uitdraaihaken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik was gisteren nog even in Arnhem met mijn vrouw en maakte even wat tijd vrij om in de ( voor mij) belangrijkste winkel van deze stad te gaan kijken. Ik zocht nog een paar gereedschappen voor de verzameling.
Heeft u uitdraaihaken? Vragend gezicht en een negatief antwoord.
Nu de vraag wie van de gebruikers weet de verschillen tussen de diverse haken. Vraag twee welke winkel heeft ze op voorraad. Ik moet nog een bestemming uitzoeken voor een weekendje uit. Dan in het makkelijk als er een mooie winkel om in de buurt in.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wim, Bij Steinert in het Erzgebirge. Kun je gelijk kijken hoe ze gemaakt worden bij de smid Glaeser. Hier is het Walhalla van houtdraaiers in Duitsland. Daar kunnen geen Baptist en Schulte tegenop. Hotels en eten en drinken kosten (bijna) niks. Zie http://drechslershop.de/. Ze heten daar Ausdrehhaken en Bauchhaken ..... Om het andere huis is een houtdraaier te vinden. Van kinds af aan opgeleid en 'highly professional'.
Hier zie je de smid aan het werk: https://www.youtube.com/watch?v=qspAqhNjzW8
Dit zijn de beste handgemaakte beitels ter wereld met een ongekende standtijd en werkelijk kneiterhard. Werkelijk aan te bevelen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wim, of een bezoekje aan de graafschap Bentheim - ook goed voor een weekend.
Ga je naar het Erzgebirge? Dan eind juni, want op 25, 26 en 27 juni, houden alle gerenommeerde bedrijven daar open dagen: Steinert, Stephanie houtdraaischool, houtsnij en -draaiwerk in Seiffen, Björn Köhler in Eppendorf, Gläser met zijn water aangedreven plethamers, daar tegenover het museum van erts tot zink- en koperplaten. Geplet op waterkracht. Een unieke belevenis. Zie hieronder de "Hammerwerke" op waterkracht.
vr.gr. Jan Pranger.

Het maken van koperen ketels en concertpauken
vakantie Dld 2012 018.jpg

Het hamerwerk om erts en klompen zink/koper te pletten
vakantie Dld 2012 015.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.