Project schalen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Deze week even productie gedraaid.
Eerst maandag bij Ronald Kanne geweest, samen met Mark (Stelt).
Ik had een paar weken geleden een stuk stam van een atlasceder gescoord. Via de kapvergunning in een van de lokale suffertjes las ik dat deze er aan moest geloven, 35 jaar jong. Helaas voor hem maar prima voor mij. 4 stukken van 60 cm opgehaald en bij Mark het hart eruit gezaagd. De kopse kanten ingesmeerd met verdunde witte houtlijm en voorlopig even geparkeerd. Bij het draaien moest je wel een regenjas aan. Tjonge wat slingert er een vocht uit, gigantisch.
Eerst bij Mark en later ook bij Ronald met een Oneway Bowl Saver uit twee stukken telkens drie schalen ruw eruit gehaald en die een beetje nagedraaid. Ingesmeerd met weer houtlijm en die bij Ronald gedompeld in een wok met gesmolten met parafine. Nu maar een jaartje geduld hebben totdat de boel droog is om definitief te draaien.
IMG_7950.jpg

Mijn vrouw is secretaris bij de plaatselijke afdeling van de Zonnebloem. Ze hebben 170 gasten die ze regelmatig bezoeken en voor wie ze activiteiten organiseren.
Nu heeft een schoonzoon van de voorzitter een groot spantenbedrijf in Veenendaal. Ook is mijn schatje secretaris bij Radius NHN en al gauw werd de link gemaakt. Kunnen de leden van Radius niet voor Kerst 2015 alvast beginnen met het draaien van 170 schaaltjes. Voor het hout wordt gezorgd, blokken gelamineerd lariks van ongeveer 20x20x10 cm. Onze leden zagen dit wel zitten en de deal werd gesloten. Ik heb deze week een start gemaakt en een paar schaaltjes gedraaid en afgewerkt met Danish Oil.
IMG_7954.jpg
IMG_7955.jpg
IMG_7956.jpg
IMG_7957.jpg
IMG_7958.jpg

Ik had ook nog een afvalstukje van iets (es, esdoorn?) met slaap erin. Ook maar een schaaltje draaien, maar nu 2 mm dun. Een beste klus en ik moest 2 keer een hulplijn met CA-lijm inschakelen om de boel te redden.
IMG_7953.jpg

Op deze manier is het jaar weer goed begonnen.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schalen Pieter.
Mooi initiatief dat je genomen hebt.
Jammer van die grote afstanden want daarvoor had ik ook graag mijn steentje bijgebracht hoor.
Super die samenwerking in Radius.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gisteravond weer een bijeenkomst gehad van Radius NHN. Er zijn weer een twintigtal schaaltjes gedraaid voor de Zonnebloem afdeling Enkhuizen.
De teller staat nu op 98, dus nog 72 te gaan. Maar dat gaat vast lukken.
De oudjes zullen blij verrast zijn met Kerstmis.

IMG_20150902_081857.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gisteravond weer een flink aantal schalen gescoord voor het Zonnbloemproject in Enkhuizen.
De leden van Radius NHN hebben 73 schaaltjes gedraaid wat de tellerstand op ruim 180 brengt.
Ik ben trots op onze draaiers en hun belangeloze toewijding en inzet.
Zo zie je maar weer dat met een gezamenlijke inspanning een boel te bereiken is.

