mijn werkplaats in wording

PBT

Actieve deelnemer
hier een kijkje "in de keuken"

Dit om mijn vragen ivm aan te schaffen machines iets makkelijker te maken. Op deze manier weet iedereen waar we het over hebben qua ruimte e.d.
 

Bijlagen

  • Foto 06-01-15 15 20 43.jpg
    Foto 06-01-15 15 20 43.jpg
    62 KB · Weergaven: 1.669
  • Foto 06-01-15 15 20 48.jpg
    Foto 06-01-15 15 20 48.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 1.655
  • Foto 06-01-15 15 21 01.jpg
    Foto 06-01-15 15 21 01.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 1.655
  • Foto 06-01-15 15 21 07.jpg
    Foto 06-01-15 15 21 07.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 1.657
  • Foto 06-01-15 15 21 21.jpg
    Foto 06-01-15 15 21 21.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 1.660
  • Foto 06-01-15 15 21 33.jpg
    Foto 06-01-15 15 21 33.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 1.650
  • Foto 06-01-15 15 22 18.jpg
    Foto 06-01-15 15 22 18.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 1.654
  • Foto 06-01-15 15 22 31.jpg
    Foto 06-01-15 15 22 31.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 1.653
  • Foto 06-01-15 15 22 42.jpg
    Foto 06-01-15 15 22 42.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 1.662
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
zoals te zien is in onderstaande foto's komt de nog aan te schaffen afzuiger helemaal achter (links) in de hoek te staan. Ik moet helaas nog even wachten met de aankoop aangezien eerst de rechter kast (lichtgrijs) de deur uit moet. Dit is als alles goed gaat over een 2 á 3 maanden. Tevens komt er dan ook direct een krachtstroom aansluiting (16a).

Het is redelijk zeker dat het een felder af 22 met 160mm aansluiting zal gaan worden. Ik heb gezocht naar een passende onderdruk afzuiger, maar kan eigenlijk niks vinden wat enigzins betaalbaar is of wat ook gaat passen zodat er nog 1 auto binnen gereden kan worden. Dit zou door het formaat van de onderdrukafzuigers erg lastig gaan worden.
Ook een cycloon heb ik overwogen, maar ik ben er niet van overtuigd dat ik hier veel profijt van ga hebben ivm de hoeveelheid die opgevangen kan worden, tenzij ik een grote bak zou kunnen plaatsen, dit is echter geen optie.

op de 1e afbeelding is te zien hoe de afzuiging gaat lopen, de rode lijnen. De afzuiger komt overigens een kwartslag gedraaid tegen de korte muur te staan. Ik vertrek vanaf de afzuiger met 160mm omhoog tot tegen het plafond en dan naar de machines toe. Heeft er iemand tips over waar een verloop naar 140mm te plaatsen? Waar nu de b3 perform getekend staat komt een stationaire frees te staan. Voorlopig blijft de tafelzaag nog even staan tot er een vervanger gevonden is. Dit laatste kan nog even gaan duren.

De buizen e.d. wou ik gaan bestellen via afzuiging.nl Mocht er iemand anders nog tips hebben hoor ik het uiteraard graag.

Ook zou ik een inschakelautomaat willen plaatsen zodat de afzuiger automatisch start. http://www.vaesco.nl/schakelautomaten/schakelautomaat-k4000 zou dit een optie zijn?
 

Bijlagen

  • werkplaats met afzuiging.jpg
    werkplaats met afzuiging.jpg
    71 KB · Weergaven: 1.580
  • Foto 06-01-15 15 20 43.jpg
    Foto 06-01-15 15 20 43.jpg
    62 KB · Weergaven: 1.569
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
knappe werkplaats, beetje vergelijkbaar met de mijne (5,6 x 10m, wel binnen een loods van ong 13x13m (buitenzijde))

Een likje witte verf op de muren, en een houten vloer zal je werkplaats al veel aangenamer werken. Het likje verf heb ik zelf al gedaan, de houten vloer komt er hopelijk ook ooit snel in :p
 

PBT

Actieve deelnemer
knappe werkplaats, beetje vergelijkbaar met de mijne (5,6 x 10m, wel binnen een loods van ong 13x13m (buitenzijde))

Een likje witte verf op de muren, en een houten vloer zal je werkplaats al veel aangenamer werken. Het likje verf heb ik zelf al gedaan, de houten vloer komt er hopelijk ook ooit snel in :p

tja die muren verven.... zou inderdaad ideaal zijn voor het licht, alleen dit is de garage van mijn ouders en mijn vader doet al moeilijk als iets opgehangen moet worden. Sinds dinsdag heb ik een gat van 22cm door de muur moeten boren voor de houtkachel. Dit heeft me -net als een krachtstroom aansluiting die over een maand of 2á3 komt- 3 jaar hard praten gekost.
en over de vloer, ik heb nu al een plafondhoogte van maar 2.4 meter, dus over de betonvloer nog een houten vloer leggen gaat hem echt niet worden.
 

PBT

Actieve deelnemer
Gisteren en vandaag bezig geweest met het aanpassen van de afzuiging van de afkortzaag. In de fotos hierboven is te zien hoe het was.
Door de felder bf6 combi die er nu staat was het erg krap tussen oplegtafel en afzuiger. Nu eindelijk de mogelijkheid gehad deze sta-in-de-weg aan de kant te werken. Hiervoor heb ik het slakkenhuis met motor een kwartslag moeten draaien.

image.jpg

En uiteraard ook aangesloten. Helaas wat meer bochten moeten gebruiken dan ik in gedachte had maar dat ging helaas niet anders. Lengte van de buizen is van een 5 meter naar 1,2m gegaan wat veel meer rendement zou moeten gaan opleveren.

image.jpg

In de omkasting komt nog een ontluchtingsrooster en er komen nog deuren voor om het geluid te verminderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.577
ls je de afzuigmotor direct boven de afkortzaag aan de muur bevestigd,ben je alle bochten kwijt.Dan kan het gedeelte met de zak opschuiven naar links. Je kast kan kleiner worden. De koker tussen de motor en de filterunit kan je gewoon van multiplex maken. Heb je ruimte gewonnen, het rendement van je afzuiger verhoogd en je motor hangt niet meer in het fijnstof.
 

