Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Kolomboor gezocht

Kolomboor gezocht

Beste forummers,

Ik ben voornemens een kolomboor aan te schaffen. Ik zal deze niet intensief en voor wat klein werk gebruiken waarbij de precisie niet aankomt op tienden van millimeters. Wellicht zal ik de machine ook willen gebruiken in combinatie met een schuurrol. Ik heb hiervoor een budget in gedachten van €100-150.

Ik kan hiervoor natuurlijk een nieuwe budgetmachine aanschaffen, maar ik weet dat je vaak beter voor een tweedehands van een gerenommeerd merk kunt gaan. Heeft iemand hier wellicht zo'n machine staan waar hij of zij niks meer mee doet en eigenlijk vanaf wil? Of weten jullie een goede machine te koop staan? Ook tips, trucs en waar op te letten zijn welkom.

Overigens woon ik in Heerhugowaard, dus enigszins in de buurt zou makkelijk zijn , hoewel voor een goede deal een grotere afstand natuurlijk geen probleem is. Alvast hartelijk dank voor jullie moeite.

Groet,
    Ramon

Hallo Ramon.
    Ik heb uit een nalatenschap nog een kleine Ferm kolomboor staat: 1/3 PK en 13mm bereik. Ziet er keurig uit maar moet even in de olie voor een verzorgde aanblik.
    Je kunt het halen in Lemmer voor €20,00. Ik heb ook nog een bankslijpmachine staan (€10,00), een klein lasapparaat (€10,00) en een nieuwe bovenfrees van Craft met doos freesjes (€20,00). Of alles voor één koop voor €50,00.
    Altijd een ritje waard.
    vr.gr. Jan Pranger. 06-48088321.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Waar je vooral op moet letten, zijn de lagers, ofwel, zit er een slinger in.. Neem zelf een recht boortje mee en kijk goed. Snaren ed. zijn goedkoop te vervangen, dus laat het daar niet vanaf hangen.. Ook de lagers van de motor kunnen versleten zijn. Bij de meeste boormachines kan je de motor naar voor en achter verstellen om de spanning van de snaar te regelen en/of te verwisselen.. Zet de motor een tikje te ver op spanning, je hoort vanzelf of de lagers niet goed meer zijn, dan hoor je een schurend geluid..

Edit: Jan Pranger was me voor.. Mocht je beslissen om wat anders te kopen, zie advies..

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik heb zo'n oudere ferm staan in mijn werkplaats thuis en die werkt super !! Je moet er geen zwaar werk mee doen maar voor incidenteel gebruik zeker de moeite waard.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Als de topicstarter geen interesse heeft in de spullen van Jan Prangen zou ik deze graag afhalen.

Helaas, ik heb zeker wel interesse . Meestal doe ik fora via mijn telefoon, en ik dacht dat ik Jan een pb gestuurd had. Dit bleek dus niet zo te zijn . Dan maar via de laptop.

Jan ik ben zeker geïnteresseerd in de kolomboor en de frees. Ik heb pasgeleden een werkbankslijper met één sneldraaiend en één langzaamdraaiend nat wiel gekregen. Lassen kan ik niet, dus die laat ik denk ik maar aan me voorbij gaan. Heb je wat foto's en wat meer informatie over de boor en de frees?

Halo Ramon.
    Ik heb je pb wel gekregen, maar moet even tot morgen wachten voor foto's. Die komen er dus aan.
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl

Hoi Jan. Gelukkig maar. Ik dacht dat mijn telefoon in combinatie met een forum weer eens liep te klooien. Gebeurt wel vaker

Beste vrienden hierbij enkele foto's uit de grabbelton.
    Ramon is de eerste en dan Bartos.
    Hoor nog wel van jullie.
    vr.gr. Jan Pranger.

P1050002.jpg

P1050003.jpg

P1050004.jpg

P1050005.jpg

P1050006.jpg

P1050007.jpg

P1050008.jpg

P1050009.jpg

P1050010.jpg

Hoi Jan,

Bij nader inzien neem ik alles wel. Beter mee verlegen als om verlegen toch? Ik zal je vanavond wel even een pb sturen om één en ander af te handelen en af te spreken

Forum Rechten