Workshopé

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Dag allemaal,

Ben net begonnen om een werkplaats te bouwen, met (hopelijk) gezond verstand en hopelijk wat knowhow vanop het forum.
De werkplek komt binnenin een oude bestaande werkplaats voor enkele jaren, daarna verhuist deze mee naar de bouwgrond.
De bedoeling van het HSB is dat ik deze voorlopig per wandelement opbouw en later waarschijnlijk wanden kan bijplaatsen en langs binnen en buiten fatsoenlijk kan dichten.

Ik ga hiervoor 38x140mm SLS (spijtig genoeg hebben ze in België zo goed als geen CLS verdelers) gebruiken en 610mm uit center zetten omdat ik OSB en isolatie op deze maat kan verkrijgen door productiefouten bij afmetingen.

Afmeting openingen:

-3m brede x 2.5m hoge garage deur
-985mm brede x 2180mm hoge buitendeur
-1200mm brede x 735mm hoog raam


De muur doorsnede is als volgt:
wall disection.jpg



De wanden worden dampopen opgebouwd (hopelijk is de geleverde osb luchtdicht genoeg met tape rond de aansluitingen).
Ben van plan om STEICOflex als isolatie en STEICOuniversal als houtvezelplaat aan de buitenkant te gebruiken.

De vloer is een bestaande betonnen vloer, ik ga het hierbij houden omdat ik af en toe ook wat ga lassen. De wandelementen worden elk met 2 a 3 ankerbouten vastgehouden aan de vloer.



Garagedeur bovenbalk
Zou het mogelijk zijn om hier een vlak truss systeem voor te maken in plaats van een lvl of gluelam balk? gewicht garagedeur komt op de "king studs" maar ik ga waarschijnlijk wat "jack studs" moeten toevoegen als ik een truss wil gebruiken.

Origineel dacht ik 3 38x140 balken tegen elkaar te nagelen met 2 osb platen er tussenin en deze "sandwich" langs onder en boven toe te nagelen met elk terug een 38x140 balk.

Truss systeem is zoals op de 2de sketch (snel snel gemaakt:))
garagedoor.jpg
garagedoor truss.jpg
note: no sheeting (except in door/window opening), sil- and topplate in drawings.



Buitendeur + bovenbalk
Eerst dacht ik de deur op de betonnen vloer te laten rusten maar kwam al snel van dit gedacht terug omdat ik wat met de toekomstige locatie in mijn hoofd zit. Daarom dacht ik de deur op de "sil plate" + 18mm betonplex te laten rusten.

De deur is zelf omkadert met een 18mm multiplex (multiplex onderkant deur is de bovenvermelde betonplex)
Deurkader zelf is aan de STEICOuniversal winddicht/waterdicht/ dampopen getaped.
Er is een 10mm opening tussen de multiplex kader en STEICOuniversal om de deur wat recht te shimmen en op te vullen met PUR achteraf.

Bovenbalk dacht ik 3 38x90 (op maat gezaagd van de 38x140) tegen slkaar te zetten met 2 osb platen van 18mm dik ertussen.
doorframe.jpg
door detail.jpg
note: no sheeting (except in door/window opening), sil- and topplate in drawings.


Vensteropening + bovenbalk

De vensteropening is hetzelfde als de deur enkel dat ik de bovenbalk wil maken als volgt: 3 38x140 tegen elkaar met 2 osb18 ertussen en bovenop een 38x140
windowframe.jpg


Ben nog niet zeker wat er gaat komen in de sectie met witte kleur (tussen hoge en lage constructie) want het kan zijn dat er op de lage nog een verdiep komt, dit kan ik pas zien als de lage constructie af is. Het dak van de hoge constructie dacht ik zelf te maken met houten I-balken (diy) enige nadeel is dat ik ga beperkt zijn met 2440 mm lange osb platen.

workshop.jpgworkshop2.jpg


Alle vragen en suggesties zijn welkom!
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
progress1

Dit is de plaats waar hij gemaakt zal worden.
20141224_224157.jpg

Dak ben ik aan het denken om te maken met Mitek Posi-struts als dit een goedkoper alternatief is voor massieve of gelameleerde balken.
Indien iemand een goedkoper alternatief heeft want binnen x aantal jaren gaat het dak er weer af.

