Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

hoe zware boomstam handmatig laden op aanhangwagen

Hallo,
    Ik heb de laatste tijd een paar stukken boomstam gekregen die ik moest vervoeren op een aanhangwagentje achter de auto. Ze waren te zwaar (250 kg) om met de hand erop te krijgen daarom moet je iets regelen met iemand met een kraantje. De stammen worden planken dus kunnen niet ingekort worden.
    Ik heb gezocht hoe anderen dit doen maar kan niets vinden. Ik dacht aan een simpele versie van een portaalkraantje die je ter plaatse opzet (losse poten, horizontale balk, het geheel zo breed dat de aanhangwagen ertussen past), en waarmee je de boomstam dan met een handlier ophijst. Karretje eronder rijden en stam laten zakken.

Hoe doen jullie dit? Kan mijn idee werken en heeft iemand ervaring met deze uitdaging?

Alvast bedankt,
    Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Een mechanische of elektrische lier plaatsen aan de voorkant van de kar, sommigen gebruiken ook een soort hefboom die de stam tegelijk oplicht.
    Dat is misschien overbodig bij stammen van 250kg.

Zoals BenchWorks al zei:
    Misschien een handlier voorop de aanhanger monteren, en een lange loopplank/oprijplank waar je de stam overheen trekt.
    Met zo`n handlier trekt een stratenmaker ook een trilplaat op een aanhanger, en die dingen wegen ook wel wat.

Zware stammen rol ik meestal op de aanhanger, maar dan zijn ze maximaal 90 cm lang (bij mijn aanhanger).
    Ik zou een paar zware balken met een plaat betonplex of iets anders glads gebruiken als glijbaan naar de aanhanger toe en dan een handlier gebruiken.

250 kg moet te doen zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Je kan ook voor de derde wereld manier gaan en van twee palen een A-frame maken. Die staken bind je vast aan de bovenkant en hangt daar een katrol aan. Dan hijs je de boomstam als in het filmpje simpelweg op je karretje. Je kan met katrollen werken. Als de kop van de stam eenmaal op de kar ligt trek je het met diezelfde katrol verder de kar in. Wel goed vastsjorren want anders kom je jezelf wel tegen bij de eerste de beste bocht.
    Als de boomstam eenmaal in de touwen hangt is het makkelijk om die stam horizontaal te manoevreren. Denk aan het systeem van de stormram.

De stam aan één kant omhoog hijsen, aanhangwagen uithangen en schuin (gekipt) handmatig onder de stam rijden.
    Dan de stam laten zakken en met een beetje geluk ligt het zwaartepunt ongeveer op de as. Dan de stam nog iets naar voren schuiven.
    Ik heb op deze manier al vaker onmogelijk zware betonnen weipalen (meer dan 150 kg) in mijn eentje verplaatst met de kruiwagen zonder noemenswaardige problemen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Of met een takel aan de voorkant van de aanhanger en dan naar binnen trekken
    Gr Bas

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Huur een motortakel of leen deze bij je garagehouder.

Touw aan de stam maken, via de voorkant van de aanhanger halen en vast maken aan een boom in de buurt. Nu langzaam naar voren rijden en de stam trektzich zelf op de aanhanger! (Wel zorgen dat de voorkan al op de aanhanger ligt of een "glijbaan" hebt.

Forum Rechten