Linkshandige draaiers

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik ben benieuwd of er op dit forum ook linkhandige draaiers voorkomen. Ik ben dan vooral benieuwd of men aan de andere kant van de bank staat en of men speciaal gereedschap gebruikt of wellicht op een andere manier slijpt. Met name bij het draaien van schalen sta je eigenlijk helemaal verkeerd achter de bank.
Graag jullie reacties,

Groet,
Johan
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
*steekt linker hand op*

Ik ben links, kon alles ook recht dus draaien was geen probleem. Door afgescheurde pezen in rechterschouder moet ik nu veel meer links doen en dat is vaak lastig. Draaien doe ik inderdaad vaak vanaf de "verkeerde" kant, dat is bij het schalendraaien (nou ja, zeg maar schaaltjesdraaien ��) makkelijker.

Links blijft lastig. Rechtshandigen zien meestal de problemen niet, tenzij ik ze laat knippen met mijn linkse schaar ��

Groet, Rob.

Ps: slijpen doe ik volgens mij gewoon, maar collega,s gebruiken niet graag mijn schaven en beitels om dat die " links geslepen" zouden zijn. Ik ervaar zelf geen verschil als ik hun gereedschap gebruik, behalve dat mijn spullen scherper zijn.... Dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Iedereen zal z'n voorkeur hebben. Striktgenomen bestaan er echter geen linkshandige of rechtshandige draaiers. In principe moet je elke handeling met beide handen kunnen uitvoeren. In de praktijk zal dit niet zo zijn, maar als je enkel linker of rechter vaardigheden hebt kan dit wel gevaarlijke situaties opleveren. bijvoorbeeld op een gevaarlijke plek moeten staan omdat je niet anders kan draaien of je hand te dicht bij de klauwplaat houden etc.

Ik weet niet of er veel draaiers zijn die van snooker houden, maar daar kan je het goed mee vergelijken. Elke speler zal een linkshandige of rechtshandige voorkeur hebben, maar alle (professionele) spelers zullen dubbelhandig kunnen spelen.

Mijn advies is dan ook om zowel linkshandig te oefenen als rechts handig... Als je lang genoeg oefent weet je het verschil niet meer.

Succes
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik ben rechtshandig maar draaien doe ik zowel links- als rechtshandig. Daarnaast heb ik het voordeel dat ik het motorgedeelte van mijn draaibank (Killinger 1450SE) kan draaien.
En dat is verdomd handig bij het draaien van de binnenkant van een schaal. Even snel op 45 graden zetten en je hoeft met je guts niet ver over de bank te gaan hangen. Ik kan de bank ook andersom laten draaien, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Gek hè?
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
In ieder geval goed om te horen dat er meerdere linkshandigen zijn. Ik ben in de markt voor een nieuwe draaibank en zal in ieder zorgen dat deze links en rechtom kan draaien. Veel oefenen zal ongetwijfeld helpen maar links blijft toch altijd de dominante hand. Een draaibare kop had ik ook overwogen maar later weer laten vallen. Wellicht moet ik die optie er toch inhouden. Snookeren doe ik niet en zeker niet als proffessional. Dank voor jullie reacties.
Groet,
Johan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
PAS OP!!!
Bij het van je af laten draaien van het werkstuk wil de chuck gemakkelijk loslaten. Die moet je in situaties dus ALTIJD borgen. Heeft te maken met de schroefdraad richting van je machine. Een draaibare kop (van de draaibank uiteraard) is daarom zeer aantrekkelijk, zoals O Peaty reeds opmerkte.
vr.gr.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
PAS OP!!!
Bij het van je af laten draaien van het werkstuk wil de chuck gemakkelijk loslaten. Die moet je in situaties dus ALTIJD borgen. Heeft te maken met de schroefdraad richting van je machine. Een draaibare kop (van de draaibank uiteraard) is daarom zeer aantrekkelijk, zoals O Peaty reeds opmerkte.
vr.gr.

Dit is idd wel een heel belangrijke melding. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt Jan voor deze waardevolle tip!!!
 

tjakko

Nieuw lid
13 feb 2011
22
0
Ik ben zelf ook linkshandig maar kan eventueel ook rechts draaien, en een bank met draaibare kop is zeer handig maak er dikwijls gebruik van en dan vooral met schalen draaien, je staat er veel beter voor aangezien je toch de neiging hebt om links te gaan draaien (althans ik).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik ben rechtshandig maar draaien doe ik zowel links- als rechtshandig. Daarnaast heb ik het voordeel dat ik het motorgedeelte van mijn draaibank (Killinger 1450SE) kan draaien.
En dat is verdomd handig bij het draaien van de binnenkant van een schaal. Even snel op 45 graden zetten en je hoeft met je guts niet ver over de bank te gaan hangen. Ik kan de bank ook andersom laten draaien, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Gek hè?

Er zijn redenen om er voor te kiezen de draaibank de andere kant op te laten draaien. Er zijn echter 2 belangrijke redenen om het niet te doen. 1 is al genoemd: het losdraaien van de chuck. De andere is gewenning. de tweede is: Als je draaibank soms linksom draait en soms rechtsom draait kan dit voor verwarring zorgen. op zich niet erg, maar een keer niet opletten en je bent vergeten dat je draaibank nog andersom stond kan je zomaar je beitel verkeerd in het hout zetten. Met een beetje geluk vliegt je beitel door de werkplaats en beland ergens op de grond, met een beetje pech....nou ja vul zelf maar in.

De meeste die links en rechtsom schuren zullen dit wel eens hebben meegemaakt. Ik schrik me rot als m'n schuurpapier opeens uit m'n handen vliegt!

Ik zou ook tekenen voor een draaibare kop!

P.S. op Ebay.de staan een paar mooie draaibanken te koop op het moment. Maar dan moet je natuurlijk wel van avontuur houden.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Waarom valt de MIDI af, Johan?
vr.gr. Jan Pranger.
Die heeft geen draaibare kop. Maar ik heb net nog wat op internet zitten snubbeken en een bank met draaibare kop en de eigenschappen van de Midi wordt wel aanmerkelijk duurder volgens mij. Ik denk dat ik dan toch maar ook rechts leer draaien.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je hoeft niet links draaien op te geven, hier is a erg bekende hout draaier die all meer dan 50 jaar draait en nog steeds links, draaide staande aan de andere kant van de bank.

Nu heeft hij al enkele jaren een Oneway waar hij aan de buitenkant (outboard) draait, zoals Ik ook doe aan mijn grote bank, oh en hij is 94 jaar oud nu en draait nog steeds.

Wally Dickerman lefthand turner.jpg Wally is a lefty, turns outboard .jpg
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Johan, ik ben linkshandig én in bezit van een Midi. Wat mij betreft een prima combinatie. Natuurlijk is een draaibare kop handig, maar daar hoef je niet linkshandig voor te zijn. ;-)
Mocht je de midi willen uitproberen, je bent welkom.

Paul
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Johan, ik ben linkshandig én in bezit van een Midi. Wat mij betreft een prima combinatie. Natuurlijk is een draaibare kop handig, maar daar hoef je niet linkshandig voor te zijn. ;-)
Mocht je de midi willen uitproberen, je bent welkom.

Paul
Goed om te horen Paul.
Jammer dat Hoorn zo ver weg is voor mij maar toch bedankt voor je aanbod. Bevalt de Midi verder goed?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.