Werkplaats bouwen: van ontwerp tot uitvoering?

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Goedemiddag allemaal!

Als ik nu een beetje wil knutselen met hout met het in de fietsenschuur gebeuren waarna alles onder het zaagstof zit. Ook is het niet mogelijk om grotere werkstukken te maken en is de hele ruimte ongeïsoleerd. Niet echt ideaal dus als houtwerkplaats :( Nu wordt gelukkig over een paar maanden mijn nieuwbouwwoning opgeleverd wat ook wat mogelijkheden geeft tot het bouwen van een werkplaats. Om te zorgen dat ik geen fouten maak (op dit moment heb ik namelijk nog geen ervaring met grotere machines omdat ik daar domweg de plek niet voor heb) zou ik gebruik willen maken van jullie expertise voor het realiseren van de werkplaats. Mijn idee is om deze in houtskeletbouw op te trekken zodat al het werk in principe zelf te doen is.

Wat zijn de beperkingen van de werkplaats?

buitenafmeting tussen de 50 à 60 m2
Goothoogte 3 mtr
nokhoogte 6 mtr

Het eerste dat in mij opkomt is om een vierkant gebouw te maken zonder verschillende binnenruimtes. Dit vraagt echter wel een zeer grote overspanning van ongeveer 7 mtr, dit zou te realiseren zijn met een IPE profiel maar misschien dat er handigere oplossingen zijn? Misschien enkele dragende binnenwanden omdat het verstandiger is om wat verschillende ruimtes aan te brengen?

Wat wil ik dat er sowieso inkomt:
Vaste trap naar zolder/bovenverdieping
Toiletruimte met grote wasbak voor schoonmaken gereedschap e.d.
Dubbele deur of garagedeur

Het zal duidelijk zijn dat er nog wat budget moet overzijn na de verhuizing maar ik hoop het geheel eind volgend jaar te hebben staan. Ik heb dus nog even de tijd om tot een uiteindelijk ontwerp te komen.

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken in het ontwerpen en realiseren van deze werkplaats/schuur. ;)

Groeten,

Joris
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
maak op pintrest een bord aan met ideeën die je wil gaan gebruiken voor je nieuwe werkplaats.
 
A

Athanor

Guest
Hoezo Pinterest??? :(. We hebben hier toch een geweldig platform?


Fons
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als hij hier een link plaatst naar zijn bord dan kan iedereen mee genieten. Pintrest is makkelijker met ideeën op te slaan dan hier een linkje/foto te plaatsen. Tevens zijn er al diverse borden waar je van kan her pinnen.

Tevens zet je afzuiger/compressor in een apparte kast en maak je keuken ook in een apparte ruimte.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
@jefmen: Ik heb een pinterest aangemaakt. Kunnen andere mensen er ook iets aanhangen bij mij?

@edjebel: Dat lijkt me een producent van vooral spijkerplaten en dergelijke? De oplossing die ik bij hun zie op de site lijkt me niet de meest ruimtevoordelige oplossingen. Het is trouwens wel de bedoeling dat ik zelf de boel ga maken. Om de kosten in de hand te houden en omdat ik het leuk vind om te doen.

Dit is een idee van de begane grond wat ik tot nu toe heb uitgedacht. Stofafzuiging en toilet zal dan op de bovenverdieping komen.

werkplaats bg 1e opzet.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
@jefmen: Ik heb een pinterest aangemaakt. Kunnen andere mensen er ook iets aanhangen bij mij?

Leuk voor jou, maar wat hebben wij er nu aan, en jij al helemaal niets omdat wij er niet op kunnen reageren..... :(


Fons
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Leuk voor jou, maar wat hebben wij er nu aan, en jij al helemaal niets omdat wij er niet op kunnen reageren..... :(


Fons

Daarom ook mijn vraag of andere mensen er plaatjes op kunnen zetten oid. Dan gooien we daar eerst alle afbeeldingen op en kunnen we daarna er wat georganiseerder over discussiëren? Dan alleen de relevante afbeeldingen hier (genummerd) op het forum zetten, scheelt ook weer data voor het forum. Maakt het discussiëren misschien overzichtelijker?

Als we hier posts oneindig kunnen blijven aanpassen zou het hier ook op het forum kunnen, ik dacht alleen dat je maar een bepaalde tijd berichten kunt wijzigen.

Groet,

Joris
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
@jefmen: Ik heb een pinterest aangemaakt. Kunnen andere mensen er ook iets aanhangen bij mij?

@edjebel: Dat lijkt me een producent van vooral spijkerplaten en dergelijke? De oplossing die ik bij hun zie op de site lijkt me niet de meest ruimtevoordelige oplossingen. Het is trouwens wel de bedoeling dat ik zelf de boel ga maken. Om de kosten in de hand te houden en omdat ik het leuk vind om te doen.

