Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 61
    Thanks. Ik had er nog op gezocht maar kon hem hier op het forum niet vinden. Lijkt me een goede investering om te doen. Als je de boel hebt staan ga je niet snel meer schuiven...

Helaas, de schuur/werkplaats moet toch wat kleiner worden dan oorspronkelijk bedacht. De afmetingen zoals ze nu vastgesteld op papier staan zijn, 8.0 x 4.5 met een nokhoogte van 5 meter. Nog steeds niet klein te noemen, maar ten opzichte van de eerdere plannen toch behoorlijk ingekrompen. Voordeel van dit kleinere plan is dat het probleem van de grote overspanning verdwijnen

Ik ben tot nu toe tot de volgende opbouw gekomen:

Vloer:
    - plaatfundering met vorstrand 10cm EPS eronder/naast.
    - tot 30 cm boven het maaiveld betonblokken, deze worden later aangesmeerd om waterwerend te maken.

Wand:
    kader van sls 38x140 op 600 met van binnen naar buiten: Gipsplaat, OSB 18mm, dampdichte folie, frame + 140mm steenwol, OSB 18mm dampopenfolie, panlatten (geïmpregneerd), gevelbekleding (Noord aluminium golfplaat, rest douglas zweeds rabat dekkend afgewerkt). Noordzijde is de lange zijde zonder opening.
    - balklaag van 70 x 225 op 600 met 18mm OSB
    - dakgoot op de muurplaat ivm ontbreken overstek (bouw tegen de perceelgrens aan) en bouw kort tegen het huis aan.
    - raamopeningen en lateien moeten nog ingetekend worden.
    - 2x loopdeur + 1x sectionaal of roldeur van +/- 2.5 m x 2.5 mtr.

Kap:
    - sporen van 38x140 op 600 met 140ccm steenwol (binnenzijde dampdichte folie) en gipsplaat
    - nokbalk van 38x170
    - spaanplaat p5 18mm aan buitenzijde (wellicht damopen folie??)
    - tengels + panlat + dakpanplaat

Iemand nog opmerkingen over wat er anders moet/kan of wat er zelfs totaal verkeerd is?

Paar plaatjes bij het praatje:

schuur vooraanzicht.jpgschuur zijaanzicht.jpgschuur links voor.jpgschuur verdiepingsvloer.jpg

Mooi project! Lijkt erg op de werkplaats die ik aan het maken ben qua afmetingen :-)

Het eerste wat mij opvalt is de opbouw van de verdiepingsvloer. Je geeft aan dat je de hoh afstand tussen de balken 600mm wilt maken en daar 1 laag 18 mm osb op gaat leggen. Wat wil je opslaan op de verdiepingsvloer? Ik ga zelf voor een houtsopslag op de bovenverdieping en kies daarom voor hoh van 400 mm met de zelfde vloerbalk kopmaat en een bekleding van underlayment 18mm. OSB is wellicht niet heel erg sterk voor een verdiepingsvloer, afhankelijk van de belasting.

Ik heb zelf de lateien en raamkozijnen van marktplaats gehaald. De stalen lateien die ik heb gebruikt zijn daar zeer goed verkrijgbaar en niet heel prijzig. Wellicht zijn stalen lateien wat overbemeten, maar toch.

Voor de kap kies ik voor een spant in combinatie met Isobouw platen. Deze zijn in verschillende diktes en R waarden te krijgen. Het grote voordeel is het gemak bij het plaatsen. Het is iets duurder, maar scheelt het aanbrengen van plaatwerk, folie's en isolatie. Wellicht is heeft het per cm dikte ook nog een hogere r waarde, dus kan je binnen meer ruimte overhouden.

Hopelijk heb je er iets aan.

Succes en groet, René

Bedankt voor je reactie.

Je geeft aan dat jij met stalen lateien werkt, deze heb ik nog niet toegepast zien worden in een houtskeletbouw. Voor de kozijnen (raam en deur) ben ik van plan om kunststof te nemen, ook deze zijn op marktplaats veel te vinden.

Met betrekking tot OSB op de vloer, zal underlayment een veel betere oplossing zijn? Misschien beide toepassen? Eerst de OSB en dan de underlayment? Op de zolder komt niet heel veel gewicht, aan de korte kant naast het trapgat de compressor en afzuiging. Lange plek inderdaad wat opslag van spullen, geen grote houtvoorraad verwacht ik. En anders zal ik er later een vloerbalk tussen moeten proppen. Misschien een idee om met variabele afstanden te werken. Eerste stuk op 600 en laatste stuk naar 400 toe.

Ik snap je verhaal met betrekking tot de Isobouw platen niet helemaal. Deze komen toch op de gordingen/spanten te liggen? Welke winst zou ik er dan aan overhouden, behalve tussen het hout dan?