PBT

Actieve deelnemer
Dankje guus flater! Ik heb de schakelaar van de afzuiger verplaatst. Deze zit nu direct naast de zaag en dus niet meer op de motor. Hierdoor heb ik niet persé een inschakelautomaat of vertraging nodig. Aan mijn felder bf6 hangt een een felder af22 afzuiger. Dit omdat de afzuiger die nu aan de afkortzaag staat het niet verwerkt kreeg wat de schaaf eruit gooide. Hier komt overigens wel een schakelautomaat tussen.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb overigens een normale huis-tuin-en-keuken 220volt groep vanaf de meterkast en een aparte 16a krachtgroep vanaf de meterkast naar de werkplaats. Hierbij is de kabel direct voorzien om 2 aparte 16a krachtgroepen te maken, echter de hoofdzekeringen zijn 3x25a om de kosten nu hetzelfde te houden als voorheen. Tegen de tijd dat ik 32a nodig heb hoop ik toch in een iets grotere werkplaats te zitten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat vind je eigenlijk van die dewalt radiaalzaag? Ik zou graag m'n kapex terug binnen brengen maar dan heb ik iets nodig langs mijn hout opslag om daar grof af te korten.
Ik dacht aan een radiaalzaag omdat die ook andere taken kan doen, dus meer mogelijkheden. Maar ik heb er zelf nooit mee gewerkt dus ik weet niet hoe praktisch dat wel is om gewoon af te korten.
 

PBT

Actieve deelnemer
Voor mij is ze ideaal. Ik maak veel steigebrhouten meubelen dus heel veel afkortwerk. Omdat het een stationaire zaag is zit hier gewoon een aan/uit schakelaar kan ze constant blijven draaien. Ook is de max zaagbreedte groter dan bij een mobiele afkortzaag.
Wel zou ik als ik het over kon doen een kiezen met een zwaardere motor. Dit is een zaag van 1988. Toen kon er in de kap over het zaagblad een stuk uitgehaald worden waardoor je ipv een 250mm blad een 300mm blad kan plaatsen. Hierdoor is de kracht van de motor wat aan de lage kant. Dit merk ik vooral bij het afkorten van meranti kozijnhout.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
@PBT: De DeWalt radiaalzaag is inderdaad een goede zaag. Maar als je veel (dubbel)verstek moet zagen vindt ik een Kapex of iets vergelijkbaars toch aardig handiger en sneller werken. Het motorvermogen van de DeWalt is inderdaad nogal weinig. Ik heb mede hierdoor mijn DeWalt radiaalzaag een paar jaar terug verkocht. Ik werk nu met een Maggi Junior 640 radiaalzaag. Deze machine heeft meer dan genoeg motorvermogen.
 

PBT

Actieve deelnemer
Voor verstekken en dubbel verstekken gebruik ik de kapex, voor panelen de formaatfunctie van mijn combi. Enkel voor echt afkortwerk vanaf de lange lengtes (steiger)hout. Ze mocht idd wat sterker, maar voor nu meer dan goed genoeg. Ik heb op dit moment nog heel wat dinger die op de verlanglijst boven dr afkortzaag staan zoals lintzaag, buizen voor de afzuiging en nog wel wat grotere investeringen
 

PBT

Actieve deelnemer
Even een vraag ivm mijn afzuiging.

Ik heb een felder af22 met 160mm aansluiting. Ik ben aan het kijken voor buizen hiervoor, nu kan ik een partij gebruikte buizen overnemen in 180mm. Verlies ik op deze manier teveel zuigkracht of kan dit nog wel? Ik wel natuurlijk wel het maximale eruit halen.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik verwacht dat naar wat ik op het forum had gelezen, je wel naar een grotere doorvoer mocht gaan, om daarna bij je machine weer de orignele diameter van de afzuiger toe te passen. Men schreef dat een te grote diameter niet de onderduk verslechterde maar wel de doorvoersnelheid van de lucht en het af te voeren houtmot of krullen. Ik denk persoonlijk dat het in jou geval niet merkbaar slechter zal worden.
Ik persoonlijk zou de grotere diameter buizen zo hoog mogelijk plaatsen en misschien een heel klein beetje laten aflopen om toch mogelijk ophopen van houtstof of krullen te voorkomen.
Succes.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zie het ook als Guus.

Bill Pentz legt veel uit http://billpentz.com/woodworking/cyclone/staticcalc_faqs.cfm (eventueel via translate) en heeft een rekenblad

Ik denk dat het grootste probleem komt als er een verticale leiding recht onder de hoofdleiding wordt aangesloten (zelfs met de gepaste diameter). Die kan een paar kg opnemen en dan later bij gebruik in één keer loskomen en aangezien de zuiger met een paar Pk trekt is de aankomst alvast spectaculair.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ PBT, je zou het kunnen proberen en waarschijnlijk gaat het perfect. Mocht je toch ophoping krijgen, dan zal dat zijn in of net voor de bocht richting de horizontale buis omdat daar de luchtsnelheid het laagst zal zijn.
Ik lees graag hoe jou resultaten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.