Zigzaggende Elektra Beckum BAS 316g lintzaag

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Kortgeleden een Elektra Beckum BAS 316g lintzaag overgenomen (dus tweedehands!). Zoals ik meestal doe met "nieuw" aangeschaft materiaal: alles zo veel als mogelijk uit elkaar halen, schoonmaken, kijken wat versleten is en moet worden vervangen en dan weer in elkaar zetten. Vind ik leuk en ik leer zo de machine een beetje beter kennen (denk ik....).
Tijdens het uit- en in elkaar zetten ben ik geen vreemde zaken tegen gekomen, alles zag er redelijk uit en de wielen vertoonde weinig tot geen speling. Inderdaad was, wat ik al in andere topics had gelezen, het afstellen van de zaaggeleiding niet echt gemakkelijk. Maar ik heb de tijd dus in alle rust dit volgens mij op een goede manier afgesteld.
Alles leek dus prima, zaaglint afgesteld (loodrecht) en in de vrije loop loopt hij keurig recht. Na alles aangesloten te hebben wat proefstukjes gezaagd.
Dat was ronduit zeer teleurstellend!!

De zaagsnede is "geribbeld" (is dat normaal of moet dit glad zijn?)), als ik recht probeer te zagen gaat de zaag zigzaggend door het (vuren)hout. Zelfs als ik de langsgeleider gebruik probeert de zaag nog te zigzaggen en/of wordt het lint sterk naar 1 kant geduwd. Ik vermoed zelf dat het niet aan het zaaglint ligt, maar voor de zekerheid heb ik bij Tuffsaws wel een ander lint besteld.

Maar wat dan wel??? Wat maakt dat deze machine die er nog heel redelijk uitziet (niet afgeragd of zo) en volgens mij ook goed in elkaar zit, zo'n apart zaagpatroon heeft. Heb ik iets verkeerd gedaan of over het hoofd gezien of ligt het "gewoon" aan de machine, een productiefout of zo.

Wie o wie weet raad of heeft een idee wat er aan de hand kan zijn, ik weet het even niet meer...
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Een "geribbelde" zaagsnede is normaal, de mate waarin ligt aan je afstelling en de hoeveelheid TPI. Je hebt ook last van bladedrift.. Dat is te verhelpen mt een juiste afstelling en als je een verstelbare langsgeleider hebt, ook daarmee. En natuurlijk een scherp lint! Probeer ook je doorvoersnelheid en je spanning in de gaten te houden.. Als je te hard doordrukt, gaat je blad buigen en aangezien dat niet in de lengte kan, gaat hij naar de zijkant.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Rizz: als je over "afstelling" schrijft bedoel je dan de afstelling van de zaaggeleiding? Volgens mij heb ik die aardig kloppend gekregen. Ik denk (hoop het ook) dat het aan het lint zou liggen, Dat weten we snel als ik het zaaglint van Tuffsaw heb ontvangen.
Ik zal ook nog eens op mijn doorvoeren letten. Kan zijn dat ik hier toch te veel druk uitoefen. Bedankt alvast (en blij dat het geen ernstige zaken zijn...)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ook, maar ook de spanning van je lint (6-8mm zijwaartse uitslag),de positie van je verstelbare wiel en hoe je lint op je wielen ligt.. Bij bolle wielen exact in het midden en bij vlakke wielen de tanden net over de rand van het wiel.. Je achterste lager op je geleiding op een haar van het lint, je zijgeleiding natuurlijk ook en je doorvoerhoogte zo dicht mogelijk op je werkstuk..
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Rizz: bedankt! Het meest heb ik toch wel goed gedaan. Alleen de het lint op de wielen ligt in het midden (ook volgens de gebruiksaanwijzing) maar kan niet goed zien of het rubber bol of vlak is. Heb al wel geprobeerd het lint net over de rand te laten lopen maar toen liep het lint van het wiel.. Ik laat hem dus nu maar over het midden lopen. Het rubber is wel enigszins verteerd (kleine gaatjes/putjes) aan de zijkant. Verstandig om er nieuwe rubbers op te leggen??
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je vlakke wielen hebt en je legt het lint op de rand, kan je je bovenste wiel nog verstellen, dwz je kan het wiel kantelen om ervoor te zorgen dat je lint er niet afloopt..

