Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 13 van de 13
    Hoi Jan,

Ik heb een hele poos geleden op dit forum bij films en foto's een filmpje gezien over het maken van putten en pompen. Het is een Duits filmpje en de beschrijving is uitgebreid(werkwijze en materiaal) . je komt op een Duitse site met oude technieken 1900 Men laat een boor zien om het pomphuis uit een stam te boren (ik schat 4 meter) en het maken van de zuiger

Gr houtkever

Junior Member
    Ingeschreven
    Sep 2017
    Hoi,
    Ooit een pomponderdeel na gemaakt.
    Ik heb mij laten advieseren door oude vaklieden.
    Deze beweerden dat zwarte els zeer geschikt zou zijn. Nat of droog op de draaibank, maakt niet uit.
    Het leder moet voor afsluiting zorgen.
    IMG_0176.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Niet all pompen waren hetzelfde, Ik weet dat sommige een klep in de zuiger hadden zitten, een stukje rond leer met een staart aan een kant om het vast te zetten, en een gewichtje zodat het goed afsloot en niet open ging staan.

Ja een voet klep was fijn, maar dikwijls sloten die niet precies af en moest je de de pomp met water vullen (bovenop de zuiger) en dan de lucht uit de pijp pompen.

Mooi als je de pomp zuiger er uit kan lichten, maar dikwijls was dat niet zo makkelijk. rustige bouten.

Rond de zuiger zat een stuk leer uit één stuk gemaakt, een ring dus, en die was aan de zuiger vastgemaakt, met koperen spijkers

Als kind gebruikte wij de pomp voor water in huis, en voor jaren later was de was gedaan in regen water dat opgepompt werd uit een put.

De boeren de buiten het dorp woonden hadden pompen en zodoende deden wij deze in onze zaak soms repareren, de reden dat Ik er een beetje van weet.

Volgens mij was het meestal Wilgen hout dat gebruikt werd voor een zuiger maar ben daar niet zeker van, wij maakten die niet en werden gekocht als Ik me good herinner.
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 17-11-19 om 06:52.
    Have fun and take care.

Forum Rechten