een deel over typen.

Denk dat dit een mooie opbouw is als begin en daarna er onder aanvullen met andere dingen zoals hoe je het beste kan herkennen. Ik ga hier ook nog wat aan schaven om het mooi te krijgen.

Inlands eiken.
Botanische naam: Quercus sp.
Familie: Fagaceae
Nat. verspr. geb.: W-, M- en Z-Europa
Vol. massa: 740 kg/m3
Algemeen: Inlands eiken wordt soms minder gewaardeerd dan buitenlands, omdat het vaak wat grof en warrig is.
Techn. gegevens: Eiken is kringporig, matig hard, zwaar, sterk, rechtmatig taai, gemakkelijk splijtbaar, werkt matig, zeer duurzaam.
Goed te bewerken, moeilijk te drogen, gemakkelijk te verven en te bijtsen, moeilijk te politoeren.
Gebruik: Meubels, bouwhout, waterwerken.
Opmerking: Het inlands eiken wordt geleverd door [meestal] Quercus robur L., de Zomereik, en [soms] door Q. petraea (Matt.) Liebl. (synoniem Q. sessiliflora Salisb.), de Wintereik.

f1035-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
@Jaap! Wat houdt het beheren in?
Ik wil best graag een productieve bijdrage leveren aan dit prachtige forum, maar het moet wel te behappen zijn.
En ik vraag me af: hoe denken we te voorkomen, dat het één enorme ondoorzichtige massa informatie wordt, waarin rijp en groen door elkaar staat?
Dit raakt aan een algemenere vraag die bij mij telkens weer opkomt: Het internet is een gigantische Fundgrube van informatie, maar de bottleneck zit in de vindbaarheid van die informatie. Waarom is dat zo en hoe zou je dat kunnen verbeteren? Misschien een beetje off topic?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste jefmen en nerflander, het beheren houdt niet meer in dan een eerste post maken over een houtsoort. Ik denk dat Jefmen een aardige aanzet maakt.
In mijn beleving starten we elke houtsoort met standaard beschrijving en daarna is het aan onze forummers om er wat aan toe te voegen, eigenlijk zonder restricties. Het enige dat ik graag wil voorkomen is, dat b.v. vuren 20 x genoemd wordt. Dat is een chaos die we moeten zien te voorkomen. Ik deel ook de zorg van Nerflander over de vindbaarheid van gegevens. Maar ook dat bv. je persoonlijk profiel van invloed is op de zoekresultaten, maar dat kennen we hier gelukkig niet. Ik autoriseer jullie beide voor deze rubriek, opdat jullie per houtsoort en volgens een standaard een eerste post kunnen maken. Als er nog een vrijwilliger is, van harte welkom!

jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Inlands eiken.


f1035-1.jpg


Botanische naam: 1. Quercus robur L. (= Quercus pendunculata Ehrh.), zomereik. 2. Quercus petraea (Mattuschka) Lieblein (=Quercus sessiliflora Salisb.), Wintereik.
Familie: Fagaceae
Groeigebied.: W-, M- en Z-Europa
Volumieke massa: (500-)670-710-760-(-970) kg/m³ bij 12% vochtgehalte, Vers 900-1200 kg/m³
Boom beschrijving: Hoogte 18-30 m, maximaal 45 m. De rechte tak vrije stam is maximaal 15 m lang en heeft een diameter van 1,2-1,8 De eikenboom kan een hoge leeftijd (400 jaar) bereiken.
Andere namen: Chȇne (Frans), Eiche (Duits) Oak (Engels)
Draad: Recht
Nerf; Matig grof tot grof
Werken: Groot
Krimp nat-12% rad. 4% tang. 7,5%. Krimpcoëfficiënt bij vochttraject 20-12% rad. 2,2% tang. 2,5%
Middelmatige volumieke massa ±640 kg/m³ Krimp nat-12% rad. 1,8% tang. 4,8%. Krimpcoëfficiënt bij vochttraject 22-6% Rad. 0,14% tang. 0,26%.
Groot Volumieke massa ±725 kg/m³ Krimp nat-12% rad. 1,7% tang. 4,7%. Krimpcoëfficiënt bij vochttraject 23-6% rad. 0,15% tang. 0,25%

Denk dat je deze opbouw het beste kan aan houden. Ziet er netjes uit en is ook duidelijk. Rest kan iedereen gewoon vrij aan vullen.