Wat je rubbers betreft, dat kan ik zo niet beoordelen, er zijn wellicht anderen die je daar beter in kunnen adviseren. Een fotootje zou helpen.. :) Er zijn overigens meer dan voldoende tutorials op yt beschikbaar over al je onderwerpen, zo kom ik ook aan m'n kennis. En het werkt! ;) rubbers vervangen is overigens nie goedkoop hier is onlangs nog een topic over geweest ..
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik weet hoe ik het lint moet verstellen op het wiel.....
Niet duidelijk voor mij is of ik de gebruiksaanwijzing van EB moet volgen of jouw advies. Voor mij was het verbazingwekkend dat er zo'n zigzaggend zaagpatroon ontstond zonder dat ik naar mijn mening extreme druk o.i.d. uitoefende. Ik ben nog steeds een beetje bang dat het aan (de constructie van) de machine ligt of aan bepalende onderdelen.
Zal kijken of ik een paar foto's kan plaatsen van de zaagsnede, het rubber en de afstelling. Daar wordt het altijd een beetje duidelijker van.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
primair spanning op je zaagblad. Mag best hoog zijn. Plek op de wielen kun je alleen bepalen door de wielen in te stellen. Waarschijnlijk kun je het bovenste wiel iets kantelen, dat zorgt ervoor dat het blad in het midden, voor of achter op je wielen loopt. Bij een 'bol' wiel ligt je blad altijd in het midden. Rubber op de wielen neigt naar bolle wielen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik weet hoe ik het lint moet verstellen op het wiel.....
Niet duidelijk voor mij is of ik de gebruiksaanwijzing van EB moet volgen of jouw advies. Voor mij was het verbazingwekkend dat er zo'n zigzaggend zaagpatroon ontstond zonder dat ik naar mijn mening extreme druk o.i.d. uitoefende. Ik ben nog steeds een beetje bang dat het aan (de constructie van) de machine ligt of aan bepalende onderdelen.
Zal kijken of ik een paar foto's kan plaatsen van de zaagsnede, het rubber en de afstelling. Daar wordt het altijd een beetje duidelijker van.

Ja sorry, ging er ten onrechte vanuit dat je het niet precies wist.. Mijn excuus.. Het is redelijk makkelijk te zien of je bolle wielen hebt.. Als je lint in het midden ligt, drukken je tanden als het goed is niet in het rubber...
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Rizz: geen probleem hoor! Ik ben een leek op vele fronten maar wel een enthousiaste hobbyist. Door het verschuiven van het lint naar de voorkant van het wiel liep het lint er af. Is er blijkbaar niet op ontworpen. Maar reuze bedankt alvast voor het meedenken!!
Ik denk dat jberends wel eens gelijk kan hebben. Ga dat nu eens goed uittesten of ik hiermee kom. Zal ook proberen wat foto's te maken.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik ben net weer de slootkant opgekrabbeld en sta nog te bibberen van de kou ;). Gelukkig heb ik een kacheltje maar een nieuw zaaglint nog niet want Ian van Tuffsaw laat me een beetje in de steek (nog geen voorstel gehad voor nieuwe zagen). Gaat goed komen, weet ik zeker

Ik had beloofd wat foto's te laten zien dus dat doe ik ook maar, ondanks dat ik nu van Andre weet waar ik het probleem moet zoeken. Overigens Andre, je hebt helemaal gelijk met je uitspraak over de onhandigheid van het geleidingssysteem en de geestesgesteldheid van de ingenieurs die dit bedacht hebben. Opnieuw het zaagblad (wel is waar bij mij van gietijzer maar dus ook een stuk zwaarder!) van de machine moeten afnemen om alle instellingen nog eens na te lopen en daar waar nodig aan te passen. Ben je zo maar een uurtje mee bezig..
Oke, hier de foto's:

dit is de zigzaggende zaagsnede
IMG_20150107_121938.jpg

dit is het rubber van het bovenwiel
IMG_20150107_122920.jpg

De geribbelde zaagsnede
IMG_20150107_132926.jpg

De zaaggeleiding zonder blad
IMG_20150107_125405.jpg

Detail ondergeleiding
IMG_20150107_125230.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20150107_125420.jpg
    IMG_20150107_125420.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 256

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Hoi Herman!

Ik vroeg me af of je het probleem hebt kunnen oplossen met een nieuw zaaglint. (of heb je het nog niet binnen?)

Ik kan er ook eentje op de kop tikken en ben al wat research aan het uitvoeren waar ik op moet letten.

Ik heb ook niet echt een idee wat ik er voor moet geven, aangezien de draaiknoppen er af zijn en de geleider er niet bij zit...
Hij loopt nog wel heel goed.
Ik ga toch zeker 2 zaaglintjes bij tuffsaws bestellen want degene die momenteel op zit is voor metaal.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Als het lint goed met de juiste spanning op de juiste wijze over de wielen loopt en de zaaggeleiders staan goed dan durf ik er een fles goedkope champagne om te verwedden dat het lint niet meer scherp is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je nou nog niet een reaktie van Ian hebt is er iets mis want ze zijn altijd heel vlot daar (1 a 2 dagen) dus probeer nog een keer een mail of bel ze even, misschien is ie ziek?
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dat is een misser van me geweest om niet even te melden hoe het verder is gegaan.
Vrij vlot na de voorlaatste plaatsing heb ik de bestelde zaaglinten ontvangen en gemonteerd. Dat was een echte verandering, nu zaagt hij keurig recht en zoals het hoort. Ben dan ook tevreden met de machine alhoewel het instellen nog steeds een crime is. Maar ja als daarna de resultaten goed zijn dan is dat bij een gepensioneerde niet de grootste zorg...
Dus we gaan weer lekker verder. Moet er even tussenuit voor een ingreep maar zal daarna weer wat laten zien hoe hij nu zaagt.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Goed nieuws! Zo zie je, naast goed gereedschap is ook scherp gereedschap het halve werk! Met beide hoef je dus zelf niets meer te doen. ;) :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.