Beste dikte MDF voor deurtjes

boldie

Nieuw lid
29 dec 2014
4
0
Hoi,

Ben op zolder bezig een aftimmering te maken voor de schuine kanten en heb het idee opgevat om deze vooral uit deurtjes te laten bestaan. Hiervoor wil ik MDF gebruiken maar vraag me af welke dikte het beste is, zit te denken aan dikte 15mm. Een deurtje heeft als afmeting 920x610mm. Verder wil ik keukenkast schanieren gebruiken om ze op te hangen.

Mvg!
 

Padros

Nieuw lid
21 jun 2014
2
0
limburg
Beste Boldie.
Ik zou hiervoor 18mm mdf gebruiken,ivm scheef trekken, en anders op z'n minst strook van 3mm ter breedte van inboorscharnier verlijmen.
Zodoende kom je ook niet in de knoei met de boordiepte van het scharnier.(niet met diepte v/h potje,wel de centreerpunt die d'r uit komt aan de andere kant...)
Ik zou in ieder geval 3 scharnieren gebruiken per deur.
Succes!
 
Laatst bewerkt:

Padros

Nieuw lid
21 jun 2014
2
0
limburg
Ja,ze kunnen makkelijker buigen dan 18mm,waarna het lastig is om ze weer recht te krijgen.Heb bij een badkamer/spiegeldeurkast met 15mm merantiplex gewerkt,
in combinatie met 1/2 opdekscharnieren,centreergaatje aan de andere kant afgedekt met spiegel 4mm dik.Die keukenkastscharniertjes werken gewoon het best als je je aan de max.20mm dik houtdikte
aanpast. Denk eraan dat een zolder allesbehalve recht is. Je zou natuurlijk ook schuifdeuren kunnen overwegen...
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste Boldie,

Ik ben met een zelfde project bezig. Ik heb 9 mm MDF gebruikt met gewone platte scharnieren 3 per deur. De scharnieren wel verzonken in het frame waardoor de deuren er plat op lijken te liggen. Voordeel van de dunne deuren is met name het gewicht en al is dat persoonlijk ook een nettere uitstraling. Vergis je ook niet in de kosten van de scharnieren. Ik had 45 scharnieren nodig voor in totaal 15 deuren op zolder. Dat was al voor 50 euro. Als je aan keukenkast scharnieren denkt zal het nog veel duurder worden.

Veel sterkte ermee.

Blazoen
 

boldie

Nieuw lid
29 dec 2014
4
0
Ik heb 9 mm MDF gebruikt met gewone platte scharnieren 3 per deur. De scharnieren wel verzonken in het frame waardoor de deuren er plat op lijken te liggen...

Platte schanieren, zitten die dan aan de binnenkant zodat je ze niet ziet? En hoe zitten ze aan het deurtje, schroeven van 7 mm lengte oid? En die 9 mm trekt niet krom?

... Ik had 45 scharnieren nodig voor in totaal 15 deuren op zolder. Dat was al voor 50 euro. Als je aan keukenkast scharnieren denkt zal het nog veel duurder worden...

Ja dat realiseerde ik me ook .. misschien toch maar andere schanieren doen anders is het wel heel prijzig inderdaad
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Er van uitgaande dat de zolder gewoon wel droog is trekt het mdf echt niet krom. Ik heb dit in mijn vorige huis ook zo gedaan. De deuren zitten verder op hun plaats met simpele magneetsnappers.
Korte schroeven zijn niet te vinden. Ik heb 10 mm schroeven genomen en telkens de punt er af geknipt zodat ze net niet door de plaat heen gaan. Ik zal enkele foto's bijvoegen. Het is nog niet af, alles moet nog geschilderd worden en enkele passtukken nog vastgezet worden. Zichtbaar is 1 van de 3 zolderkamers. De andere ruimtes zijn vergelijkbaar. image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Laatst bewerkt:

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Beste Boldie,

Als je Hettich scharnieren zou gebruiken kun je toe met 2 scharnieren per deur. Het grote voordeel van keukenkastscharnieren is dat je ze heel gemakkelijk kunt bijstellen. Bij vaste scharnieren is dat wat lastiger.
Ik zou ook voor 18 mm MDF gaan.

Grt. Martie
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Goedkoop en snel (en in Nederland) metaalwaren bestellen: Profmarkt.nl. Ik ben er afgelopen jaar toevallig terecht gekomen omdat ik 14 paar ladegeleiders nodig had, en kwam er daarna achter dat ze van alles en nog wat leveren, en snel, ook altijd prettig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.