Eiken eettafel met metalen poten.

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Hallo,

Ben van plan om een eiken eettafel te maken voor wanneer de tijd er is dat ik het ouderlijk huis verlaat om samen te gaan wonen met mijn vriendin.
Nu heb ik onlangs een mooie tafel gezien in een meubelwinkel, maar dit was natuurlijk geen massieve tafel, maar een MDF met Fineer beplakte tafel :(
Zou die tafel dus willen maken, maar dan met massieve eiken balken, heb hem uitgetekend:
Tafel.jpgTafel 2.jpgPoot.jpg

Nu vraag ik mij af hoe ik die metalen hoekpoten kan bevestigen aan het hout zonder dat er bouten of schroeven te zien zijn?

Mvg,
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Draadeindeinden aan vastlassen? En dan aan het eind van de geboorde gaten in de tafel en gat zodanig groot dat er een dop/moersleutel in past..
Zal heul heul precies moeten..

Of:
Het blad neerleggen op stalen liggers die in de poten zijn verwerkt. Als je die liggers infreest in de tafel, kan je daarin met verzonken schroeven werken. Goeie die ze ziet zitten.. :) Lijkt mij van deze twee iig de minst bewerkelijke..

Maar misschien zijn er ook andere oplossingen.
 
Laatst bewerkt:

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Metalen plaat haaks in het hoekprofiel lassen. Deze maak je op tafeldikte vast en kan je hem van onderaf vastmaken.
Beetje moeilijk uitleggen :p
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
@joe

Je bedoelt volgens mij gewoon een metalen plaat onder het hout en deze vastlassen aan alle poten zodat je de balken alsware ''erin kan leggen''? Je creert alsware een mandje voor balken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
mooi, dan zijn jullie het daar over eens :)
niet om spel breker te zijn, maar als er eens een poot iets verbogen raakt dan krijg je een lelijke kier omdat je op die manier niet de poot vanaf de zijkant tegen het hout aantrekt

Terug naar de tekentafel :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Een combi van mijn twee oplossingen? op de poten twee moeren lassen en van binnen uit vastdraaien. en op stalen liggers leggen..
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Na alles gelezen te hebben, heb ik dit voor mijn ogen
poot bev.jpg

Is dit hoe jullie het bedoelen? Zo ja, de tweede methode die laatst genoemd is door Rizz snap ik wel niet.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dit lijkt mij niet voldoende om de poot strak tegen de hoek aan te trekken.
wat ik zou doen is een draadstang in de hoeklassen en schuin naar binnen laten lopen.
dan met een moer aan de binnenkant vastzetten.
en ook de plaat die je getekend hebt vanaf onder vastzetten.
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Dit lijkt mij niet voldoende om de poot strak tegen de hoek aan te trekken.
wat ik zou doen is een draadstang in de hoeklassen en schuin naar binnen laten lopen.
dan met een moer aan de binnenkant vastzetten.
en ook de plaat die je getekend hebt vanaf onder vastzetten.

Dus je bedoelt in de hoek van de tafel een draadstang lassen? Maat hoe maak ik die vast aan dr tafel?
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Ik zou de onderplaat ook veel groter uitvoeren.
Haal aan de zijkant een paar happen uit, dan zie je ze haast niet zitten. Het mooiste zou zijn als je ze infreesd.

In combinatie met zoiets moet het lukken. (wel de platen dan voorzien van gaten die het werken van het blad toestaan.)
IMGP0549.JPG
 

Lachyos

Actieve deelnemer
1 jul 2013
49
0
Roeselare
Ik zou de onderplaat ook veel groter uitvoeren.
Haal aan de zijkant een paar happen uit, dan zie je ze haast niet zitten. Het mooiste zou zijn als je ze infreesd.

In combinatie met zoiets moet het lukken. (wel de platen dan voorzien van gaten die het werken van het blad toestaan.)
IMGP0549.JPG

Alle metalen platen zullen ingefreesd worden, zodat de originele grote van het blad nergens groter wordt, maar als ik nu een gat boor aan de onderkant van mijn blad, daar een draadstang indraai zodat die vast zit, en dan in de onderplaat van de poot een gat boor waar ik die draadstang doorsteek, en die dan samentrek met een bout aan de onderkant van die onderplaat? al ben ik wel bang dat de zijkanten van mijn poot voor een gleuf zullen zorgen :(
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nee vanuit de hoek horizontaal het tafelblad in en dan bevestigen als op het laatste plaatje.. zo trek je de poot naar de tafel toe. Wel rekening houden met de diagonaal van je oplegplaat, desnoods haal je de hoek van de plaat af..
 
Laatst bewerkt:

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik denk dat men zo-iets bedoeld (even sketchup mockup gemaakt)

  • Iets langere ondersteuning (groen) (maar, misschien nu overdreven lang weergegeven)
  • draadstaal in de hoek gemonteerd (gelast) aan 'blauwe' L profielen
  • bevestiging door moer en 'halfronde washer' (zoals op die andere foto's stond)
  • daarmee trek je de tafelpoot tegen het hout.
  • Gat in het hout waar de draadstaal doorheen komt iets ruimer boren.
  • Je kunt evt nog van onder, langs de draadstaal nog 2 of 3 schroeven boren in het hout zodat de plaat goed 'rust' op het groene deel.


Screen Shot 2014-12-30 at 23.38.10.jpg

Screen Shot 2014-12-30 at 23.40.06.jpg

Screen Shot 2014-12-30 at 23.41.03.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.