Eiken eettafel met metalen poten.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik denk dat men zo-iets bedoeld (even sketchup mockup gemaakt)

  • Iets langere ondersteuning (groen) (maar, misschien nu overdreven lang weergegeven)
  • draadstaal in de hoek gemonteerd (gelast) aan 'blauwe' L profielen
  • bevestiging door moer en 'halfronde washer' (zoals op die andere foto's stond)
  • daarmee trek je de tafelpoot tegen het hout.
  • Gat in het hout waar de draadstaal doorheen komt iets ruimer boren.
  • Je kunt evt nog van onder, langs de draadstaal nog 2 of 3 schroeven boren in het hout zodat de plaat goed 'rust' op het groene deel.


Bekijk bijlage 24272

Bekijk bijlage 24273

Bekijk bijlage 24274

Precies zo ja.
dan trekt de moer de poot goed stevig in de hoek.
zo zou ik hem doen.
mischien de onderplaat (groen)
Iets breder voor mee draagvlak
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Precies zo ja.
dan trekt de moer de poot goed stevig in de hoek.
zo zou ik hem doen.
mischien de onderplaat (groen)
Iets breder voor mee draagvlak

Oh zo! Genieus idee! Zo zal hij de poot inderdaad mooi tegen het blad trekken, en ik ging de onderplaat ook groter maken hoor, bedankt!

- - - Updated - - -

Inderdaad prachtig forum! Wat zou ik toch zonder jullie doen :(
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou de onderplaat helemaal weglaten.
Het draadeind is sterk genoeg om de poot tegen het blad te krijgen.
Als je het blad niet mooi haaks hebt gezaagd/freest krijg je de poot ook met onderplaat niet mooi haaks.

Je wilt de bovenzijde van de poot exact gelijk hebben met de bovenzijde van het blad.
De onderplaat zit je in de weg als je de poot 0,5 mm omhoog moet en is nutteloos als ie 0,5mm omlaag moet.
Als je wel voor een onderplaat kiest zou ik er voor kiezen om hem een paar mm te laag te plaatsen zodat je met spacers/shims/plaatjes de poot exact gelijk kunt stellen, echter denk ik niet dat het nodige is als je blad dik en haaks is.

Verder een mooi eenvoudig ontwerp. Echter hoop ik wel dat je de hoeken behoorlijk afrond wand het is anders levensgevaarlijk om die stalen profielen zo te plaatsen.
Misschien mooi om het blad met een afrondfreesje een klein rond randje te geven en dezelfde radius in het staal te slijpen?

Je blad zal hoe dan ook enigzins gaan werken dus het lijkt me een must om verstelbare pootjes te maken.
Een eenvoudige oplossing is om bijna onderin de hoekprofielen een driehoekje te lassen met daar draad in getapt. Daar kun je dan een machinevoetje met draadstang in draaien die deels wegvalt achter het profiel.
Staalverzinktespindel.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou wel voor de plaat kiezen.
als het blad alleen aan de draadstangen hangt kan hij nog bewegen.
stel je neem m12 draadstang en boort een 12mm gat.
die draadstang is niet exact 12mm meestal iets kleiner.
met die plaat komt het blad daar mooi op te rusten.
spacers of shims onder het blad kan wel
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou wel voor de plaat kiezen.
als het blad alleen aan de draadstangen hangt kan hij nog bewegen.
stel je neem m12 draadstang en boort een 12mm gat.
die draadstang is niet exact 12mm meestal iets kleiner.
met die plaat komt het blad daar mooi op te rusten.
spacers of shims onder het blad kan wel

Het zal alleen bewegen als je het hout niet vlak hebt gemaakt.
Je kunt er ook voor kiezen om het eerst zonder plaat te proberen en die er bij te lassen als het niet stabiel genoeg is.

Als je het gat even groot boort als het draadeind kun je niks meer verstellen, niet handig dus.
Beter kun het gat flink groter boren in de hoek van het blad zodat je het hoekprofiel zichzelf laat centreren op de hoek.
De kracht die je met een m12 moer kunt uitoefenen is groot zat om de poot op wrijving te laten zitten.
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Ik zou de onderplaat helemaal weglaten.
Het draadeind is sterk genoeg om de poot tegen het blad te krijgen.
Als je het blad niet mooi haaks hebt gezaagd/freest krijg je de poot ook met onderplaat niet mooi haaks.

Je wilt de bovenzijde van de poot exact gelijk hebben met de bovenzijde van het blad.
De onderplaat zit je in de weg als je de poot 0,5 mm omhoog moet en is nutteloos als ie 0,5mm omlaag moet.
Als je wel voor een onderplaat kiest zou ik er voor kiezen om hem een paar mm te laag te plaatsen zodat je met spacers/shims/plaatjes de poot exact gelijk kunt stellen, echter denk ik niet dat het nodige is als je blad dik en haaks is.

Verder een mooi eenvoudig ontwerp. Echter hoop ik wel dat je de hoeken behoorlijk afrond wand het is anders levensgevaarlijk om die stalen profielen zo te plaatsen.
Misschien mooi om het blad met een afrondfreesje een klein rond randje te geven en dezelfde radius in het staal te slijpen?

