Elektrische tacker raakt niet door MDF (van 9mm)

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bon, mijn eerste miskoop van het jaar is een feit. Gezien de datum was het ook mijn eerste aankoop van het jaar, maar dit ter zijde.

Ik heb een elektrische tacker - jaja ik weet het - van Skil - jahaaaa, ik weet het - gekocht, maar ik krijg de bijgeleverde nageltjes van 15mm niet door MDF van 9mm. Het nageltje blijf 2 à 3 mm uitsteken (vaker 2 dan 3). Dit is het toestel:

boosdoener van op een willekeurige website

Verzachtende omstandigheden:
. Gamma - want daar komt ie van - had een actie van 21% korting. Voor 31EUR kon ik niet sukkelen;
. ik ben een uil;
. De nietfunctie voldoet ruimschoots (maar niet in MDF, d'Uh) en zal ik nog vaak kunnen gebruiken;
. een uil met een kater, zo wil het toeval;
. door vurenhout gaat het als door boter;

Nu vraag ik me dus af: doe ik iets fout? Het antwoord "ja, je had een pneumatisch exemplaar moeten kopen, gij sen uil met een kater" zal niet worden weerhouden. Zijn er bvb 'betere' spijkertjes te verkrijgen? Of is dit echt het foute toestel voor de taak?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Stat hij op maximaal? Dan is het wel vreemd.. Ik krijg met m'n handtacker van 5,95 van de Lidl 14mm nagels dwars door 6mm bankirai..
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Staat hij op maximaal?
Yup, het wieltje was helemaal naar "+" gedraaid.

Omdat ik professioneel computerbugs schrijf heb ik uit ervaring ook geprobeerd op stand "-", maar dan raakt het nageltje geeneens halfweg (wat me nu niet abnormaal leek). Een stand tussenin heb ik niet geprobeerd; daarvoor zijn mijn bugs te goed waarschijnlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Weet je zeker dat 15mm de minimale lengte is? Is het nageltje te kort dan slaat de tacker het spijkertje er niet vergenoeg in.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Gewoon terugbrengen. Troep voor een schijntje is tijdverspilling en vaak ook geld verspilling.
Ook al zal het wel moeten werken in MDF vrij zacht.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Weet je zeker dat 15mm de minimale lengte is? Is het nageltje te kort dan slaat de tacker het spijkertje er niet vergenoeg in.
Tacken in vuren lukte wel op volledige diepte, dus de lengte an sich lijkt me geen issue. Bovendien zaten deze nageltjes gewoon bij in de doos, en dan ga je toch vermoeden dat ze geschikt zijn :).

Maar bon, de concensus begint dus te worden dat het zou moeten kunnen?
 

WR1944

Oud hout
Dat laatste is belangrijk. Je moet de tacker goed haaks en stevig op het materiaal drukken en het materiaal zelf moet ook op een stevige ondergrond liggen. Als het niet goed "draagt" gaat een deel van de slagkracht verloren. Vooral bij de langere nageltjes merk je dat goed.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Yup, ik duw hard en loodrecht op het werkstuk, tot voorbij de beveiliging, anders schiet ie niet :). (Zelfs in die mate dat ik afdrukken kreeg in het vurenhout)

Dit moest ik uiteraard ook eens getest hebben, die beveiliging. Al mompelend “Go ahead, punk, make my day” het pistool op wat resten harde isolatieplaat gericht en schieten maar. Gebeurde uiteraard niks, dus de beveiliging werkt. En uiteraard mompelde ik dat niet echt.

(Ik dacht het wel even)

Wat die ondergrond betreft: daar kan nog wel wat inzitten. Ik tack(er)de op mijn zaagtafel, die niet vlak –meer- is, met nog een harde iso-plaat ertussen, tegen beschadigingen, die ook al niet al te vlak is. Ik dacht dat dat wel stevig genoeg zou zijn , maar misschien hebben twee holle kanten mekaar wat versterkt. In dezelfde setup werkte nagels schieten in vurenhout weer wel, dus ja.

Straks toch nog eens proberen zonder die iso-plaat. En nog wat ander materiaal onder handen nemen.

En even geen Dirty Harry films meer kijken.
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
De bovenkant van mdf is meestal vrij hard had daar met een luchttacker ook moeite mee,terwijl deze normaal echt goed functioneert.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Precies. MDF is gewoon slecht te tacken! Mijn (elektrische) Senco heeft er ook moeite mee. Het voelt alsof het ietwat flexibel is, ik voel een soort terugslag. Dit is heel anders als bij een hard materiaal zoals hardhout.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bon, volgend probleem. Waar vind ik extra nageltjes :rolleyes:?

Volgens de doos moet ik op zoek naar "type 48". Juist ja. En in de GAMMA was het iets met donderen in Keulen of zo...

Voor z'n prijs blijf ik het een degelijke machine vinden maar het begint allemaal wel op te tellen...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dank voor toch IETS te vinden. Alleen... die op de link zijn 14mm, en die in de doos waren 15mm. Ge-wel-dig gestandaardiseerd, dat 'type 48'... Nu moet ik wel zeggen dat het kleine tekeningetje er wel sterk op lijkt... Bon, heb ik weer iets om verder te zoeken.

(En ik ga ook nog es een andere GAMMA proberen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.