Hulp gevraagd voor het aanschaffen van een set goede beitels

Dennis78

Nieuw lid
31 dec 2014
4
0
Hoi allen,

Ik ben bezig met het aanschaffen van de eerste onderdelen qua gereedschappen voor houtbewerken.
Op dit moment wil ik mijn eerste beitelset gaan kopen, omdat ik geloof in goedkoop is duurkoop wil ik niet beginnen met hele goedkope beitels.
Gezien dat je met goedkope beitels best wat kan maar een plastic handvat is bijvoorbeeld iets waar ik zonder dat ik weet waarom afknap.

Ik ken mezelf een beetje en weet dat als ik dan zoiets koop het mijn plezier in het gebruik beperkt.
Onlangs heb ik een paar hele goede reviews gezien van de Stainley 750 serie beitels en toen ik die zag voelde ik daar een soort van klik mee.

Ik zag nu deze set online stanley baily houtbeitelset 5 delig deze lijkt hier heel erg op, kent iemand deze serie en heeft iemand hier ervaring mee?
Voor meer is hier te vinden: http://www.bol.com/nl/p/stanley-houtbeitelset-bailey-5-delig-houten-kist/9200000025815828/

Als jullie een andere tip of suggestie hebben sta ik daar voor open.
Ik vraag me ook af welke maten het beste zijn om mee te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groetjes,
Dennis

Edit: http://www.bol.com/nl/p/stanley-hou...&itm_lp=2&itm_id=9200000025815478&itm_role=in

Ik heb hier de echte 750 set gevonden, ook hierover zou ik graag wat tips willen als jullie die hebben.
 
Laatst bewerkt:

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Dag Dennis,

Ik heb de Bailey set. Op zich een goede set voor dat geld, maar je moet niet zo kieskeurig zijn als ik ben... De beitel komt niet vlak uit de verpakking, ik heb erg veel werk gehad aan de spiegelzijde om deze enigszins vlak te krijgen. En daarnaast zijn de slijpsporen van het fabricage-proces behoorlijk diep, zowel aan de spiegelzijde alsook de rest van de beitel. Opzich is dit geen probleem meer wanneer je de beitel gevlakt hebt, maar het ziet er niet echt mooi afgewerkt uit.

Kortom, ik ben te snel geweest met de aanschaf van deze set, en ik heb mij erg verkeken op het werk wat erin gaat zitten. Maar buiten dat ben ik voor het geld wat ik ervoor heb betaald best tevreden.

Groet,
Marthijn
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
persoonlijk ben ik erg te spreken over de beitels van Narex. Een erg goede prijskwaliteit verhouding. Hier een mooie set waar je een prima start aan hebt.
Je moet er inderdaad rekening mee houden dan je de meeste beitels nog wel moet vlakken en scherpen, maar ja dat moet je toch leren.. Dus een mooie start. Maar houdt er in je budget dus wel rekening mee dat je ook slijpspullen zal moeten aanschaffen, voorzover je die niet al hebt overigens.

http://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/d100_narex_steekbeitels.html
 

Dennis78

Nieuw lid
31 dec 2014
4
0
Martijn,

Ik heb via Internet inderdaad gezien dat er nog veel werk aan het operationeel maken van deze bijtels gaat zitten, persoonlijk lijkt me dat juist wel leuk, het maakt van iets gekochts iets wat een beetje van jezelf is.
Via Youtube ook al meerdere filmpjes van mensen die veel houtwerken gezien die al die stappen gefilmd hebben.

In ieder geval bedankt voor je reactie dit soort info is juist wat ik ook zocht.

Groetjes,
Dennis
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb een set beitels van Kirschen, bevallen prima, maar ik vermoed dat er ooit een duurdere set in huis komt :)
Hoe meer ik mijn gereedschap gebruik en leer wat de gebreken/beperkingen zijn, hoe meer ik goed gereedschap waardeer. Op de een of andere manier voelt het natuurlijk om dat proces te doorlopen ipv direct met een volledige set ultiem gereedschap te starten.

Succes met de keuze!
 

kodama

Actieve deelnemer
Of geen slijpspullen kopen, maar deze beitel:): http://www.rali-houtschaven.nl/shark

Rali ongelooflijk! Ik kon me niet inbeelden dat zoiets bestond. Ze zouden beschaamd moeten zijn. Die fabrikant mogen ze voor mijn part openbaar terechtstellen op de grote markt en iedereen wat rotte eieren en tomaten geven om ze naar hun kop te smijten. (humor alarm) Ik heb ook ooit een kanna (Japanse schaaf) gezien met verwisselbare messen. Nee bedankt dat is een brug te ver.
Ik vraag mij eigenlijk ook af hoe dit dan moet werken? Een nieuwe snede kost u minstens €6.25, hoe kunt ge dan nog in godsnaam professioneel met handgereedschap werken? Het is te hopen dat de standtijd van een dergelijke 'mesje' enkele dagen bedraagt bij constant gebruik. Ik vrees er echter voor.
Een erg dure schroevendraaier als je het mij vraagt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Volgens mij is die Rali bedacht voor de timmerman die af en toe een slotgat uithakt of zoiets.