DSCN0550.jpg

DSCN0551.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
We hebben gisteren de krant ermee gehaald en misschien volgende week nog een keer als ze officieel overhandigd worden en ingepakt.
IMG_20151127_0001.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Gefeliciteerd Pieter en ook voor het ganse team die eraan heeft gewerkt.
Het is jullie gegund.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Vandaag was het D-Day voor de Zonnebloem afd. Enkhuizen. Ze krijgen van Radius NHN 177 gedraaide houten schaaltjes overhandigd voor hun gasten, vnl. oudere of zieke medemensen die wat extra aandacht nodig hebben rond de feestdagen.
Het idee is afkomstig van mijn vrouw Jeanne, die zowel secretaris is van de Zonnebloem in Enkhuizen als ook secretaris van Radius Noord-Holland Noord. Een jaar geleden vroeg ze de leden tijdens een bijeenkomst of ze er voor voelden om 170 schaaltjes te draaien voor een goed doel. Na eerder ruim 100 kandelaars voor een kinderproject op de Broeker Veiling gemaakt te hebben stemde eenieder er direct en volmondig mee in dit uitdagende en ambitieuze project op te pakken.
En voor het benodigde hout werd ook gezorgd. Het toeval wil dat de schoonzoon van Marja, de voorzitster, de directeur/eigenaar is van Heko Spanten BV in Ede. Zij zou wel even met hem regelen dat er hout beschikbaar werd gesteld. Nou dat gebeurde dan ook. Regelmatig arriveerden er tassen en dozen vol blokken gelamineerd lariks in huize Hermans die vervolgens weer verdeeld werden onder de houtdraaiers bij de eerstvolgende bijeenkomst. Het hout bleek voor sommigen een hele uitdaging te zijn omdat de nerf natuurlijk alle kanten op ging en het draaien er niet makkelijker op maakte. Maar met echt scherpe beitels was het goed te doen. Een aantal draaiers koos ervoor om uit de eigen houtvoorraad te putten, wat ook heel fraaie exemplaren opleverde.
Het eindresultaat was een mooi palet van allerlei houtsoorten en modellen. Er waren er geen twee hetzelfde, allemaal unieke exemplaren. Maar ja, een schaaltje is, hoe mooi ook gemaakt, ook wat kaal en verdient natuurlijk wat gepaste aankleding en een leuke opvulling. Van tevoren was hier natuurlijk al rekening mee gehouden en werden er allerhand lekkers en diverse leuke dingetjes ingekocht.
Voor het zover was moest er nog wel wat gebeuren. Om 9.30 u stonden 6 dames op de stoep om te komen inpakken. In no-time hadden ze een routing voor elkaar en werd er volop topproductie gedraaid. Schaaltje vullen met plastic sliertjes, een kerstbal, een paar bonbonnetjes, een houten en een chocolade ophangornamentje en tenslotte een lief kaartje erbij. Cellofaantje erom, mooi lint met krulletjes eraan en dan de volgende schaal weer. De inpakdames werken als een goed ingewerkt team en vallen van de ene in de andere verbazing, “wat een mooie schaaltjes en wat een werk is dat geweest”. Als extra arbeidsvitamine doet de nieuwste CD van Adèle ook mee en met tussendoor twee keer koffie en versgebakken cake is het heel gezellig.
Drie uurtjes later stond alles klaar om ‘s middags door de vrijwilligers opgehaald te kunnen worden. Iedere vrijwilliger heeft een of meerdere gasten die elk zo’n schaaltje krijgen.
Om na gedane arbeid de magen te vullen wordt er nog even een lunch gemaakt. De dames krijgen heerlijke broodjes gezond en broodjes zalm voorgeschoteld. Het smaakt ze goed en ik weet zeker dat ze volgend jaar weer in de rij staan voor een volgend inpakproject.
’s Middags is het een komen en gaan van vrijwilligers die de schaaltjes komen ophalen voor hun gasten. Ze vinden het allemaal prachtig en zijn ervan overtuigd dat de gasten het ook erg weten te waarderen. Alle betrokkenen loven de insteek van ‘de ene vereniging doet belangeloos wat voor de andere’.

DSCN0682 (Medium).jpg

DSCN0683 (Medium).jpg

DSCN0685 (Medium).jpg

DSCN0689 (Medium).jpg

DSCN0698 (Medium).jpg

DSCN0723 (Medium).jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Leuk Pieter, een heel werk geweest al die schaaltjes draaien, maar natuurlijk met liefde gedaan voor de ouderen en zieken mensen, daar heb je veel voldoening van. Wat zullen ze blij zijn met een originele hand gedraaide schaal, tevens ook nog met inhoud.

Groet Pel.
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Top project pieter
Zullen de ouderen heel blij mee zijn.
Respect voor de houtdraaiers en de inpaksters natuurlijk
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gebaar voor wat hier allemaal achter steekt.
Proficiat met het initiatief Pieter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.