hoe zware boomstam handmatig laden op aanhangwagen

hansie

Nieuw lid
14 jun 2012
5
0
Hallo,
Ik heb de laatste tijd een paar stukken boomstam gekregen die ik moest vervoeren op een aanhangwagentje achter de auto. Ze waren te zwaar (250 kg) om met de hand erop te krijgen daarom moet je iets regelen met iemand met een kraantje. De stammen worden planken dus kunnen niet ingekort worden.
Ik heb gezocht hoe anderen dit doen maar kan niets vinden. Ik dacht aan een simpele versie van een portaalkraantje die je ter plaatse opzet (losse poten, horizontale balk, het geheel zo breed dat de aanhangwagen ertussen past), en waarmee je de boomstam dan met een handlier ophijst. Karretje eronder rijden en stam laten zakken.

Hoe doen jullie dit? Kan mijn idee werken en heeft iemand ervaring met deze uitdaging?

Alvast bedankt,
Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een mechanische of elektrische lier plaatsen aan de voorkant van de kar, sommigen gebruiken ook een soort hefboom die de stam tegelijk oplicht.
Dat is misschien overbodig bij stammen van 250kg.

 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Zoals BenchWorks al zei:
Misschien een handlier voorop de aanhanger monteren, en een lange loopplank/oprijplank waar je de stam overheen trekt.
Met zo`n handlier trekt een stratenmaker ook een trilplaat op een aanhanger, en die dingen wegen ook wel wat.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zware stammen rol ik meestal op de aanhanger, maar dan zijn ze maximaal 90 cm lang (bij mijn aanhanger).
Ik zou een paar zware balken met een plaat betonplex of iets anders glads gebruiken als glijbaan naar de aanhanger toe en dan een handlier gebruiken.

250 kg moet te doen zijn.
 

WR1944

Oud hout
Je kan ook voor de derde wereld manier gaan en van twee palen een A-frame maken. Die staken bind je vast aan de bovenkant en hangt daar een katrol aan. Dan hijs je de boomstam als in het filmpje simpelweg op je karretje. Je kan met katrollen werken. Als de kop van de stam eenmaal op de kar ligt trek je het met diezelfde katrol verder de kar in. Wel goed vastsjorren want anders kom je jezelf wel tegen bij de eerste de beste bocht.
Als de boomstam eenmaal in de touwen hangt is het makkelijk om die stam horizontaal te manoevreren. Denk aan het systeem van de stormram. ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De stam aan één kant omhoog hijsen, aanhangwagen uithangen en schuin (gekipt) handmatig onder de stam rijden.
Dan de stam laten zakken en met een beetje geluk ligt het zwaartepunt ongeveer op de as. Dan de stam nog iets naar voren schuiven.
Ik heb op deze manier al vaker onmogelijk zware betonnen weipalen (meer dan 150 kg) in mijn eentje verplaatst met de kruiwagen zonder noemenswaardige problemen.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Of met een takel aan de voorkant van de aanhanger en dan naar binnen trekken
Gr Bas
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Touw aan de stam maken, via de voorkant van de aanhanger halen en vast maken aan een boom in de buurt. Nu langzaam naar voren rijden en de stam trektzich zelf op de aanhanger! (Wel zorgen dat de voorkan al op de aanhanger ligt of een "glijbaan" hebt.
 

hansie

Nieuw lid
14 jun 2012
5
0
Iedereen alvast bedankt voor de reactie. Super.
Ik ga voorlopig voor de glijbaan met handlier.
Maar die boog (of op de kar, of de afrikaanse manier) lijkt me ook heel mooi om te proberen.
De stammen waar het over ging zijn inmiddels met een kraantje van een kennis vervoerd, maar zodra we weer wat hebben gaan we het zelf doen.