Tevens is het mogelijk om een soort submenu's te maken in dit gedeelte in loof en naaldhout. Tevens een topic met links naar de desbetreffende houtsoort. Vergroot je de vindbaarheid van een houtsoort.
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
voor mij zou duurzaamheidsklasse ook zinvolle informatie zijn die bij elke houtsoort vernoemd kan worden.
Fijnhouthandel Arnhem heeft van veel houtsoorten een standaard omschrijving op hun website staan, misschien mag je die in overleg wel gebruiken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Het zijn hele korte omschrijvingen van de houtsoort. Eigenlijk te kort voor het mooie.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit forum heeft ook de potentie om het forum (en/of de beheerders) heel wat last te bezorgen, omdat het erg aantrekkelijk is om bij houtsoorten allerlei gegevens van het net over te nemen. Maar dat geeft potentiëel wel problemen met copyright. Zie bv. de bijdrage over Afzelia. Nu zijn feiten an sich niet beschermd door het auteursrecht, behalve als er substantieel geïnvesteerd is in het bijeen brengen of instandhouden van die verzameling feiten, dus ik denk toch dat het een grijs gebied is als er hele items overgenomen worden. Het zou natuurlijk ook kunnen dat er netjes toestemming voor gevraagd is.
 

tuoh

Oud hout
Alle respect voor het initiatief maar ik vind het een beetje nodeloos (nutteloos) werk, die oplijsting is er al, plaats hier gewoon de links naar dergelijke databases zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten
http://www.houtinfo.nl/hout/eigenschappen-van-hout

Nu zit het gevaar er in dat er fouten insluipen, zoals al in één van de postings hier, de gegeven cijfers kloppen niet. Met onjuiste gegevens zonder bronvermelding is niemand gebaat.
Dan vind ik het veel zinvoller om per houtsoort de meer "oneigenlijke"toepassingen te geven, wel met praktijkvoorbeelden natuurlijk:p

Bijvoorbeeld Kersen, iedereen kent deze houtsoort als meubelhout of draaihout, maar gebruikt als hamersteel of laddersport??
Robinia, kleurt groen door het dampen met ammoniak.
Peren, gekleurt met staalwol +azijn is een vervanger voor Ebben.
Liguster, .....etc..
Dit zijn gegevens die je meestal niet vind in een vademecum en dus een meerwaarde geven aan de opgesomde houtsoorten.

Nu vind ik ook dat iedereen die regelmatig met hout werkt toch minstens het "houtvademecum" van de Stichting Centrum Hout in de kast moet hebben staan. Zeker de in dit boek afgedrukte tabellen zijn heel belangrijk, meer nog dan enkel een (summiere) beschrijving drukken cijfers echt uit wat je van een houtsoort mag, of kan verwachten. Dat hier de getallen wel kloppen daar staat mede de TNO Delft borg voor;)

Ga voor de beschrijvingen en gegevens van houtsoorten altijd af op "officiële" publicaties, indien mogelijk. Veel van de gegevens die je vind op het net zijn op zijn minst onbetrouwbaar of onvolledig. Niet erg als je uit nieuwsgierigheid eens gaat speuren naar een of andere houtsoort, wel een serieuze handicap als je effectief met een bepaalde houtsoort aan de slag wil en deze dus ten gronde wil kennen.

Er gaan weinig weken voorbij zonder dat ik één of ander houtvademecum eens in handen heb om iets te controleren, daarom heb ik er thuis drie staan, van verschillende druk:D
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Als we dit beperken tot de droge cijfers (die inderdaad op allerlei andere plekken ook prima te vinden zijn) dan halen we hier mogelijk niet het maximale rendement uit.
Als ik in die andere bronnen houtsoorten opzoek dan zie ik de cijfers, bekijk ik de plaatjes en lees ik mogelijk wat opmerking over waar dit hout geschikt voor zou kunnen zijn. Maar het blijft voor mij als amateur allemaal vrij abstract. Op dat punt heb ik vaak iets van "heel mooi, maar laat nu maar eens zien wat je in de praktijk met dit hout doet en hoe het er dan uitziet".

Ik denk dat dit forum daar een heel duidelijke meerwaarde kan leveren. Door bijvoorbeeld per houtsoort waar mogelijk éém of meer links op te nemen naar woodworking.nl-projecten waar dit hout heel bewust is toegepast. Dan hebben we het dus niet alleen over het materiaal op zich maar gaan we veel meer in op de vraag wat je er in de praktijk mee doet.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Alle respect voor het initiatief maar ik vind het een beetje nodeloos (nutteloos) werk, die oplijsting is er al, plaats hier gewoon de links naar dergelijke databases zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten
http://www.houtinfo.nl/hout/eigenschappen-van-hout