Groet,
    Joris

Ik trek mijn werkplaats op van baksteen, vandaar mijn keuze voor stalen lateien. Wellicht niet geschikt voor houtbouw, maar ik wilde eigenlijk aangeven dat veel bouwmaterialen goed verkrijgbaar zijn op marktplaats. Wat een hoop scheelt. Maar dit had je al gezien ;-)

Underlayment is wat mij betreft een sterkere plaat en bij een overspanning van 55 cm wellicht een betere keuze. Maar wellicht valt dat reuze mee als hier niet veel gewicht op komt.

Ik snap je verhaal met betrekking tot de Isobouw platen niet helemaal. Deze komen toch op de gordingen/spanten te liggen? Welke winst zou ik er dan aan overhouden, behalve tussen het hout dan?
    Daar heb je gelijk inderdaad. Je isolatie kwam tussen de sporen, dus zou Isobouw je ruimte kosten aan de binnenzijde omdat dat er bovenop komt te liggen. Ik heb er zelf voor gekozen omdat ik kies voor spanten en gordingen. Dan werkt dat prima en verwerkt snel. Bij een sporenkap is dit inderdaad een minder voor de hand liggende keuze.

Groet, René

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeevanbee Bekijk Berichten

Met betrekking tot OSB op de vloer, zal underlayment een veel betere oplossing zijn? Misschien beide toepassen? Eerst de OSB en dan de underlayment? Op de zolder komt niet heel veel gewicht, aan de korte kant naast het trapgat de compressor en afzuiging. Lange plek inderdaad wat opslag van spullen, geen grote houtvoorraad verwacht ik. En anders zal ik er later een vloerbalk tussen moeten proppen. Misschien een idee om met variabele afstanden te werken. Eerste stuk op 600 en laatste stuk naar 400 toe.
    OSB heeft geen structuur omdat het uit snippers bestaat en daarom is het niet/minder geschikt voor een vloer. Ik zou adviseren om de vloerbalken op 40cm te leggen en dan underlayment er overheen. Met 40cm kom je mooi uit met je platen en waarom risico lopen/op een later moment ingewikkeld doen, als het je nu maar een paar balken extra kost (+/- 6 extra). Met alle kosten die je toch al hebt, zijn dat de besparingen waar je later spijt van krijgt.

Is het trouwens niet mogelijk om de schuur iets uit de erfafscheiding te bouwen? Als het even kan zou ik altijd kiezen voor vrij hangende goten namelijk. Dat scheelt i) in de constructie ii) vergroot het kans op lekken in je schuur enorm (zeker op langere termijn).
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Bedankt voor je reactie.

De schuur zou eventueel uit de erfafscheiding kunnen, maar ik heb nu maar 20 cm speling met het huis, een grote overstek kan het dus niet worden. Maar wellicht net genoeg om de goot buiten de gevel te houden.

Die 20 cm is trouwens maar lokaal, de schuur komt ten opzichte van het huis onder een hoek te staan.

Ik zal het eens uitmeten.

Wat betreft de vloer volg ik jullie advies op, paar balkjes meer en underlayment ipv OSB.

Voldoet de kapconstructie wel wat jullie kunnen zien? Een dakpanplaat is natuurlijk een stuk lichter dan een dakpan dus ik verwacht zelf dat een 38x140 genoeg is voor deze dakafmeting.
    Laatst gewijzigd door Jeevanbee; 23-05-17 om 05:40.

Ik heb wat opgemeten maar vrees dat ik niet wegkom met een dakgoot welke buiten de muurplaat bevestigd is, er is niet voldoende ruimte om de schuur iets het erf op te schuiven en dan aan beide zijdes een goot te plaatsen. Half buiten de muurplaat kan ik zo geen voorbeelden van vinden maar dat lijkt me esthetisch niet een mooie oplossing.

Ik denk dat ik onder de volledige lengte van de goot een DPC folie ga plaatsen om bij een eventuele lekkage het water langs de gevel af te vloeien. De goot zal alleen met lijm bevestigd worden en vanaf dakzijde eventueel met enkele beugels op de plaats gehouden worden.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Dat is jammer, maar als het niet past, dan past het niet. Ik denk dat een folie onderdoor een goede optie is. Die zou je dan voor het esthetische dan wel kunnen laten uitkomen tussen de dampopen folie en de rabbatdelen.

Wat betreft de nokbalken, conform de balkenschuif is dat wat aan de lichte kant. Voor h-op-h 60 cm geven ze een grotere maat aan, bij h-op-h 40 cm kan dat wel (http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif).
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ik dacht dat de ballen schuif alleen voor platte daken was, maar dat is ook toepasbaar voor hellende daken? En dan kan ik omdat ik metalen dakpanplaten gebruik met een constructie zonder ballast rekenen ivm lagere gewicht ten opzichte van een normaal pannendak?

Groet, Joris

Forum Rechten