Kistje met onderzetters

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Na de cadeautjes voor mijn twee zoons (puzzelkistje en houten klopper) moest ik voor "onder de kerstboom" nog wat maken voor mijn schoonzoon. Die heeft een notenhouten eettafel, daarom heb ik van restjes notelaar en hard maple acht onderzetters gemaakt, in een kistje met "finger joints".

Eerst maar het kistje. Dat moest ongeveer 12x8x6 cm worden, best klein, dus ik wilde een wanddikte van 8mm.
De korte stukjes noten waren 19mm, die heb ik opgedeeld op de lintzaag. Bij het "resawen" gebruik ik een zelfgemaakte aandrukroller:

image.jpg

Hier kwamen mooie gelijke plakjes uit van circa 9mm, nèt genoeg om nog 8mm van te maken op de vandiktebank:

image.jpg

Om de korte stukjes te vandikken heb ik ze "stotend" op een essen plank geplakt met tapijttape:

image.jpg

Dat ging goed, ze kwamen er netjes uit, op 8mm dik. Ik wilde de twee lange zijden in noten, en en de korte in esdoorn, en dan met lip-verbindingen op de hoeken. Daarvoor heb ik een slede, die rijdt op twee ladegeleiders. Deze slede klem ik op de VWFT, met in de freeskop een 8mm spiraalfrees. De slee kalibreer ik met een eerder gemaakt proefstukje:

image.jpg

Na het frezen van de lipjes een eerste "droge" passing:

image.jpg

De bodem van noten heb ik er "koud" ingelijmd. Na het afwerken is dit het kistje:

image.jpg

Voor de onderzetters heb ik noten en esdoorn latjes verlijmd, en daarna tot een "tonnetje" gedraaid van ca. 95mm diameter. Van dit tonnetje heb ik met de lintzaag plakjes van 6 à 7 mm gezaagd. Het lijkt op het procedé van een slager die worst maakt. Na elke zaagsnede heb ik de worst weer ingespannen om te schuren, dat was het meeste werk, dat kopse hout is natuurlijk keihard. En mijn "Fastcut" lintzaagblad zaagt wel heel zuiver, maar het zaagoppervlak is tamelijk ruw:

image.jpg

De andere kant van de afgezaagde plakken heb ik geschuurd m.b.v. (alweer!) dubbelzijdig tape:

image.jpg

Na het afwerken (geschuurd tot 240, twee lagen Glimtrex was-olie) was dit het resultaat:

image.jpg

Als laatste nog een paar foto's van de onderzetters in hun "kissie":

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Het was inmiddels 19 december, nog één item had ik te doen, een houten treintje voor mijn jongste kleinzoon, pffft...
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Leuk gemaakt,ziet er strak uit. En ook mooie hulpmiddelen. Heb je die al eens apart gepost op het forum? Zou wel wat meer willen weten over die vingerlas jig.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Dank voor jullie reactie!
@avos:
Dag Arnout, die twee hulpmiddelen heb ik (nog) niet eerder gepost. Op het gebied van jigs & fixtures is bijna alles al een keer bedacht. Maar die roller op de lintzaag is echt een eigen vinding, en werkt perfect. Je kunt nu beide handen gebruiken om het hout in een vloeiende, dóórgaande beweging door de zaag te duwen, en hebt dan (bijna) het effect van een aanvoerapparaat, er zijn geen pauzemomenten terug te vinden in het zaagbeeld.

Ook voor fingerjoint-jigs zijn veel voorbeelden te vinden. Die van mij is -zoals de meeste- gebaseerd op een nokje dat even breed is als de tanden, zodat je het werkstuk steeeds met het eerder gemaakte gat over het nokje kunt haken. Je ziet dit principe vaak toegepast op zaagtafels met crosscut-sled, zoals op jouw Harvey.
Om finger joints op een freestafel te maken heb ik weleens een (duur!) Incra-apparaat gezien. Je moet behoorlijk nauwkeurig heen-en-weer kunnen schuiven.

De oplossing met de lade-geleiders is wederom echt een eigen vinding, dat kwam omdat ik twee van die dingen (marktplaats € 5,-) nog over had van het maken van de laden voor mijn freestafel VWFT, en liep te prakkizeren wat ik daar nou eens van kon maken....
Het ding werkt alleen i.c.m. mijn 8mm "upcut spiral bit" (CMT 191.082.11), dus voor tanden van 8mm. Voor kistjes e.d. is dat een mooi maatje. Het nokje van 8mm is een oude bronzen bout. Het voordeel van frezen t.ov. zagen zijn iets mooiere en strakkere gaten/tanden (tenzij je een groefzaagblad van de juiste dikte hebt, natuurlijk).

Ik zal er z.s.m. een paar foto's van posten, maar de verloofde heeft mij (na zes weken zwoegen voor mijn kerstcadeau's) een werkplaatsverbod opgelegd tot ná oud-en-nieuw!;););)
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
@Sam: tnx & happy new year alvast, met veel nieuwe projecten!
@Rick: ja, wow ook voor jouw pepermolens, ik ga me daar ooit ook eens op storten!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hi Wilco, dank je, en chapeau voor die mooie beitels van jou! Heb je nog tijd om zo'n trapeziumvormige bedan voor mij te maken? Stuur maar een PB, groet, Jaap Bri
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
@Bri, dank voor de toelichting. Die aandruk rol lijkt me inderdaad een goede vinding. Zo kun je je concentreren om de doorvoersnelheid.

Fingerjoint jigs heb ik wel eerder gezien, maar was benieuwd hoe je die geleiders gebruikt. Maar is dus feitelijk om soepel heen en weer te gaan.
Ben benieuwd naar de foto's, zal geduldig afwachten..:)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Heel mooi! Tot zulke kunsten ben ik nog niet in staat en ik heb helaas geen handige schoonpapa, dus ik meld me graag aan voor deelschoonzoon! :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.