afzuiger AF14/AF12 of toch een HBM200 profi of Jet Vortex

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag allemaal,

sta op het punt een nieuwe afzuiger aan te schaffen. Eentje met wat meer capaciteit dan mijn vorige afzuiger (HBM 100 profi)
Ik wil er wellicht een kleine vast buizen stelsel mee kunnen aan leggen, maar dan hebben we het echt over een paar meter. Nu gaan de 3 machines nog met losse slang.

De AF12/14 spreken mij aan vanwege de felder kwaliteit, maar ik mis daar een fijnstoffilter. Althans dat denk ik (heb die vraag ook even bij Felder uitgezet) het kan zijn dat deze zakken veel filteren. Een cycloon spreek mij ook erg aan, dus kijk daar ook nog naar. Dan heb ik voordat het bij het filter komt al 99% van het stof afgevangen. Alleen qua budget zal en een felder afzuiger en cycloon het even niet gaan worden. Dus eigenlijk een simpele vraag, heeft er iemand ervaring met de AF12/14. Hoe zit het met het fijnstof en ook met de afzuigcapaciteit.
Andere optie's zijn dus de HBM 200profi en een Jet afzuiger.
Verder kijk ik ook nog naar een losse motor met cycloon en dan eventueel naar buiten uitblazen, maar daar zitten weer andere nadelen aan...

Kortom ik ben nog even op zoek, maar nijg naar de AF14. Dus vandaar de vraag naar ervaringen. De AF14 is bovenkant budget, dus de AF22 is iig geen optie.

Alvast dank!

groet,
Arnout
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Al bijna een jaar geleden heb ik de HBM 200 profi aangeschaft. Voor mij gaf de prijs / kwaliteit verhouding de doorslag.
De machine staat, net als de compressor, in een aparte ruimte en is aangesloten via een buizensysteem.
Tot op heden nog steeds zeer tevreden op de zuigkracht.
Eén tip, bij het in elkaar zetten van het apparaat direct wat kit aanbrengen op de pakkingen. Op die plaatsen komt er bij mij stof door.
Absoluut geen schokkende hoeveelheden, maar toch...

Groet,
Jan
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
dank voor de tip. Welke buis diameter gebruik jij en hoeveel lengte overbrug je?
Is voor mij ook nog steeds een serieuze optie, ik vraag me alleen af in hoeverre de zuigkracht echt verschilt met een AF14 bijvoorbeeld.
Jammer dat er geen plek is waar je er een stuk of 4/5 verschillende bij elkaar hebt...:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.