messenstandaard / messenblok

avos

Post veel
10 nov 2008
773
116
omg Haarlem
Weer een projectje afgerond die nog op het lijstje stond (in dit geval voor mijn zusje) Een messenstandaard/blok. Ik had geen specifieke voorkeur meegekregen, dus wilde iets maken wat net even anders was dan een standaard blok. Toen kwam ik op dit ontwerp. Gemaakt uit plataan en amerikaans noten. En met mijn eigen logo erin verwerkt.:eek:

IMG_1984.jpg

IMG_1983.jpg

IMG_1982.jpg

IMG_1985.jpg
 
A

Athanor

Guest
Origineel, mooi en wel zo hygiënisch lijkt me!


Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Goed en functioneel ontwerp, dat zeer mooi is uitgevoerd!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
773
116
omg Haarlem
dank voor de reacties. @Henk kun je dat nog even toelichten? Ben ik wel benieuwd naar, kan ik weer wat van leren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt me dat de messen zo 'gevoelig' zijn voor 'omvallen' danwel dat het te eenvoudig is om met een slordige beweging in het lemmet te grijpen. Standaard messenblokken of -magneetstrips hebben niet voor niets met name het handvat vrij om te grijpen. Als ik deze messenhouder al zou gebruiken dan zou ik m neerleggen. Op deze manier vind ik het (nogmaals, het gaat om functioneel, niet om uiterlijk of afwerking) eerder een winkeldisplay dan een gebruiksvoorwerp. Maar ik kan het mis hebben, ik zie uiteraard alleen het plaatje.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
773
116
omg Haarlem
Ik vermoede al dat dit je gedachte zou zijn :) Ik heb hier wel op gelet en het is vrij stabiel, een mes zal niet zomaar naar achtervallen dan moet echt het hele blok schuin gaan. Misgrijpen zou makkelijker kunnen dan bij een blok, maar ook hier is het handvat vrij om te grijpen. Verschil met een magneetstrip zie ik dan niet zo. Wat wel zo is, je moet de mes iets netter neerzetten. Zowel het mes zelf, als het handvat netjes recht. Maar dat laatste is bij een magneetstrip ook het geval. En wat zo is dat indien je de gehele standaard omstoot je waarschijnlijk meer beschadigingen hebt dan met een messenblok. De link naar display vind ik dan wel weer mooi, wat een goed mes mag gezien worden toch?

Dit zijn mijn messen, de Slitbar lijn van de IKEA. Normaal vind je mij daar niet, maar over deze messen en de snijplank olie ben ik erg tevreden. De messen zelf zijn dan ook vrij duur voor Ikea messen, maar gemaakt van goed staal. Ik slijp ze bij met de Tormek. Dat gaat je met rommel niet lukken, dan slijp je het hele mes weg..:)
Zal zeker niet de top zijn, maar voor thuis een prima mes.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geweldig, erg mooi ! mijn broertje is chefkok, dus die ga ik onthouden
Ik denk/neem aan dat je de gleuven gezaagd hebt op een zaagtafel ? maar als je nu met losse delen werkt en die dan onder een hoek freest zodat de gleuf van binnen steeds smaller wordt, zouden ze dan niet meer klemmen, dan vallen ze nog minder snel om

één vraagje, zijn alle gleuven even diep of heb je rekening gehouden met de grote van het mes ?
Kun je er wat meer over vertellen
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
773
116
omg Haarlem
@Toxiq,

de sleuven idd gezaag op zaagtafel. Frezen had ook gekund, maar had die opstelling niet paraat. De sleuven zijn even diep. Dat gaat goed, de grote messen staan zelfs nog stabieler dan de kleine. Daar hoeft de sleuf niet heel diep voor te zijn, als de hoek waaronder het mes staat maar goed is. Dat zou je natuurlijk nog kunnen vergroten afhankelijk van type mes.

Inwendig smaller maken suggereert dat je het mes daar willen laten klemmen. Dat is hier niet nodig en zou ik ook zelf ook niet zo snel doen. Lijkt me juist goed als de snede niet al te veel klemt.

Maar er lijden meerdere wegen naar Rome, dus zou zeggen aan de slag..;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aan de slag....hmmm, garage moet eerst verbouwd worden :D hebbie tijd over :confused:

Hoe diep zijn je gleuven ? (in het messenblok dus ;))
 

avos

Post veel
10 nov 2008
773
116
omg Haarlem
De gleuven (in de plank ) zijn op zijn diepst 1cm. Maar gezien dat dit met een cirkelzaag is gedaan is het onderaan en bovenaan wat minder tot aan 0. Dat maakt overigens ook dat een klein mesje niet te veel voorovervalt..
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Mooi messenblok.

Zijn enorm goede messen voor hun prijs. Heb er recent met vloeiende beweging een vingertopje mee afgesneden... en iedereen maar denken dat het met die andere hobby gebeurde...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zat nog even naar je standaard te kijken, ff wat ideeen opdoen voor bij de snijplank die ik heb gemaakt voor mijn broertje
De SLITBAR messen kan ik bij ikea niet vinden, volgens mij verkopen ze deze niet meer ?!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.