Je blad zal hoe dan ook enigzins gaan werken dus het lijkt me een must om verstelbare pootjes te maken.
Een eenvoudige oplossing is om bijna onderin de hoekprofielen een driehoekje te lassen met daar draad in getapt. Daar kun je dan een machinevoetje met draadstang in draaien die deels wegvalt achter het profiel.

Ik zou wel voor de plaat kiezen.
als het blad alleen aan de draadstangen hangt kan hij nog bewegen.
stel je neem m12 draadstang en boort een 12mm gat.
die draadstang is niet exact 12mm meestal iets kleiner.
met die plaat komt het blad daar mooi op te rusten.
spacers of shims onder het blad kan wel


Denk dat ik sowieso met onderplaten zal werken, als is het voor iets meer steun en stabiliteit te hebben.
Maar kan inderdaad altijd spacers gebruiken om het blad perfect haaks te krijgen ver de bovenkant van het blad, en wat de pootjes betreft weet ik het nog niet, als ik zeker ben dat ze niet te zien zijn is het geen probleem, thanks!

Maar heb nog een vraagje, oude spoorbielzen, kunnen die gebruikt worden voor het blad? Ik weet dat die normaal met van alles en nog wat besmeurd zijn, maar als ik ze nu volledig haaks schaaf, is het toch enkel het mooie binnen hout die overschiet? Of is dit geen goed idee?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Maar heb nog een vraagje, oude spoorbielzen, kunnen die gebruikt worden voor het blad? Ik weet dat die normaal met van alles en nog wat besmeurd zijn, maar als ik ze nu volledig haaks schaaf, is het toch enkel het mooie binnen hout die overschiet? Of is dit geen goed idee?

Dat is een goede vraag. Oude bielzen zijn in creosoot behandeld. Dat zal in ieder geval behoorlijk diep in het kopse hout zijn gedrongen maar ik heb geen idee hoe ver het door de balk heen is getrokken.
Zaag er is een door zou ik zeggen :), ik ben benieuwd naar het resultaat!
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Dat is een goede vraag. Oude bielzen zijn in creosoot behandeld. Dat zal in ieder geval behoorlijk diep in het kopse hout zijn gedrongen maar ik heb geen idee hoe ver het door de balk heen is getrokken.
Zaag er is een door zou ik zeggen :), ik ben benieuwd naar het resultaat!


Moet die bielzen wel nog aankopen, dus kan die niet op voorhand gaan doorzagen :(
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
ik heb al geregeld een bielz doorgezaagd en 2cm is toch echt wel het minimum wat er is ingetrokken.

Het gaat eenvoudiger zijn om gewoon onbehandelde bielzen te kopen lijkt me ;)


Overigens voor de poten, is het niet eenvoudiger om deze aan elkaar te lassen met rechthoekprofielen en het blad in te frezen zodat dit er net overvalt ?

mvg
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
ik heb al geregeld een bielz doorgezaagd en 2cm is toch echt wel het minimum wat er is ingetrokken.

Het gaat eenvoudiger zijn om gewoon onbehandelde bielzen te kopen lijkt me ;)


Overigens voor de poten, is het niet eenvoudiger om deze aan elkaar te lassen met rechthoekprofielen en het blad in te frezen zodat dit er net overvalt ?

mvg

Oh okay, bedankt.. maar hoe zie ik het verschil tussen behandelde en onbehandelde? Want er staat altijd enkel "bielzen", maar niet of ze behandelt zijn al dan niet.. :(
En hoe bedoel je? Als ik de poten laat lassen, is er een kans dat ze niet perfect 90° zijn..
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Beetje laat (drukke dagen gehad rond Kerst en Oud en Nieuw...) maar wellicht heb je hier nog wat aan...

De poten zijn hier volledige vierkant, maar het principe werkt hetzelfde.

Pootconstructie bovenzijde.jpg
.
Pootconstructie onderzijde.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Waarom dat schuim eronder?

Omdat de ruimte waarin deze eetkamertafel staat erg groot is, klinkt het wat hol. Een van de remedies die niet meteen zichtbaar is, is het plaatsen van deze schuimmatten. En het helpt zowaar !

Oh danku, maar vindt het mooier als de poten in het hout wegzitten, heb je de poten zelf gemaakt?

Nee. Sterker de hele tafel is niet eens van mijn hand. Ik heb bij deze klant o.a. een maatwerk kastenwand geplaatst. Maar als ik ergens ben kijk ik ook altijd naar de constructie van tafels en andere interieur-elementen. Beroepsdeformatie ;) ;)
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Nee. Sterker de hele tafel is niet eens van mijn hand. Ik heb bij deze klant o.a. een maatwerk kastenwand geplaatst. Maar als ik ergens ben kijk ik ook altijd naar de constructie van tafels en andere interieur-elementen. Beroepsdeformatie ;) ;)


Oooooh oke, en hier van het zelfde, ben altijd curieus naar hoe een kast, tafel, bar etc .. in elkaar zit als ik die ergens zie :D:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.