onderkant eettafel behandelen?

Leonard1

Nieuw lid
19 nov 2014
1
0
Ik heb een aantal jaren een eettafel in gebruik die voorzien is van teak-fineer. Deze fineerlaag is verder niet afgewerkt. Wat er onder het fineer als basis hout is gebruikt weet ik niet. Dit soort tafels zijn door de teak fineerlaag echter zeer besmettelijk is voor allerlei soorten vlekken. Zelfs als je niet eens aan het eten/drinken bent aan tafel krijgt je al vlekken van handen die een avond op de tafel liggen. Teakfix enz bracht geen oplossing. Vandaar dat ik altijd angstvallig een tafelkleed gebruikte. En als er kinderen in de buurt waren zelfs nog een extra tafelzeil eronder tegen omvallende glazen.

Aangezien ik echter vind dat er aan een tafel echt geleefd moet kunnen worden wil ik deze nu voorzien van een goede hufter-proof bescherming. Hiervoor heb ik de bovenzijde inmiddels voorzien van 4 lagen Rigostep Skylt. Dit is een matte 2-componenten polyurethaanlak op waterbasis die eigenlijk bedoeld is voor vloeren (maar ook gebruikt kan worden voor meubels). Een van de redenen hiervoor was dat het hout hierdoor niet verkleurd. Het ziet er inderdaad prachtig uit, schijnt erg sterk te zijn en je kan eigenlijk niet zien dat de tafel behandeld is. :)

Nu vraag ik mij echter af of de onderkant van de tafel ook behandeld moet worden. Ik kan hier zelf op internet geen antwoord op vinden. Aan de ene kant lees ik dat zonder behandeling het tafelblad kan kromtrekken, aan de andere kant moet de tafel ook kunnen blijven ademen. Ik zou me kunnen voorstellen dat de behandelde methode van het bovenblad hierbij ook uitmaakt. In dit geval is die dus dicht door de PU lak.

Weet iemand wat het juiste antwoord is?

Groet,
Leonard
 
Laatst bewerkt:

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Een tafel die binnen staat is de boven kant behandelen voldoende omdat je niet echt grote vocht verschillen heb, buiten moet je wel rond om behandelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.