Starnut

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Zo nu en dan als ik creatief een "moer" wil wegwerken gebruik ik een stukje cv-pijp met een "starnut" erin. Dat is een soort parapluutje met een moer in het midden, die je in een pijp mept. Werkt prima.
Als mountainbiker gebruik ik deze normaal in de voorvork van een fiets om het balhoofd op spanning te trekken.

Nadeel is dat vanuit de fietswereld deze dingen wat duur zijn om op grotere schaal te gebruiken. Je blijft dan ook zitten met wat kapjes ringen etc die je nu niet nodig hebt.
Ik zat laatst in een restaurant op een stoel waar een afdekknopje ontbrak aan de rugleuning en warempel, daaronder zat ook zo'n ding.

Bestaan deze paraplu'tjes/starnuts ook in de de meubelmaak wereld, en hoe heten ze dan?

HS265Z04.jpg
tns06.jpg
 
A

Athanor

Guest
Hier een paar foto's van een toepassing. Ik heb inmiddels geleerd dat de schroef met het gleufje naar beneden moet worden ingeschroefd:eek:

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Naar mijn mening is het gleufje er voor om de rampamoer met een sleufschroevendraaier in te draaien.
al is dit wel heel lastig en gaat hij vaak scheef.
met een losse bout is indraaien makkelijker
 
A

Athanor

Guest
Ik dacht dat in eerste instantie ook. Maar in de praktijk is dat onwerkbaar. Totdat ik ergens las, op dit forum waarschijnlijk:) dat de gleuf naar benede moet en als een soort mesje in het hout snijdt. De andere kant geeft dan ook een goede ingang voor de bouten die je wilt inschroeven.


Fons
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Toch is het de bedoeling dat het gleufje naar de buitenkant zit je draai hem er in met een schroeven draaier je heb ze ook voor een inbussleutel die werken een stuk fijner vind ik zelf.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik vond het al zo vreemd.
voor de m6 versie gaat het nog wel met een schroevendraaier.
maar de m10 versie moet ik wel een onmogelijk grote schroevendraaier hebben.
bedankt voor de tip.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi, thanks voor de reacties en plaatjes allemaal. :D Een rampamoer ken ik wel, maar die bedoel ik niet, ik wil echt zo'n paraplu ding.
Deze mep je in een stuk pijp, je snijd het blokje pijp af met die starnut erin, en dan heb je een grappig alternatief voor een moer, of als je anderszins een schroefdraad aan het uiteinde van een buis wil.

Kent iemand die?

Btw toch wel handig 't forum nu weet ik ook meteen het antwoord op een ander euvel, namelijk gleufje bij een rampamoer naar onder :cool:
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik vind het indraaien van rampamoeren met een bout ook gemakkelijker dan m.b.v. een schroevendraaier, maar denk toch dat bij de hier verkrijgbare versies voor hout de zaagsnede daarvoor is bedoeld. De zaagsnede ontbreekt namelijk bij moeren die met binnenzeskant (inbus) zijn uitgevoerd, terwijl hij daar als snijkop net zo functioneel zou zijn. Bij montage met de snede onder zou een rampamoer ook niet meer zonder speciaal gereedschap te verwijderen zijn.

De gleuf in de moer uit de link van SunRayes is duidelijk wél als snijder bedoeld, namelijk zo breed gemaakt dat er een scherpe snijhoek ontstaat, en daardoor tegelijk ongeschikt als schroefsnede.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Aah nice niet gedacht om bij ali te kijken, er zijn idd meerdere die ze ook alleen de starnut verkopen, de meeste nog steeds aan de prijs, maar wel al stukken beter :)
 
A

Athanor

Guest
image.jpg

Bij deze moeren is de structuur voor het indraaien nogal anders. Ze lopen taps toe en de draad word daarmee steeds groter. Als je dan een gat van de juiste diameter boort kun je ze goed invoeren. Dat maakt de vergelijking wat lastig.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.