Garagedeur wil ik 2 massieve balken tegen elkaar zetten van 60bx300hx3500l met een laag 18mm osb tussenin.
Buitendeur krijgt een kleine maar hopelijk stevig genoege 120bx80hx1500l LVL balk in een opening van 140x90x1500 en ik denk de rest op te vullen met 18 mm osb.
Raam komen 2 massieve balken van 60x180x1500 tegen elkaar met 18mm osb tussen.

4 muren zijn momenteel af.
progress1.jpg

Foto's volgen vanavond.

Tips/advies nog steeds welkom ;););)
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Alles vlot netjes, eerste element staat al recht met wind/water dichte folie langs de buitenzijde.
Dit heb ik al vastgemaakt omdat 3 wand elementen tegen een bestaande muur komen en ik achteraf hier geen folie tegen kan plaatsen.


Iemand tips over hoe ik het dak/ verdiep op laagste element best aanpak?
I-beams, Mitec posi trus, massieve balk, gluelam balken, LVL,... ?

En ook als ik deze best bovenop de muur bevestig of deze laat hangen in een metalen beugel tegen de wand (bovenkant balk gelijk met bovenkant wand) of als er nog andere toepassingen zijn?

Alle tips en adviezen nog steeds welkom!
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
3 wanden zijn met folie bekleed, enkel nog alle zijdes aftapen.
Morgen de 3 (met folie) wanden langs onderen gelijk zetten en vastschroeven, langs links en in het midden nog tijdelijke ondersteunings balkes zetten.

20150108_095821.jpgToch lekker gezellig zo'n mobiele mazout brander van opa :)!

Folie heb ik verrassend genoeg alleen kunnen bevestigen door de folie wat uit te lijnen, aan een kant snelbouwstenen op gelegd en stelselmatig vanaf de andere zijde latjes vastgeniet.20150108_104938.jpg

De 2 in 1 muur staat rechtop, 3de muur klaar voor de folie.
20150108_140125.jpgVoor de twijfelaars onder ons; de mazout brander staat af :D.

De muur met deur heb ik wat aangepast en ziet er nu zo uit.
final outside door.jpg

Muur me het venster is als volgt.
final window.jpg

Als slot de garagedeur heb ik wat verstevigd, wsl te veel :)?
garagedoor final.jpg


Qua advies/tips/meningen is er niet echt veel input merk ik... :p
Ze zijn althans meer dan welkom!

Heb zeker nog wat advies nodig voor de daken/verdiep.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tips: geen
Advies: geen
Meekijken, ik moet ook nog beginnen: 100% ;)

Dus.... meer foto's, close up's en veel tekst is van harte welkom ;-)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Beetje logisch dat er in belgie bijna geen CLS verkrijgbaar is hé ;) waarom Canadees hout importeren, wanneer scandinavie (SLS) vlakbij ligt :p

Alles ziet er tot nu toe heel netjes uit. Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen met het plafond (overspanningen?)

En op het einde ben ik ook benieuwd naar het kostenplaatje :p
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Beetje logisch dat er in belgie bijna geen CLS verkrijgbaar is hé ;) waarom Canadees hout importeren, wanneer scandinavie (SLS) vlakbij ligt :p
CLS kan ik hier krijgen, staan strengere normen op dan een SLS en hout heeft grotere dichtheid maaaaaar SLS is ook goed :):)

