Experiment hout drogen

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik heb vandaag eens geprobeerd om hout in de magnetron te drogen. Hiervoor had ik een stuk stam voorgedraaid en vervolgens de kopse kanten in de latex gezet. Na dat de latex was gedroogd heb ik het stuk hout gewogen. Dit was 872 gram. Vervolgens heb ik het in de magnetron gestopt en deze 11 keer 1 minuut op 360 watt aangezet. Tussen elke magnetronsessies door heb ik het telkens ongeveer 5 minuten laten afkoelen. Tijdens dit afkoelen kwam er ook al vrij veel vocht naar buiten. Na de 11 sessies in de magnetron woog het stuk nog 820 gram. Na dat het vervolgens nog een paar uur op de aanrecht had gelegen woog het stuk nog 808 gram. Er was dus al 64 gram vocht verdwenen. Nu maar even gestopt want er beginnen kleine scheurtjes in de oppervlakte te komen. Hoe het er van binnen uitziet weet ik ook nog niet. Hiervoor moet ik eerst de binnen kant gaan uithollen. Na afloop ga ik hier meer over schrijven.
Hieronder een paar foto's van het bewuste stuk.
drogen2.jpg
drogen3.jpg
drogen1.jpg


Groet Johan.​
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Het is idd een massief stuk welk ik alleen ruw voorgedraaid heb. Het hart kon ik er niet uitzagen omdat het maar een dun stammetje is. Anderzijds zou het ook wel een mooie schaal kunnen worden met het hart aan beide zijkanten. We zullen zien. Deze week komt hopelijk mijn nieuwe guts binnen en dan ga ik hem uitdraaien. Dan zie ik ook hoe de binnenkant is gedroogd. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Goed om te weten. Dan doe ik in ieder geval niets aan de afwerking. Door schade en schande wordt men wijs zullen we dan maar denken. Bedankt voor de tip.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Hierbij wil ik de belofte invullen om het resultaat te laten zien. Al met al nog redelijk gelukt. Geen scheuren aan de binnenzijde en kon het blok goed uitdraaien. Ook de binnenzijde was redelijk gedroogd. Ik liep wel tegen een probleem aan: (welk ik ook niet opgelost kreeg) Doordat het hart er nog in zit heb je aan twee kanten een stukje waar je 100% tegen de draad in gaat. Ik kreeg deze plekken met geen mogelijkheid glad. Wie hier een oplossing voor heeft hoor ik graag. Ik ga er ook nog een dekseltje bij maken want tenslotte past er op ieder potje een dekseltje. Hieronder twee foto's van het resultaat.

schaaltje1.jpgschaaltje2.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooie schaal !! Vind vooral tof hoe je nog echt kan zien dat het een boom is geweest....

Zulke stukken kom ik ook wel eens tegen, dit krijg je met geen mogelijkheid glad( nou ja....ik krijg het niet glad met mijn vaardigheden...hahaha) .Dan grijp ik redelijk snel naar schuurpapier. Ik heb een haakse slijper waarmee ik erg mooi schalen kan schuren. Geeft wel een enorme berg stof helaas:eek:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat ik voor hele lastige draad doe is met een klassieke guts (dus geen celtic grind o.i.d.) met de zijkant heel dun hout afnemen, dus met de opening van de guts recht naar boven, als de draad heel lastig is. Wat dan nog tegenstribbelt, gaat inderdaad onder het schuurpapier.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ikzelf zit te denken om de turnmaster van Sorby aan te schaffen. Volgens mij kun je daar super mee scheerschrapen, wat volgens mij ook een heel glad resultaat geeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.