Eiken balk boven de open haard

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Mijn broertje kwam met een leuke vraag.. Hij wil graag in zijn nieuw gekochte huis, met open haard, min of meer het volgende realiseren:

sized_img_5864.jpg

Dus, mijn voorstel was om nu alvast een verse eiken balk te kopen en deze in huis neer te leggen om 'm alvast een beetje te laten scheuren en werken. Vervolgens even de kids er op los te laten gaan, of zelf even de ketting erbij te pakken oid.. :) Behandelen voor het donkere uiterlijk en dan ophangen.. Dan heeft het hout om en nabij 4 à 5 maanden om te "voor" te werken

Het wordt niet helemaal hetzelfde als op het plaatje, de balk komt erboven te hangen.. Dat laatste vooral is wat tricky, vermoed ik. Vooral met het oog op het werken van het (verse) hout en de mogelijkheid dat de schouw beschadigd. Hoe het beste op te hangen? Ik dacht zelf met ee drital lange dikke bouten, en dan van twee van de gaten in de balk een sleuf te maken, zodat het kan werken, maar de balk wel op z'n plek blijft en niet de schouw uit elkaar trekt..

Iemand suggesties? Ofwel, hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bij voorbaat dank van mijn broer!
 

Boo

Actieve deelnemer
Ik heb ook een schouw van oude eiken balken.
Ik heb ze ingemetseld met spouwankers maar die van mij waren ook al oud en droog.

Ik zou gewoon een oude balk opzoeken in plaats van een nieuwe.
25 x 25 heeft wel wat langer nodig als 4-5 maanden om te drogen.
Het zou zonde zijn als het metselwerk stuk getrokken wordt.
En wat je ook doet, een nieuwe balk zal er nooit zo uit zien als een oude.

Een hoop werk en een onzeker resultaat, ik zou een oude balk kiezen nogmaals.
Oude balken zijn te krijgen in alle soorten en maten.

groeten
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ff offtopic. Een spoorwegbiels wil je zeer zeker NIET in je huis hebben en al helemaal niet boven je openhaard als die aanstaat. Die balken zitten vol met teer...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
In mijn huis had ik een spoorbiels hangen boven de haard. Waarschijnlijk was dit vroeger een open haard, want de balk was flink ingebrand. Hij hing aan twee stalen stangen die schuin naar de muur liepen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
spoorbielzen zitten vol gif kvind het al vreemd voor in de tuin. Deze bielzen zijn zo giftig gemaakt dat ze XX jaar niet vervangen hoeven te worden. (mischien zelfs eeuwen?)
 
Laatst bewerkt:

Boo

Actieve deelnemer
2 staanders eronder aan weerszijden misschien een optie? Dan hoef je hem alleen maar te verankeren aan de muur.
Voor het mooi zou ik het geheel zelf wel iets willen verzinken in de muur in plaats van alleen maar er tegen aan hangen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Gelukkig hebben we de foto's nog. Bij mij zat het toch anders in elkaar. De schoorsteenklep zat onder 45° aan de muur vast en de biels lag daar (ongeveer) op. Ter lering ende vermaak:

1.jpg

2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.