handschaaf schaaft niet goed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik ben een werkbank aan het maken. Voor het onderstel gebruik ik oude traptreden, die ik door de vandiktebank gooi en daarna op elkaar lijm om poten te vormen. Ik gebruik een stanley no 4 om de machineslag weg te schaven, maar met dit hout lijkt het of de schaaf niet in het hout dringt. Ik heb de machineslag nu maar met de bandschuurmachine weggehaald, maar ik vraag me af of ik wat aan de afstelling of hoek kan veranderen om de volgende keer weer een schaaf te kunnen gebruiken. Op ander hardhout kan ik mooie krullen schaven met dezelfde schaaf.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hier is zoveel over te vertellen dat ik eigenlijk niet weet waar te beginnen. We hebben enkele handschaaf-grootmeesters op het forum rondlopen. Post even wat foto's van de houtsoort waarmee je zoveel problemen had.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Inderdaad het kan aan veel zaken liggen. Wat is de gebruikte houtsoort? Heb je ook schuingeschaafd? Is de schaaf goed scherp en afgesteld. Hoe harder het hout hoe kritischer het schaven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoe scherp is 't ie? Wat is je slijp procedure?

Sharp cures everything.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik heb geen camera, dus foto s wordt een beedje moeilijk. Het hout lijkt wel wat op merbou, maar is veel roder. De schaaf hobbelt er gewoon overheen. Als ik de beitel dieper zet, dan hapt hij. Beitel is geslepen op 25 gr met een veritas slijphulpstuk. Eerst op diamantplaat 1000, daarna watersteen 3000, 5000 en 8000. Ik heb ook geschaaft onder een hoek, zodat het schaven meer een snijbeweging wordt, maar dat gaf niet echt een verbetering. Andere hardhoutsoorten kan ik met deze schaaf goed schaven. Mijn knutselhout is over het algemeen gekregen of uit containers gevist, ik weet dus meestal niet wat het voor hout is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Waar woon je? Misschien kan iemand inde buurt helpen. Woon je in de buurt van Leiderdorp dan ben je welkom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Bedankt voor het aanbod, maar vanuit het midden van het land is leiderdorp geen handige verbinding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.