Afwerking adirondack stoel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben een zogenaamde adirondack stoel aan het maken en heb wat vragen over de afwerking ervan.

cedar_child_adirondack.jpg


Sommige onderdelen moeten worden gelijmd , zoals de schuine steunpoten die het zitvlak dragen met de opstaande voorpoten, en nu is mijn vraag het volgende: Moet ik de te lijmen oppervlakken eerst lakken of beitsen en daarna lijmen of kan ik ze ze direct vastlijmen en daarna de stoel als geheel beitsen?

Nadeel van direct lijmen zonder eerst lakken is mijns inziens dat er water tussen de kieren kan dringen en zo het hout van binnenuit kan doen verrotten. Nadeel van eerst lakken is dat de laklaag los kan laten en dus ook de lijm loslaat. Klopt dit allemaal of zie ik het te donker in? En wat zijn de adviesen??

De materialen die ik gebruik zijn:
- Soudal watervast PU bruislijm p4 (of is het d4?)
- SPS buitenbeits blank
- Vuren en/of grenen

PS: wat voor ijzerwaren moet ik gebruiken? RVS of gecoat??

Alle adviezen welkom!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
eerst lijmen dan lakken, wel watervaste lijm gebruiken d3 of d4

en als je grenen gebruikt,,, grenen bevat vettige inhoudstoffen die het hechten van de lak enigszins kunnen tegen werken dus voor het lakken eerst goed ontvetten

voor de bevestiging van het dtoeltje kun je het beste rvs gebruiken

bij deze stoelen heb ik dat niet gedaan
geen lijm geen rvs,,, de kat is nergens bang voor zoals je ziet
c8e0NhrKGHwx7dB6eOOHFlNH64pCTdQn2jYuv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


bij deze wel scroefgaten ook gestopt met houtreparatiepasta 2 componenten

c8e0NhrKGHwx7dB6eOOHFlNH67X5BJ6qY0Ljv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.