Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Simpele drinkbakhouder voor de hond

Tot voor kort moest onze lieve labrador water drinken uit een bak die was opgesteld in een onooglijke beugel op een pootje. Dat kan natuurlijk beter! De vorige eigenaar van ons huis (een timmerdocent) had nog wat houten kastjes achter gelaten en uit het dikke gedeelte van een paneeldeurtje kon ik een fraai stukje hout bemachtigen. (voor zover ik het kan bepalen is het eiken).

Het kastje was oorspronkelijk heel donker gelakt, maar met een fijn scherpe beitel in de nr 4 op standje 'ragfijn' werd daar korte metten mee gemaakt. Ik heb geen foto van hoe het deurtje er oorspronkelijk uitzag, maar op deze foto is een indruk te krijgen van de oorspronkelijke kleur (lijkt hier nogthans lichter dan in werkelijkheid) :

Drinkbakhouder 3116.jpg

De houder bestaat uit twee delen: lat om de houder aan de muur te bevestigen (gemaakt van een van de stijlen van het deurtje) en een paneel waarin een cirkel uitgefreesd is. Hiervoor heb ik een stuk multiplex onder m'n makita frees geschroefd met twee 4 mm gaatjes op de juiste plaats in de plank voor de center (een 4 mm schroef). De drinkbak valt met de rand in een extra sponning (ong 2mm diep)

Drinkbakhouder 3115.jpg

De lat is in het paneel bevestigd door een deel van de oorspronkelijke sponning in de stijl weg te zagen, waardoor een tong van 8mm breed overbleef (zie eerste foto), waarvoor ik een groef van 8mm in het paneel gefreesd heb):

Drinkbakhouder 3114.jpg

Alle kanten rond frezen (leermomentje; dit hout moet op een lagere snelheid gefreesd worden om brandplekjes te voorkomen), flink schuren, in elkaar met beetje lijm, twee (verzonken) gaatjes voor schroeven waarmee de houder aan de muur bevestigd wordt:

Drinkbakhouder 3118.jpg

Twee lagen transparante lak om het hout tegen water en kwijl te beschermen:

Drinkbakhouder 3119.jpg

en tadaa:
    Drinkbakhouder 3127.jpg

Mooie oplossing ter vervanging van die papegaaienstandaard die altijd staan te wankelen. Maar moet er geen voerbak naast?
    Laatst gewijzigd door Hunto; 31-12-14 om 17:58. Reden: dubbeling verwijderd
    Met vriendelijke groet, Ronald

Goede vraag Hunto: hij heeft een 'antischrokbak', aangezien hij zo snel at dat het niet helemaal goed was (als in binnen 5 sec een bak voer leeg). We hebben onze hond op latere leeftijd overgenomen en hij moest een beetje op dieet. Nu is een labrador sowieso al een beetje foodcrazy, maar dit werd al te gek

Natuurlijk is het niet meer dan een herhaling van zetten op een breder stuk hout om er een tweede bak naast te maken

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Mooie uitvoering, ook iets dat ik ooit wil maken. Bij mij in de werkplaats heeft ze een kommetje voor water maar dat duwt ze altijd weg, de laatste is zo enkele keren onder de wielen van de heftruck gekomen...
    Zo open aan de voorkant had ik nog nooit gezien, maar het is wel slim, zo kan je hem er makkelijk uit tillen. En vastmaken in de muur maakt het makkelijk om de vloer te poetsen.

Het hout is inderdaad zo goed als zeker eik.

Dank voor het compliment BenchWorks. Het werkt tot op heden prima; het eruit halen en erin zetten gaat zo inderdaad erg makkelijk.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten