Blog: Flier gereedschappen

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Ziet er geweldig uit Wilco.
Eindelijk weer een gereedschaps maker uit ons eigen landje.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dankje mensen voor de reacties en complimenten! Leuk om te horen!

@ Kodama: smeden is een kunst die ik helaas niet beheers, dus om gesmede beitels te maken te bieden is vooralsnog geen optie. Wie weet in de toekomst ;-)

- - - Updated - - -

Wilco maakt werkelijk prachtig gereedschap! Zijn aftekenmes is een van mijn meest gebruikte gereedschappen.

Ha Coko,

Fijn om te horen!
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Bijzonder mooie stukken gereedschap!

Ik zag ook twee foto's voorbij komen met daarop beitels voor gitaarhalzen.
Op welke wijze worden die gebruikt?
Ik heb ook enige ervaring met het maken van gitaarhalzen,
Echter kan ik mij niet imbeelden waarvoor je een gekromde beitel moet gebruiken.
Weet jij dit Wilco? Of kan een ander forumlid hier evt wat meer over vertellen?

Groeten,
Martin
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bijzonder mooie stukken gereedschap!

Ik zag ook twee foto's voorbij komen met daarop beitels voor gitaarhalzen.
Op welke wijze worden die gebruikt?
Ik heb ook enige ervaring met het maken van gitaarhalzen,
Echter kan ik mij niet imbeelden waarvoor je een gekromde beitel moet gebruiken.
Weet jij dit Wilco? Of kan een ander forumlid hier evt wat meer over vertellen?

Groeten,
Martin

Bijvoorbeeld voor de vorming van een klassieke hiel, die een dubbele curve heeft.. Ook worden ze vaak gebruikt om zanbalkjes mee te vormen.. Erg handig!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nieuw setje paring chisels

Een poosje terug kreeg ik zo vanuit het niets een mailtje uit Duitsland of ik drie paring beitels kon maken. Dat kan natuurlijk altijd, maar juist deze afmetingen had ik net op voorraad dus ik kon direct aan de slag. Normaal duurt het een paar maand van begin tot eind, maar dit setje had ik binnen een week klaar, omdat enkel de handvatten nog gedraaid moesten worden.

Eigenlijk waren deze beitels voor mijn eigen set bestemd, echter na drie jaar heb ik nog steeds geen beitel voor mezelf kunnen houden omdat er steeds mensen waren die ze wilden hebben ;-)

Maar goed, hierbij wat foto's. Handvatten zijn gemaakt van Yellow heart, purperhart en Louro Faia. Door de verschillende kleuren is het een erg mooi setje geworden. Vooral het purperhart komt goed uit de verf.

1.jpg

2.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Zo, kijk mij 's stoer zijn! :D

2 beitels gemaakt door Wilco speciaal voor de gitaarbouw. Een 15 mm met normaal handvat en een 10 mm met paring handvat voor het hele fijne vormwerk. Zodra m'n nieuwe werkplaatsje klaar is even polijsten en beitelen maar! Ik ben er blij mee! :)

Beitels.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi dat de beitels goed zijn aangekomen Rizz! Het was een leuk project om te maken. Ik ben erg benieuwd wat er straks mee gemaakt gaat worden.

Het is zo'n tijd stil geweest vanuit de kant van Wilco ...........

Hoi Pieter, dat klopt inderdaad. Momenteel staan de hobbyactiviteiten op een laag pitje vanwege andere prioriteiten. Ook wat betreft het forum is het allemaal een stuk rustiger van mijn kant daarom. Maar dat gaat vanzelf weer een keer over ;-).
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi om dit oude topic weer eens door te lezen. Momenteel ben ik bezig met het plan om een gereedschapkist te maken met zo'n 40 stuks verschillende gereedschappen erin. Zelfgemaakt en voornamelijk beitels. Het plan is om zo een soort van 'show case' te maken, puur voor de lol en uiteraard voor het gebruik ;-). Wat ook meespeelde is dat ik dit plan al jaren heb, maar steeds voordat ik weer een setje gereedschap klaar had het ondertussen ook al verkocht was. Misschien gaat dat nu ook wel weer gebeuren maar het is ook erg leuk om anderen blij te maken met mijn gereedschappen ;-).

Ik zal proberen hier zoveel mogelijk de voortgang te laten zien. Wordt vervolgd!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het gaat traag, heel traag! Het is ondertussen al wel bijna twee jaar geleden sinds ik een beitel gemaakt heb, maar nu ben ik ondertussen toch weer een stuk dichterbij. De nieuwe set kan binnenkort weer naar de harderij en daarna kan ik beginnen met het draaien va de handvatten. Het is een gemengde set met standaard beitels, 'paring beitels' , hakbeitels en korte beitels. Waarschijnlijk komen er ook nog een paar speciale vormen bij maar dat moet nog. Hier in ieder geval een paar fotos rechtreeks uit de werkplaats.

DSC_0202.jpg

DSC_0199.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.