Alles ziet er tot nu toe heel netjes uit. Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen met het plafond (overspanningen?)
Qua plafond / verdiep zijn er zoveel mogelijkheden.
Ben nog aan het wachten op reactie van Mitek duitsland voor de posi-struts thingy's maar ik weet het echt nog niet:p ik hoop een beetje op dat vlak advies in te winnen want vb het dak op de hoge sectie is uiteindelijk maar "tijdelijk" (enkele jaren) het dak op het lage stuk gaat ook "tijdelijk" zijn behalve als er genoeg hoogte over is voor een 2de verdiep, dan ga ik wsl een "cantilever" van 1 meter nemen

En op het einde ben ik ook benieuwd naar het kostenplaatje :p
Tot nu toe valt dit best mee.
Al het hout samen (behalve het dak natuurlijk:)) kom ik op een naar boven afgeronde 1100€, ben nog op enkele balken aan het wachten.
Ik had een 13 stuks van 4.8m die scheluw waren (3m en 5.4m waren nog kaarsrechten) de houtboer ging deze komen omruilen.

Folie kost 175€ voor een rol van 75m², ben nog aan het twijfelen als ik folie op de andere muren ga gebruiken of ineens celit of steico universal platen ga zetten.

Tape is 12€ per 50 meter

Afkortzaag, nagelpistool en kleine compressor "leen je van een vriend" :) mooie vriend ja :D! nagels heb ik wel moeten kopen, Bostitch 3.1x90mm geringd. Eerste gedacht was 100mm lengte nemen maar die gaan niet in het gratis gehuurde pistool :p.



Ook alvast succes met het herindelen van je werkplek ;)!
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Domme vragen zijn er niet :)
Het bestaand dak is 4m hoog en dit vind ik persoonlijk wat hoog, mijn vorige werkplaats was 2.2m hoog en dit was voor mij goed genoeg, ik wil nu wat hoger zodat ik eventueel plaatmateriaal kan manouvreren, afzuiging komt tussen de plafondbalken te liggen.

3m spaart ook wat energie uit ipv hoger :)
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Ziet er goed uit allemaal alleen 2 kleine puntjes
-osb is niet damp dicht dus moet je eerst dampremmende folie aanbrengen en dan je pas osb
-zet tussen je staanders horizontale balkjes hiermee maak je je wanden veel stijver hierdoor kan de wand ook meer gewicht hebben.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Hey timmertje,

Goh juist, bedankt voor de reminder van de tussenbalkjes, bijna rats vergeten :D
De eerste aan elke zijde van elk muurelement heb ik toevallig al wel mooi geplaatst:p

De osb die ik ga gebruiken is dampdicht, en al gebruik ik geen dampdichte, de goedkoopste osb is nog altijd dichter dan de folie en isolatie.

Toch bedankt voor de opmerking, echt bijna rats tussenbalkjes vergeten :p
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Hey timmertje,

Toch bedankt voor de opmerking, echt bijna rats tussenbalkjes vergeten :p

Als je de wanden bekleed met constructief materiaal zoals OSB plaat is het plaatsen van dwarsbalkjes niet echt nodig. De constructie zal dan al stijf genoeg worden door het plaatsen van voldoende nagels / schroeven.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Als je de wanden bekleed met constructief materiaal zoals OSB plaat is het plaatsen van dwarsbalkjes niet echt nodig. De constructie zal dan al stijf genoeg worden door het plaatsen van voldoende nagels / schroeven.
Hier twijfelde ik in het begin idd dus ook over maar er komen een paar zware leggers/kasten aan de muren te hangen en dit zou wsl goed genoeg zijn, but just on the safe hand:)... een extra bescherming tegen het 'strakke riem' effect op de muren.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Eindelijk weer wat tijd gehad om verder te puzzelen :) !

De muur met het raam, muur met de deur en ondersteuningsbalken voor de garagepoort zijn zo goed als af.
20150118_180043.jpg De lateien plaats ik pas als ik het frame overal tegen elkaar ga monteren omdat het anders wel een beetje zwaarder is :)

20150118_180025.jpg

20150118_180135.jpg OSB3 Zero van Norbord ligt te wachten, whereas the bone meets the flesh;)...

