welke lengte zaaggeleider

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo.

Ik ben in bezit van een makita circelzaag welke via een adapter op een geleiderail gemonteerd kan worden.
Ik heb nu de 140cm rail en wil een langere om langer plaatmateriaal te zagen.
maat van de platen is 122x244.
Is het makkelijker om een extra 140cm rail met koppelset te kopen €56+30= €86)
Of de 300cm rail (€130)

Wie kan hier iets over vertellen uit eigen ervaring.
mvg
Benjamin Mazereeuw
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
yep! zou ik ook doen. Heb 2x 1400mm Festool rails. Met de 2 railkoppelstukken wordt dit 1 geheel. Met een lange lat/waterpas sluit je ze goed recht op elkaar aan.
 

WR1944

Oud hout
Ook voor thuisgebruik is een 1400 mm rail makkelijker op te bergen en te manoevreren. Voor de 3000 mm rail moet je een goede opberg/ophangmogelijkheid maken. Probeer je zelf maar eens voor te stellen hoe het is om een rail van 3000 mm in je werkruimte van de opbergplaats naar je werkbank te brengen en weer terug. En 2800 mm geeft net genoeg overhang om je zaag goed te laten beginnen en te eindigen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bedankt voor de informatie allen.
Het wordt een extra 140cm rail met koppelset.
dat manouvreren is inderdaad veel makkelijker.
Het scheelt ook in de kosten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je platen aan het zagen bent is het makkelijk als je een korte en een lange geleider hebt liggen, zodat je niet elke keer je rail hoeft te ontkoppelen, voor het afkorten van smalle stukken. Zelf heb ik een enorme hekel aan het koppelen van rails, dus ik zou voor een rail uit 1 stuk kiezen. In m'n vorige bus paste geen 3 m rail, ik koppelde toen ook, maar ik heb toen bewust gekozen voor een 190, 140 en 80 cm rail, dat zijn handige maten om mee te werken, met 2 x 140cm had ik ervaring bij diverse werkgevers, maar daarmee heb je minder mogelijkheden.

Je schrijft dat je een Makita cirkelzaag hebt waarbij je met een adapter moet werken, is de zijkant van de rail dan wel je zaaglijn? Zo niet dan zou ik overwegen om zelf een lange rail maken, zoals in dit topic:http://www.woodworking.nl/showthrea...met-de-Cirkelzaag&highlight=skills+cirkelzaag
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De zijkant van de rail (afzaagstrip) is inderdaad de zaaglijn.
het wisselen tussen kort en lang zal wel meevallen.
kwestie van een goed zaagplan.
zelf gebruik ik maxcut 2 welke prima werkt hievoor.

Mocht het nodig zijn kan ik inderdaad zelf een 3mtr liniaal maken van hout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.