Per ongeluk oude alkydverf gebruikt

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Ik ben bezig met een binnenverblijf voor onze huisdieren. Het verblijf komt in de huiskamer te staan en moet er dus van buiten een beetje knap uit zien. De buitenkant is van MDF.

Voor de afwerking heb ik het MDF goed ontvet met speciale doekjes van Alabastine, en vervolgens 2 keer gegrond met MDF 2 in 1 grondverf van hetzelfde merk. Over deze grondverf kan zowel acryl- als alkydlak gebruikt worden. Om de kosten een beetje te drukken wilde ik overgebleven lak gebruiken van de trap die ik begin dit jaar heb geverfd met S2U Nova Satin (acryl). Gisteren gechecked, ik had nog genoeg, dus vanochtend vol goede moed begonnen.

Het viel me al op dat de verf sterk rook en ietwat stroperig aan deed, maar dacht dat het aan mij lag. Bij het schoonmaken van de kwast in water bleef het water echter schoon, waarop ik nattigheid voelde en de pot checkte... En bleek dat ik mis had gegrepen vanochtend, en ipv de 'trapverf' een pot had gepakt (toevallig dezelfde kleur) die al 7 jaar oud is (S2U Satin (Alkyd)). :mad:

Nu droogt de verf erg langzaam en is na 10 uur nog steeds wat plakkerig. Is het warschijnlijk dat de verf nog droog wordt (verf is wel altijd vorstvrij bewaard) of zijn herstelwerkzaamheden nodig? Iemand nog andere tips/ideeen om nog een knap resultaat te krijgen (behalve oude verf op tijd weg gooien :eek:)?
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
als je bij lage temperaturen verft (en droogt) , duurt de droging ook vrij lang en kun je na 24 uur pas een tweede laag verven, als dat nog nodig blijkt te zijn.

hopelijk gaan de huisdieren er niet aan knagen, want het is geen diervriendelijk verf. succes ermee
 

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Hoi Mootje,

Met de lage temperatuur valt het wel mee, ik heb het binnen geverfd (zolder). Het viel meer op dat het (nog) langzamer droogt dan ik gewend ben van alkyd. Het is nog steeds plakkerig, maar lijkt toch door te drogen, dus duimen...

De dieren kunnen er niet aan knagen (zit aan de buitenkant). Ik weet dat deze verf chemische troep is, aan de andere kant: wat is diervriendelijke verf? Bestaat die eigenlijk wel?

Groeten,
Martijn
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
oude verf droogt heel slecht, heb ik ook al een paar keer gehad, je kunt dan wat siccatief toevoegen, maar na 10 uur nog niet droog en 7 jaar oude verf.......

Cas
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb het ook al meegemaakt maar uiteindelijk droogt het toch, al duurde het meer dan 24u. Een hoge RV en lagere temp vertragen alles nog meervoudig, had je de pot ook goed gemengd?
Vaak sedimenteert oude verf en heb je onderaan de verharder, die vaak ook deels verdampt is waardoor het traag gaat.
 

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Een hoge RV en lagere temp vertragen alles nog meervoudig, had je de pot ook goed gemengd?
Vaak sedimenteert oude verf en heb je onderaan de verharder, die vaak ook deels verdampt is waardoor het traag gaat.
Ja, heb mezelf aangewend verf altijd uitgebreid te roeren om dit soort problemen te voorkomen.

De afgelopen dag is de verf doorgedroogd en nu ook echt hard. Geluk bij een ongeluk!
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
echt diervriendelijke verf is er niet, net zo als kindvriendelijke verf, maar je kunt altijd op de ingredienten letten en dan je keus maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.