Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

mijn werkplaats in wording

hier een kijkje "in de keuken"

Dit om mijn vragen ivm aan te schaffen machines iets makkelijker te maken. Op deze manier weet iedereen waar we het over hebben qua ruimte e.d.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door PBT; 06-01-15 om 19:50.

zoals te zien is in onderstaande foto's komt de nog aan te schaffen afzuiger helemaal achter (links) in de hoek te staan. Ik moet helaas nog even wachten met de aankoop aangezien eerst de rechter kast (lichtgrijs) de deur uit moet. Dit is als alles goed gaat over een 2 á 3 maanden. Tevens komt er dan ook direct een krachtstroom aansluiting (16a).

Het is redelijk zeker dat het een felder af 22 met 160mm aansluiting zal gaan worden. Ik heb gezocht naar een passende onderdruk afzuiger, maar kan eigenlijk niks vinden wat enigzins betaalbaar is of wat ook gaat passen zodat er nog 1 auto binnen gereden kan worden. Dit zou door het formaat van de onderdrukafzuigers erg lastig gaan worden.
    Ook een cycloon heb ik overwogen, maar ik ben er niet van overtuigd dat ik hier veel profijt van ga hebben ivm de hoeveelheid die opgevangen kan worden, tenzij ik een grote bak zou kunnen plaatsen, dit is echter geen optie.

op de 1e afbeelding is te zien hoe de afzuiging gaat lopen, de rode lijnen. De afzuiger komt overigens een kwartslag gedraaid tegen de korte muur te staan. Ik vertrek vanaf de afzuiger met 160mm omhoog tot tegen het plafond en dan naar de machines toe. Heeft er iemand tips over waar een verloop naar 140mm te plaatsen? Waar nu de b3 perform getekend staat komt een stationaire frees te staan. Voorlopig blijft de tafelzaag nog even staan tot er een vervanger gevonden is. Dit laatste kan nog even gaan duren.

De buizen e.d. wou ik gaan bestellen via afzuiging.nl Mocht er iemand anders nog tips hebben hoor ik het uiteraard graag.

Ook zou ik een inschakelautomaat willen plaatsen zodat de afzuiger automatisch start. http://www.vaesco.nl/schakelautomate...automaat-k4000 zou dit een optie zijn?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door PBT; 06-01-15 om 22:59.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    knappe werkplaats, beetje vergelijkbaar met de mijne (5,6 x 10m, wel binnen een loods van ong 13x13m (buitenzijde))

Een likje witte verf op de muren, en een houten vloer zal je werkplaats al veel aangenamer werken. Het likje verf heb ik zelf al gedaan, de houten vloer komt er hopelijk ook ooit snel in

Eventueel kun je eens kijken bij www.houtwerkplaats.com daar zijn de spruit / broekstukken en afsluiters een stuk goedkoper.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rhynix Bekijk Berichten
    knappe werkplaats, beetje vergelijkbaar met de mijne (5,6 x 10m, wel binnen een loods van ong 13x13m (buitenzijde))

Een likje witte verf op de muren, en een houten vloer zal je werkplaats al veel aangenamer werken. Het likje verf heb ik zelf al gedaan, de houten vloer komt er hopelijk ook ooit snel in
    tja die muren verven.... zou inderdaad ideaal zijn voor het licht, alleen dit is de garage van mijn ouders en mijn vader doet al moeilijk als iets opgehangen moet worden. Sinds dinsdag heb ik een gat van 22cm door de muur moeten boren voor de houtkachel. Dit heeft me -net als een krachtstroom aansluiting die over een maand of 2á3 komt- 3 jaar hard praten gekost.
    en over de vloer, ik heb nu al een plafondhoogte van maar 2.4 meter, dus over de betonvloer nog een houten vloer leggen gaat hem echt niet worden.

Gisteren en vandaag bezig geweest met het aanpassen van de afzuiging van de afkortzaag. In de fotos hierboven is te zien hoe het was.
    Door de felder bf6 combi die er nu staat was het erg krap tussen oplegtafel en afzuiger. Nu eindelijk de mogelijkheid gehad deze sta-in-de-weg aan de kant te werken. Hiervoor heb ik het slakkenhuis met motor een kwartslag moeten draaien.

image.jpg

En uiteraard ook aangesloten. Helaas wat meer bochten moeten gebruiken dan ik in gedachte had maar dat ging helaas niet anders. Lengte van de buizen is van een 5 meter naar 1,2m gegaan wat veel meer rendement zou moeten gaan opleveren.

image.jpg

In de omkasting komt nog een ontluchtingsrooster en er komen nog deuren voor om het geluid te verminderen.

ls je de afzuigmotor direct boven de afkortzaag aan de muur bevestigd,ben je alle bochten kwijt.Dan kan het gedeelte met de zak opschuiven naar links. Je kast kan kleiner worden. De koker tussen de motor en de filterunit kan je gewoon van multiplex maken. Heb je ruimte gewonnen, het rendement van je afzuiger verhoogd en je motor hangt niet meer in het fijnstof.

Klopt helemaal, maar om alles zoveel mogelijk "demontabel" te houden heb ik het op deze manier gedaan.

@ PBT, ik weet niet hoe of wat jou capaciteiten zijn t.a.v. stroom, maar kijk eens op ebay, zie linkje.
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+volt&_sacat=0
    Dat is dan wel een selektie uit de 220 volt reeks.
    Je hebt een mooie werkruimte en indeling. Ik wens je veel plezier en weinig stof.
    Laatst gewijzigd door Guus Flater; 04-10-15 om 00:43.
    Nou moe ......

Dankje guus flater! Ik heb de schakelaar van de afzuiger verplaatst. Deze zit nu direct naast de zaag en dus niet meer op de motor. Hierdoor heb ik niet persé een inschakelautomaat of vertraging nodig. Aan mijn felder bf6 hangt een een felder af22 afzuiger. Dit omdat de afzuiger die nu aan de afkortzaag staat het niet verwerkt kreeg wat de schaaf eruit gooide. Hier komt overigens wel een schakelautomaat tussen.
    Laatst gewijzigd door PBT; 04-10-15 om 10:14.

Forum Rechten