Nu zit het gevaar er in dat er fouten insluipen, zoals al in één van de postings hier, de gegeven cijfers kloppen niet. Met onjuiste gegevens zonder bronvermelding is niemand gebaat.
Dan vind ik het veel zinvoller om per houtsoort de meer "oneigenlijke"toepassingen te geven, wel met praktijkvoorbeelden natuurlijk:p

Bijvoorbeeld Kersen, iedereen kent deze houtsoort als meubelhout of draaihout, maar gebruikt als hamersteel of laddersport??
Robinia, kleurt groen door het dampen met ammoniak.
Peren, gekleurt met staalwol +azijn is een vervanger voor Ebben.
Liguster, .....etc..
Dit zijn gegevens die je meestal niet vind in een vademecum en dus een meerwaarde geven aan de opgesomde houtsoorten.

Nu vind ik ook dat iedereen die regelmatig met hout werkt toch minstens het "houtvademecum" van de Stichting Centrum Hout in de kast moet hebben staan. Zeker de in dit boek afgedrukte tabellen zijn heel belangrijk, meer nog dan enkel een (summiere) beschrijving drukken cijfers echt uit wat je van een houtsoort mag, of kan verwachten. Dat hier de getallen wel kloppen daar staat mede de TNO Delft borg voor;)

Ga voor de beschrijvingen en gegevens van houtsoorten altijd af op "officiële" publicaties, indien mogelijk. Veel van de gegevens die je vind op het net zijn op zijn minst onbetrouwbaar of onvolledig. Niet erg als je uit nieuwsgierigheid eens gaat speuren naar een of andere houtsoort, wel een serieuze handicap als je effectief met een bepaalde houtsoort aan de slag wil en deze dus ten gronde wil kennen.

Er gaan weinig weken voorbij zonder dat ik één of ander houtvademecum eens in handen heb om iets te controleren, daarom heb ik er thuis drie staan, van verschillende druk:D

Waar heb je een fout ontdekt? Dan kunnen wij het aanpassen. Wij plaatsen alleen een kleine inleiding van het houtsoort en de rest kan iedereen aanvullen zoals het verkleuren om het op een andere te laten zien.

Tevens zijn wij ook bezig om in overleg met Centrum Hout hun gegevens te gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Bij de laatste posting in het topic "Eik" moeten de gegeven waarden bij "krimp" uitgedrukt in % van de afmetingen vers gezaagd de volgende worden:

voor Europees licht Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 1,8% / tang. 4,8%
voor Europees zwaar Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 2,7% / tang. 6,5%
Bron. TNO Delft.

Als we op termijn deze lijst willen laten gebruiken als "naslagwerk" voor ieder die op zoek is naar de juiste informatie over een bepaalde houtsoort moet alles wel kloppen, dus ook de cijfers na de komma;)

Om iets duidelijk over te brengen lijkt het me ook wenselijk om steeds dezelfde terminologie te gebruiken, dus geen sterkteklasse of zo ... maar beter altijd duurzaamheidsklasse I, II, etc..... gebruiken,
dat is de benaming die er standaard voor gebezigd word.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Bij de laatste posting in het topic "Eik" moeten de gegeven waarden bij "krimp" uitgedrukt in % van de afmetingen vers gezaagd de volgende worden:

voor Europees licht Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 1,8% / tang. 4,8%
voor Europees zwaar Eiken van nat naar 12% gedroogd - rad. 2,7% / tang. 6,5%
Bron. TNO Delft.

Als we op termijn deze lijst willen laten gebruiken als "naslagwerk" voor ieder die op zoek is naar de juiste informatie over een bepaalde houtsoort moet alles wel kloppen, dus ook de cijfers na de komma;)

Om iets duidelijk over te brengen lijkt het me ook wenselijk om steeds dezelfde terminologie te gebruiken, dus geen sterkteklasse of zo ... maar beter altijd duurzaamheidsklasse I, II, etc..... gebruiken,
dat is de benaming die er standaard voor gebezigd word.

De duurzaamheidsklasse heb ik al aangepast. Was een foutje van mij. Over de gegevens van de krimp van eiken zal ik nog meer bronnen moeten gaan vergelijken en kijken wat de laatste gegevens zijn. Mijn gegevens waren van 2003, het is mogelijk dat ze verouderd zijn.

Edit: Zie dat de middelmatige volumieke massa klopt met die gegevens alleen de groot volumieke massa niet meer. Weet niet wat er in een laatste hout vademecum staat.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De sterkteklasse zegt iets over de mechanische capaciteit van de houtsoort en lijkt mij wel degelijk nuttige informatie
voor eiken is dit c20 /24 afhankelijk van de herkomst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.