Dit is een idee van de begane grond wat ik tot nu toe heb uitgedacht. Stofafzuiging en toilet zal dan op de bovenverdieping komen.

Bekijk bijlage 24476

je schrijft of een 7 meter overspanning zou kunnen voor de dakdragers/ligger.

mitek is een producent die licenties uitgeeft voor daktruss en verdiepingsliggers via hun kun je deze producenten benaderen voor een plan.

een bouwpakket voor het dak dus.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Daarom ook mijn vraag of andere mensen er plaatjes op kunnen zetten oid. Dan gooien we daar eerst alle afbeeldingen op en kunnen we daarna er wat georganiseerder over discussiëren? Dan alleen de relevante afbeeldingen hier (genummerd) op het forum zetten, scheelt ook weer data voor het forum. Maakt het discussiëren misschien overzichtelijker?

Als we hier posts oneindig kunnen blijven aanpassen zou het hier ook op het forum kunnen, ik dacht alleen dat je maar een bepaalde tijd berichten kunt wijzigen.

Groet,

Joris

Je kan alleen zelf foto's toevoegen en niet iemand anders. Wil je ergens over discussiëren dan plaats je de foto's hier. Scheelt ook geheugen van het forum en het laden van de topic. Als je ze nummert dan kunnen ze hier ook wat makkelijker verwijzen naar een foto.
Tevens is pintrest ook om ideeën te verzamelen die voor het forum niet interessant zijn, Maar voor je eigen wel.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
je schrijft of een 7 meter overspanning zou kunnen voor de dakdragers/ligger.

mitek is een producent die licenties uitgeeft voor daktruss en verdiepingsliggers via hun kun je deze producenten benaderen voor een plan.

een bouwpakket voor het dak dus.

Waar kan ik in de benelux Mitek vinden?
Op de deutse site vind ik de Posi-Struts wel een mooi alternatief, spijtig genoeg geen technische fiche :(
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Maak eerst een bouwtekening en laat een constructieberekening maken. Beide heb je toch nodig voor de vergunning.

Zo'n overspanning is prima te maken. Ik zou dat niet doen volgens dat plaatje met die sporenkap. Dat ziet er erg vreemd uit allemaal. Maar daar heb je een constructeur voor.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoe ga je de afzuiging en stroomtoevoer doen van de zaagtafel? Het meest handige is langs boven, dus dan kan je tegelijk een steunpaal plaatsen, en samen met de wanden van de afwerkingsruimte heb je dan maar maximale overspanningen van ongeveer 3m50.
De afkortzaag zet je beter dicht bij je hout opslag of ingang, afkorten is vaak de eerste operatie en hier moet je naar het ander uiteinde lopen.
Maar het is allemaal niet eenvoudig, ik zit zelf nog te puzzelen hoe ik het beste mijn werkplaats ga inrichten.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Was er niet een of ander Engels boek waar in uitgelegd stond over een efficiëntie inrichting van een werkplaats.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Hoe ga je de afzuiging en stroomtoevoer doen van de zaagtafel? Het meest handige is langs boven, dus dan kan je tegelijk een steunpaal plaatsen, en samen met de wanden van de afwerkingsruimte heb je dan maar maximale overspanningen van ongeveer 3m50.
De afkortzaag zet je beter dicht bij je hout opslag of ingang, afkorten is vaak de eerste operatie en hier moet je naar het ander uiteinde lopen.
Maar het is allemaal niet eenvoudig, ik zit zelf nog te puzzelen hoe ik het beste mijn werkplaats ga inrichten.

Ik had inderdaad van boven in gedachten. De afzuiger wil ik op de bovenverdieping plaatsen en dan het leidingwerk aan de vloerbalken hangen. Het leek mij flexibeler om de ruimte zonder balk in te kunnen delen, dan valt er makkelijker te schuiven. Al zal dat natuurlijk niet snel nodig zijn als er een goed plan bedacht is.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Vraag me af of zo'n afzuigunit genoeg zuigkracht heeft als deze boven het leidingensysteem geplaatst is dan wanneer deze op de gelijkvloers geplaatst is?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Vraag me af of zo'n afzuigunit genoeg zuigkracht heeft als deze boven het leidingensysteem geplaatst is dan wanneer deze op de gelijkvloers geplaatst is?

Leuke vraag die bij het verpompen van media met een hoge dichtheid erg belangrijk is!
Het verschil in luchtdruk dat optreedt door het hoogteverschil van 3m is verwaarloosbaar, de invloed van het weer is groter.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Leuke vraag die bij het verpompen van media met een hoge dichtheid erg belangrijk is!
Het verschil in luchtdruk dat optreedt door het hoogteverschil van 3m is verwaarloosbaar, de invloed van het weer is groter.

Hopelijk blijft het mooi weer :):):)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.