Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Motorprobleem HBM 600 zaagtafel

Sinds enkele jaren ben ik tevreden bezitter van een HBM 600 zaagtafel. Er zit even wat werk aan, maar daarna functioneert hij prima.

Nu had de machine al enige tijd last met het opstarten van de motor. Dit was te verhelpen door het zaagblad even een slinger te geven....niet heel veilig, maar het werkte wel. Afgelopen week is de aandrijfriem kapot gegaan en heb ik deze vandaag vervangen.

Nu start de motor wel, maar krijgt hij het blad niet rondgedraaid. Ook een zetje geven helpt niet. Je hoort dat de motor moeite moet doen om op toeren te komen, maar op een gegeven moment springt de beveiliging erop en slaat de motor af.
    In de handleiding kan ik hier verder niks over vinden. Ik heb het blok al eens iets meer gekanteld, waardoor de riem iets minder op spanning staat, maar ook dat heeft geen invloed.

Iemand anders een idee?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dave Bekijk Berichten
    Nu start de motor wel, maar krijgt hij het blad niet rondgedraaid. Ook een zetje geven helpt niet. Je hoort dat de motor moeite moet doen om op toeren te komen, maar op een gegeven moment springt de beveiliging erop en slaat de motor af.
    Hebben HBM machines een handleiding?

Even serieus: is dat een motor op 220V met (dus) een condensator? Dan is volgens mij je condensator de eerste verdachte. Die zou je eens kunnen omwisselen voor een nieuwe.

Misschien een hoge luchtvochtigheid, heb ik vroeger met een slijpmachine gehad.
    Een dag in een droge ruimte deed hij het weer.

Hm...de ruimte is droog, dus dat lijkt me niet het probleem.
    De condensator...zal ik eens naar kijken.

Lijkt mij ook dat de condensator defect is.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Haha...over handleiding gesproken. Bij probleemoplossing staat het volgende:

De machine werkt traag/vreemd....spoor de oorzaak op en verhelp deze.
    Dit is nog eens probleemoplossend denken.

Nog even een vraag...

Ik heb de condensator los gehaald en dat is er een van 35uf.
    Nu ben ik op internet aan het zoeken en 35uf is weinig te krijgen. Kan ik er ook eentje van bijv. 40uf inzetten?

Zit er geen compressorboer in je omgeving? 35uf 450v zitten op heel veel hobbycompressors, waarvan de drijfstangen op een hoop lopen. Loop gewoon de werkplaats in en vraag het aan een van de monteurs. Ze hebben er vaak meerdere liggen. Anders een witgoedzaak, zijn vaak wat lager van capaciteit, maar je kan ze gewoon optellen. Bijvoorbeeld 15uf plus 20 uf.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Nu we het toch over motorproblemen hebben, ik heb er ook een:

Ik heb een Metabo TS 250 mobiele zaagtafel.
    De motor is voorzien van een schakelaar met een beveiliging tegen incidenteel inschakelen, je moet de groene knop ongeveer een seconde ingedrukt houden en dan blijft ie "hangen". Er zit een spoel in dat ding die de schakelaar vasthoudt. Ik vermoed dat een condensator moet worden opgeladen om hem vast te houden.
    Het is zo'n soort schakelaar: http://www.axminster.co.uk/axminster-kjd17-switch

Hierna komt er een printplaat met een softstart circuit.

Het probleem is als volgt:
    Wanneer ik de zaag inschakel gebeurt het regelmatig dat de motor na 1-3 seconden weer uitschakelt. Ook zit er verschil in de wijze waarop het soft start circuit zijn werk (niet) doet. Soms heel soepel en soms komt de motor er met een klap in.
    De mate waarin het probleem zich voordoet verschilt enorm, soms helemaal niet en soms moet ik 20 keer drukken voordat ie eindelijk draait.

Het probleem doet zich zowel 's zomers als 's winters voor, ik heb het hele circuit grondig ontdaan van stof maar dat hielp niet.

Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken? Ik ben geen doorgewinterde elektrotechneut maar snap de basis aardig.

Forum Rechten