Van Narex hoor ik ook altijd goede berichten vooral ook dat de spiegelkant ligt hol is vanuit de fabriek zodat je geen uren bezig bent om ze te vlakken, maar met een paar halen op een wetsteen al een mooie vlakke plek bij de snede hebt. Maar dat is van horen zeggen, ben wel benieuwd of de ervaring hier ook zo goed is.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Kodama: er is toch een grote en dankbare markt voor de Rali schaven en beitels, namelijk de kleine aannemer en klussenbus wereld. De snelle werkers die geen tijd hebben om te slijpen en te wetten, gewoon nieuw mesje er in en verder. Haast haast snel snel en weer door naar de volgende klus. Ik heb recent met zo'n Rali schaaf een paar halen over vuren kunnen geven en verdomd, het valt echt niet tegen, werkt gewoon goed. Nog redelijk in te stellen ook met die malle schroefjes! Een uitkomst voor de doelgroep, maar laat mij maar slijpen en wetten. Overigens begreep ik van de eigenaar van de schaaf dat de mesjes vrij lang meegaan, hij sprak over drie maanden bij veelvuldig gebruik.

@allen: ik slijp op een werkbankslijpmachine, brede witte steen, bak water er naast ter koeling, met een zelf gefabriceerd malletje bruikbaar voor alles (rechte en schuine [draai] beitels, gutsen) haal de braam weg op een met leer bekleed langzaam lopend wiel en wet scherp af op een viltschijf met polijstpasta. Tijdens het werken haal ik alles wat vlijm moet zijn heel regelmatig even langs de viltschijf, vijf seconden en het is weer vloeipapiersnijdend scherp :D Werkt als een zonnetje en is relatief goedkoop, zeker in vergelijking met de Tormekken van deze wereld.

Een geheel nieuw snijvlak doe ik overigens ook wel op de stationaire bandschuurmachine, ook weer gevolgd door leerwiel en viltschijf.

Groet, Rob.

PS: 't ging over de aanschaf van beitels, zie ik nu... :eek: Welnu: De meeste beitels die ik gebruik zijn van Nooitgedagt, waaronder een aantal die mijn Opa ooit gekocht heeft maar ook een setje van de meest recente. Ondanks de slechte berichten die ik er wel eens over hoor ben ik er erg tevreden mee. Vaak zijn de oude Nooitgedagt beitels voor een prik te koop op rommelmarkten, met wat TLC heb je dan na enige tijd verzamelen een prima set voor weinig!
 
Laatst bewerkt:

Dennis78

Nieuw lid
31 dec 2014
4
0
Allen bedankt voor al jullie reacties.

Ik begrijp nu dat ik voor iets minder geld ook goede beitels kan krijgen.
Omdat ik nog een flinke waardebon had voor Bol.com heb ik toch een leuk setje van 4 beitels van de Stainley 750 set gekocht, ik heb ze vanmiddag nog even ergens in de hand gehad en ik werd er blij van.
Dat vlakken, slijpen en polijsten zie ik als onderdeel van mijn leer proces, ik heb ook nog nooit een mes scherp genoeg uit de winkel gekocht.

Ik denk dat ik van de week als ik die beitels binnenkrijg eens lekker 2 dagen ga spelen met gereedmaken en dan eens mijn 1e projectje doen.


Groetjes,
Dennis
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@Dennis78, ik hoop dat je veel plezier zal hebben van je beitels, je instelling is in elk geval al goed, dus dat zal wel lukken.

@Heckemann, klopt wat je zegt over de ralischaaf, voor mij een uitkomst in de klussenbus:), nu heb ik tenminste een scherpe schaaf voorhanden als ik er 1 nodig heb, de dubbelzijdig te gebruiken mesjes kosten 3 euro per stuk, voor mij geen andere schaaf meer. Wel eens meegemaakt dat ik een raampje moest bijschaven met m'n net geslepen schaaf, zit er een gerepareerde beschadiging met spijkers op die plek, sta je er weer met een stompe schaaf.
Die ralishark beitel zal ik zelf niet kopen, die vervangmessen zijn ook een stuk duurder, en ik heb wel zoveel beitels bij me dat ik niet snel zonder een scherpe zal zitten.

Zijn daar ook filmpjes van te vinden, wetten met viltschijf en leerwiel? Lijkt me ideaal, maar nog nooit gezien.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Gefeliciteerd met je aankoop!
Mijn ervaring met Stanley beitels is dat het prima bruikbare beitels zijn. Mijn eerste beitelset was er een van Stanley met lelijke kunststof handvatten.
Ok, ze zijn bij lange na niet perfect afgewerkt, maar dat is prima te verhelpen met wat slijpwerk. Het staal is wat zachter dan sommige andere merken (die ik heb dan tenminste) dus dat betekent iets vaker wetten. Maar de Stanleys die ik heb zijn wel erg snel vlijmscherp te krijgen, en de standtijd valt reuze mee.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@bjorn: ik ken er geen filmpjes van. Heb lang geleden hier al eens beloofd zelf iets te laten zien maar ik ben niet zo handig met filmpjes en het ontbreekt me aan tijd momenteel.

Op de site van Joost Kramer staat er een stukje over onder het kopje gereedschap, flink naar beneden scrollen, een summiere omschrijving maar wel compleet. Bij Joost kan je ook setjes kopen met schijf, steunschijf en polijstpasta.

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.