Nog een vervolgvraag: moet ik nog ergens op letten bij het kopen van een handlier of is dat altijd rechttoe-rechtaan spul?
gr,
Hans
 

danielle

Nieuw lid
14 jul 2015
1
0
Beste leden,

heb een probleem waar jullie, denk ik, wel de oplossing voor weten:eek:
Sinds kort zijn wij operatief in Gambia met het zagen van boomstammen.
Wij beschikken ginder over een herzaag Canali en een seizing machine.
Nu ons probleem :
bij de levering vd boomstammen worden deze gewoon ergen neergegooird op het domein.
Naderhand, wanneer deze lading aan beurt is, moeten deze stammen verplaatst worden naar de herzaag.
Wij kunnen wel een vrachtwagen huren met winch, maar dit is heel duur en niet steeds beschikbaar.
Kunnen jullie ons adviseren over een mechanische manier om deze boomstammen (let wel) OP TE HEFFEN (!)
(niet gewoon verdersleuren)
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Een mallejan, log arch, Rückekarre is uitermate geschikt om stammen te verplaatsen. Zoek maar eens op youtube.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@ hansie: Ik zou ook voor de glijbaan gaan met een lier voor aan de kar. Alleen ik zou de boom niet over een plaat multiplex trekken maar over 2 rijplaten of planken. Die twee moet je wel even op de juiste afstand van elkaar vastzetten.
Doe je het met planken dan kan je aan de onderkant twee of 3 latten schroeven. Voordeel is dat je stam minder weerstand heeft op die manier en niet steeds zijdelings wegrolt.

edit: je had nog een vraag over de lier: zorg dat je veel overcapaciteit hebt. Het gewicht van de boom is niet het enige wat telt, de wrijving speelt je parten. Als die lier het begeeft heb je ellende en heel veel pijn. Plus dat een zwaardere lier een kortere overbrenging heeft waardoor het minder kracht kost om het slingertje te draaien. Denk aan een fiets, je trap alleen het pedaal naar beneden met kracht., Maar die lier moet je rond draaien en er zijn hoeken dat je slecht kracht kan zetten.
Er zijn handlieren met een automatisch remmetje, die werken prima zolang het werkt, maar mijn ervaring is dat ze een kort leven beschoren zijn.
TIP: ga nooit in het verlengde van de kabel staan! En bind bij de haak van de kabel een oud tshirt vast. Mocht de haak losschieten dan werkt dat als een parachute en vliegt de haak niet door het achterraam van de auto.
Als je het betalen kan: synthetische kabels werken prettiger dan stalen kabels. En er zijn ook lieren met een treklint. Die zijn ook wel prettig, maar vaak is de lengte wat korter.
Heb je een lier waar 15 meter kabel op kan, dan kan er vermoedelijk 8 meter lint op. Voor jouw doel genoeg denk ik.
Dan gaat de kabel ( of band) schuren over het eind van de kar. Daar moet je even een katrolletje zetten wat je weg kan pakken als de boom zover omhoog is dat de kabel vrijkomt.
Neem je een lint dan moet je een rol hebben ipv een katrol natuurlijk. ( bootrailers hebben zo'n ding, of zelf wat maken)



@Danielle: Bomen kun je heel makkelijk verplaatsen met dit hulpstuk:http://www.logosol.no/store/stokkvender.html
Sorry ik kan 'm niet zo snel vinden op de nederlandse site van Logosol, maar ze hebben 'm ongetwijfeld. Hier in Noorwegen kost ie zo'n beetje €150,- maar het scheelt je echt een rug.
Je loopt er zo'n trap mee op. ( als die breed genoeg is uiteraard)
Als je tegen een helling aan moet loop je ook zo door. Je hebt continue de boom onder controle omdat je steeds overpakt.
 
Laatst bewerkt:

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
hoe lang is de boomstam? indien minder lang dan breedte van je aanhangwagen:
twee pinnen in de kopse kanten van de stam slaan, en vervolgens het geheel met de lier (tirefort) op de aanhangwagen trekken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.