Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 2 van de 2

Afwerking adirondack stoel

Ik ben een zogenaamde adirondack stoel aan het maken en heb wat vragen over de afwerking ervan.

Sommige onderdelen moeten worden gelijmd , zoals de schuine steunpoten die het zitvlak dragen met de opstaande voorpoten, en nu is mijn vraag het volgende: Moet ik de te lijmen oppervlakken eerst lakken of beitsen en daarna lijmen of kan ik ze ze direct vastlijmen en daarna de stoel als geheel beitsen?

Nadeel van direct lijmen zonder eerst lakken is mijns inziens dat er water tussen de kieren kan dringen en zo het hout van binnenuit kan doen verrotten. Nadeel van eerst lakken is dat de laklaag los kan laten en dus ook de lijm loslaat. Klopt dit allemaal of zie ik het te donker in? En wat zijn de adviesen??

De materialen die ik gebruik zijn:
    - Soudal watervast PU bruislijm p4 (of is het d4?)
    - SPS buitenbeits blank
    - Vuren en/of grenen

PS: wat voor ijzerwaren moet ik gebruiken? RVS of gecoat??

Alle adviezen welkom!

Re: Afwerking adirondack stoel

eerst lijmen dan lakken, wel watervaste lijm gebruiken d3 of d4

en als je grenen gebruikt,,, grenen bevat vettige inhoudstoffen die het hechten van de lak enigszins kunnen tegen werken dus voor het lakken eerst goed ontvetten

voor de bevestiging van het dtoeltje kun je het beste rvs gebruiken

bij deze stoelen heb ik dat niet gedaan
    geen lijm geen rvs,,, de kat is nergens bang voor zoals je ziet

bij deze wel scroefgaten ook gestopt met houtreparatiepasta 2 componenten

Forum Rechten