Worksharp 3000 opgevoerd

WR1944

Oud hout
Toen iemand aan het kiezen was welke manier van het beitelscherpen voor hem in aanmerking zou kunnen komen liet iemand de aanpassing van de Worksharp 3000 zien zoals gedaan door Stumpy Nubs.
https://www.youtube.com/watch?v=VU9WecxUFfw#t=11

Dat zette me aan het denken want ik kan de iets bredere beitel van m'n Veritas jointer net niet slijpen op de Worksharp. Dit idee kwam dus als geroepen.
Ik heb geen foto's van het proces genomen. De video van Stumpy is vele malen duidelijker dan ik met foto's kan bereiken.

De eerste stap was het verzamelen van voldoende restjes van de juiste dikte. Ik gebruikte 3/4" (19mm) multiplex voor het karkas met een ingelaten achterwand van 1/2" (12mm)"ply. Het laatje is van 1/2" ply met een 1/4" (6mm) ply bodem. Het ladefrontje is een stukje vuren.
Omdat de vorm dankzij Stumpy's video bekend was hoefde ik alleen de globale maten te bepalen en kon aan de hand daarvan de maten van de plankjes bepalen. Het geheel is 200 diep en 500 breed. Omdat ik nog wel de standaard slijpwijze wilde gebruiken heb ik een hap uit het verticale schotje gehaald zodat ik makkelijker bij de schakelaar kon komen en ook nog de gradeninstelling kan aflezen.
Met twee carrosserieriengen per bout is de tafel precies op dezelfde hoogte als de schijven.

Het was een klein klusje maar ik merkte bij mezelf een soort van routine bij het bewerken van de onderdelen. Het bepalen van de juiste volgorde van bewerken zodat je de machines minder hoeft om te stellen en de aandachtspunten waar je fouten kan maken. De groeven bijvoorbeeld aan de achterkant heb ik door laten lopen, het is niet mooi maar het is "maar" een stukje gereedschap. Als het voor een klant zou zijn had ik geweten hoe te handelen.
P1050053q.jpg

P1050052q.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Verbaas me telkens weer over de vernuftigheid waarmee je een eigen draai geeft aan tools.
 

WR1944

Oud hout
Toen de Veritas honing guide eenmaal binnen was moest het natuurlijk gelijk uitgeprobeerd worden. Met de dikke en brede beitel van de Veritas jointer heb je een goed proefkonijn. Toen bleek algauw dat de slijphulp in de tweede vouw stand stond (hetgeen duidelijk te zien is op de foto. Toen dat recht gezet was bleek dat de tafel niet exact in het zelfde vlak lag als de bovenkant van de schijf. Met wat shims onder de voeten werd ook dit probleem uit de wereld geholpen.
Over het resultaat kan ik duidelijk zijn: geweldig. Je hebt de zelfde mate van controle over de slijpbeweging als met de hand op een steen. Alleen is de hoek goed gefixeerd. Ik ben gelijk door gegaan en heb schaafbeitels geslepen die op een andere manier geen goede resultaten gaven. Zelfs een crappy Stanley Handyman schaaft weer als een zonnetje.

Kortom: geen spijt van de WorkSharp uitbreiding en de honing guide.

P1090002q.jpg

P1090001q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.