Schuurmachine gemobiliseerd

WR1944

Oud hout
En dan kopen we een schuurmachine met een schuurschijf en een schuurband. De machine werkt perfect maar de originele schijf liet op sommige plaatsen los en ging bobbelen. En voor de onderhanden klus was de schuurband ook een maatje te grof. Dus een nieuwe band gekocht en ook twee fijnheden schuurschijf. Beiden werken als een zonnetje en ik ben een happy camper. Maar het apparaat staat op een hoekje van de werkbank op een wat ongunstige plaats. Er moet dus een aparte tafel voor komen maar wel mobiel om het geheel ergens te kunnen parkeren als je hem niet gebruikt. Dat vraagt dus om een oplossing zoals ik die ook voor m'n Makita vandiktebankje heb gemaakt.

Door de routine was het een kwestie van een schetsje maken, de nodige 2x4's inslaan naast wat houtboutjes en wielen bij de Home Depot en er tegenaan.

Eerst werden alle stukken met de hand op overlengte gezaagd zodat ze makkelijker op de zaagtafel zijn te manipuleren. Van de stukken voor het tafelblad werden de zijkanten zover afgezaagd dat de rondingen verdwenen waren. Met 2 domino's van 10x50 per naad werd het blad samen gelijmd. Tijdens het drogen werden de overige delen op maat gezaagd. Omdat de tafel naar onderen breder wordt moesten de meeste delen worden voorzien van een afschuining aan de kopeinden, 86,5 graden.
PC280037q.jpg

Daarna was het tijd voor de Kreg boormal voor de potgaten. De gaten kwamen aan de binnenkant maar ik moest wel opletten waar wel en waar niet geboord moest worden. Er werden twee trapeziums gemaakt als zijkant die met dwarsstukken aan elkaar werden verbonden om de complete tafel te vormen.
PC280038q.jpg

PC280039q.jpg

Met kleine beugeltjes werd het blad op het frame bevestigd. Met dat dunne metaal is er wat ruimte als het hout zich wat gaat zetten.
PC290040q.jpg

Nu kwamen de wielen aan de beurt, twee vaste en twee beweegbare met een hand/voetrem.
PC290041q.jpg

Dat was bijna de laatste hand aan het geheel. Nadat de schuurmachine op het gestel was geplaatst en wat meters had gemaakt om de stabiliteit te beoordelen moeten er nog wat bouten worden aangebracht om de schuurmachine aan de tafel te verankeren. Misschien maak ik nog een plankje of bakje voor reserve schuurmateriaal tussen de poten.
PC290042q.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ziet er weer top uit. Ook fijn dat het daar voor jou (neem ik aan) qua aanschaf allemaal redelijk betaalbaar is. Zo breidt je stap voor stap je machinepark toch aardig uit!
 

WR1944

Oud hout
Als je de prijzen van de Home Depot wilt zien: http://www.homedepot.com/
Of van Lowe's, de directe concurrent: http://www.lowes.com/

Voor de opstelling had ik twee 2x4's van 8' lang voor $3 elk, twee vaste en twee losse wielen voor $5 resp. $6 per stuk en voor de rest aan boutjes etc misschien $2. Dat is globaal $30 oftewel €25. Daar kan je je geen buil aan vallen.
Eén van de laatste dingen van m'n verlanglijstje is een lintzaag. Als ik een geschikte electromotor kan vinden maak ik hem zelf maar ik kijk ook al uit naar een kant en klare.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.