Even nog over het skelet zelf wat ik vergeten ben op te noemen, Ik gebruik 90x3.1 geringde bostitch nagels en schiet hiervan 4 in elke stud/plate verbinding, 2 waren normaal gezien genoeg maar sinds het pakje nageltjes per 4000 komen dacht ik, aaah what the hell :p.

De wandelementen ga ik tegen elkaar zetten met 5x70 schroeven, wsl een 8 tal per wandverbinding dacht ik zo?

Nog steeds niets van Mitek gehoord :(:( denk dat ik maar de I liggers ga nemen of zelf een truss maak, zien wat goedkoopste uitkomt. Ben er nog niet uit als ik de spanten van het plafond met de bovenkant van de muren gelijk ga zetten met beugels of er bovenop plaats en omkist.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welke nagelschieter gebruik je? Ik weet dat hier gewoonlijk nagels voor gebruikt worden maar in mijn hersenen geeft dat een kortsluiting aan, ik kan mij maar heel moeilijk inbeelden hoe dat iets stevig kan geven. Ik veronderstel wel dat het eindresultaat meer dan stevig genoeg is.

Voor mijn komende bouw van 200m2 ga ik veel meer werk hebben en vraag mij dan af of ik niet beter investeer in een echte nailer ipv schroeven. Al heb ik afgelopen weekend een deel van mijn huidige bouw die volledig geschroefd was, gedemonteerd wat snel ging en zonder koevoet hamer of zaag, al het materiaal kan opnieuw dienen.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Ik gebruik een bostitch fw28ww, loopt echt lekker!

In een HSB gebruik ik nagels ipv schroeven omdat het goedkoper is (als je een pistool hebt:)), constructie kan wat meer "bewegen" ten opzichten van een geschroefde constructie waar kans op splijten in theorie groter is en tijd :).
1 muur in elkaar schieten duurt welgeteld een 15 a 20 minuten als alles op maat verzaagd is.

Het gebruik van geringde nagels is ook wel een dikke +, ik was eerst ook niet echt overtuigd van nagels (schroef alles graag vast) maar die geringde nagels zijn echt moeilijk om er uit te trekken, heb sommige "misfires" gehad en probeerde de nagels er uit te trekken... Ja salut :D!

Op tweedehands sites vind je hopen nagelpistolen of je kan zien om een te huren. Als alles op maat is verzaagd en je hebt plaats genoeg heb je jou werkplaats (als ik even snel kijk en er geen speciallekes zijn:)) toch op een 2 dagen max in elkaar geschoten.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Nog een vraag om 2 balken van 68x300x3000 tegen elkaar te maken om uiteindelijk 1 van 136x300x3000 te hebben (latei boven garagepoort)
Weet dat dit een mastodont is maar had zo nog 2 balken (moest ze op laatste minuut niet bij houtboer bestellen:)) of zou 1 voldoende zijn?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
wij gebruiken (in de bouw) balken van 63x223 om overspanningen te maken tot 5 meter.

Dus tenzij je poort breder is dan 5 meter, is 1 balk al 'overkill'
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
wij gebruiken (in de bouw) balken van 63x223 om overspanningen te maken tot 5 meter.

Dus tenzij je poort breder is dan 5 meter, is 1 balk al 'overkill'

Hoe plaats je deze dan tussen het frame (140mm)? aan de buitenzijde en binnenzijde volsteken met isolatie of omgekeerd, of in het center en langs beide kanten isoleren?.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hoe plaats je deze dan tussen het frame (140mm)? aan de buitenzijde en binnenzijde volsteken met isolatie of omgekeerd, of in het center en langs beide kanten isoleren?.

Nja, in de bouw gebruiken we natuurlijk snelbouw of ytong, waardoor de structuur van buitenaf nog eens gedragen wordt :p

Ik zou het op het center plaatsen, zodat hij gedragen wordt door de muur. Hout heeft een lambdawaarde van ong. 1,2 wat niet slecht is. Zeker voor een werkplaats meer dan voldoende om geen koude brug te creëren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.