mijn werkplaats in wording

PBT

Actieve deelnemer
Met een vermogen van 3100 m3 per uur verwacht ik niet direct problemen met verstoppen ofzo.
Mijn vraag gaat er meer over of de snelheid in de 180mm buis niet teveel daalt omdat de diameter groter is dan de opening op de afzuiger. Aan de machine is alles 120mm en een 80mm onder de tafel voor de frees
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ja die daalt teveel er verzameld zich stof in die 180 mm buis, deze maat past niet bij je afzuiger die heeft 160 mm maar ook niet niet bij je machineaansluiting van 120mm

effectief krijg je die 3100 m3 nooit door die 120, je motor draait wel maar komt wellicht niet hoger dan bv 1400m3 tevens door die extra weerstand zal de motor zijn best blijven doen met gevolg dat hij meer stroom gebruikt.

voor een enkele machine met 120mm geen groot probleem omdat je dan wisselt naar een machine met bv wel 180 mm en daardoor stofophopingen automatisch wegwerkt, maar zoals je schrijft al je machines zijn 120mm dus continu machinaal gebruik op 120mm is niet verstandig.

eventueel kan je natuurlijk ook de aansluitingen op de machines aanpassen naar 140 mm d ie leidingen heb je al hangen tot de afsluiter en daaronder verder met 120 is een korte afstand wat minder zwaar weegt.

de doorsnee buis oppervlak van een 120 mm buis is 113 cm2 van de 180 mm is die 254 cm2 meer dan 2x groter.

een goede tabel kan je hier vinden http://www.riedex.nl/index.php?p=informatie&titel=Capaciteit kan je terugrekenen wat ik bedoel te zeggen.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Die tabel ken ik... alleen snap ik er helemaal niks van. Ben niet zo'n wiskunde wonder.
Mij is altijd gezegd dat je steeds kleiner moet gaan zoals boven beschreven. Dus dat na een aftakking moet de diameter kleiner worden.
Wat ik vergeten was erbij te vertellen is dat er aan de uitgang van 120mm nog 5m flexibele slang komt. Dit om op een makkelijke manier te kunnen wisselen tussen de verschillende aansluitingen. Op deze manier worden alle verschillende diameters ongeveer 5m lang. Deze slang heb ik al, en ivm de kosten van dit soort slangen was ik niet direct van plan om een andere te gaan kopen.
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
In die tabel betekend debiet gewoon luchtopbrengst
links staat je buis diameter ( de horizontale lijn)
bovenaan staat de snelheid door de buis ( de verticale lijn)

op het kruispunt staat de gewenste luchtafzuigcapaciteit.

In een buis van 80 mm en 1 meter lang past 5 liter lucht. (die inhoud per meter ontbreekt altijd) maar is nodig om de tabel te begrijpen.
gewenst is een snelheid van 25 meter lucht per seconde ( eerste kolom)

we moeten dus 5 liter x 25 meter is 175 liter lucht per seconde verplaatsen

175 liter x 3600 seconden = 630.000 liter per uur (60 seconden x 60 minuten is 1 uur.

1000 liter is 1 m3 dus 630 m3 bruto afzuigcapaciteit is nodig.

gaan we nu naar die 180 mm kijken
in een buis van 180 mm en 1 meter lang past 25 liter

uit de berekening van de 80 mm buis was de benodigde luchtverplaatsing 630.000 liter
dus 630.000 liter : 3600 seconden = 175 liter : 25 liter buisinhoud = 7 meter per seconde snelheid door de buis.

die snelheid is te laag dus niet gebruiken.

Hier kan je de oppervlak/ doorsnede buis berekenen https://www.berekenen.nl/eenheden/oppervlakte-cirkel-berekenen
de uitkomst x100 voor 1 meter buis en delen door 1000 voor liter inhoud per meter buis.



een leuk testje met de (klein)kinderen.

blaas een boterhamzakje op en steek er een limonade rietje in waar je het hebt samengeknepen en zuig het zakje leeg.

herhaal dit met een kort stukje tuinslang dezelfde lengte als het rietje en zuig het zakje leeg.
je ervaart nu de effecten van de diameter verschillen.

pak nu dezelfde maat tuinslang maar een volle lengte en zuig het zakje leeg.
je ervaart nu de lengte verschillen. (Wrijvingsweerstand )

Ik hoop dat het wat meer begrip brengt.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Het verschil in mijn berekening en de tabel komt omdat zij rekening houden met de wrijvingsweerstand van circa 30 % bij een gemiddelde installatie.

de oppervlak van een buisdoorsnede wordt 30% verminderd voor een meer correcte capaciteit van de motor.

we hebben allemaal weleens met stormweer door een winkelstraat gelopen die er precies doorheen blaast automatisch gaan we dichter bij de winkels lopen ipv het midden van de straat.
Het zelfde effect komt ook voor in onze afzuigbuizen, tegen de wand blaast het langzamer.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Totale lengte van de buizen incl flexibele slang zal +/- 15mm zijn. De slang die ik al heb is 120mm.

Ik heb nu aals noodoplossing 1m 160mm slang eraan hangen met daarop een verloop van 160 naar 120mm. Daarop zit de 5m 120mm slang aangesloten. De zuigkracht aan het eind van deze 6m is ondanks dat het niet bepaald "optimaal" is aangesloten toch al erg goed.

Verder heb ik al buizen liggen in 140 en 120mm. Deze wou ik dus liefst ook gaan gebruiken. De 120mm zullen waarschijnlijk nergens gebruikt gaan worden, maar ze zaten bij een partij die ik heb opgekocht.

@edjebel: bedankt voor je uitleg. Ik ga vanavond eens eraan uittellen
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De zuigkracht aan het eind bij zal bij een versmald eind ook geen probleem zijn. Dat is alleen niet het enige dat telt, als de diameter onderweg groter wordt neemt de luchtsnelheid af, en dat kan er toe leiden dat stof in een verticaal deel niet meer met de lucht mee omhoog gaat, en dat het stof zich in een horizontaal deel kan ophopen.
 

PBT

Actieve deelnemer
Binnenkort wil ik het blad van mijn (in hoogte verstelbare) werkbank gaan vervangen. Dit wil ik graag gaan doen dmv een massief houten blad te maken.
Welke houtsoort kan ik hier best voor gebruiken? En welke afwerking?

Ik wil er overigens niet zo'n gatenkaas van maken als zo'n mft ding. Wel wil ik er liefst een goede bankschroef in verwerken. Doordat de tafel in hoogte verstelbaar is (hydraulisch dmv een elektrische pomp) valt een pootbankschroef al af. Wat zijn goede alternatieven hiervoor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.