bovenfrezen op je topie

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hai, dinsdag ga ik mijn nx410 combine afhalen en nu ben ik al ff druk bezig geweest met freesgereedschap op te zoeken.

Nu zag ik her en der dat er spantanghouders verkocht worden om freesjes van je bovenfrees op je topie te gebruiken.

Dit lijkt me wel leuk aangezien ik door de jaren heen een heel pak van die 8mm freesjes heb verzameld voor men makita bovenfrees maar en nu komt het, op enkele pagina's lees ik dan weer dat je dit niet mag of kan gebruiken omdat een topie niet zoveel toeren per minuut kan maken als je bovenfrees.

Een topie is bv 7500 tpm en een bovenfrees 27000

Ik schrok ook van dit verschil dus ik vermoed dat het idd geen goed idee is om je bovenfreesjes op een topie te plaatsen.

Wat denken jullie?

Af te raden? Maar waarom verkopen ze die dingen dan?
 

tuoh

Oud hout
Bij mijn weten heeft enkel de Hammer/Felder/Format4 familie de mogelijkheid om een hoge snelheid freesas te monteren of te wisselen (bij sommige modellen) De frees draait hier dan een 14000tr/min en dit werkt perfect.
Op mijn laatste werkplek had ik de beschikking over zo een machine:D Freesas wisselen, incl polyriem is een klusje van 1min, doordat je bij deze bewerking ook het volle vermogen van de machine ter beschikking hebt is er plenty power beschikbaar.

Bij Robland kan je een adapter op de freesas schroeven om bovenfrezen op te spannen maar je kan het toerental niet opvoeren, je moet het dus doen met het hoogst beschikbaar toerental zijnde 7500tr/min. Gaat dat werken? Vermoedelijk niet optimaal bij kleine diameters, grotere frezen zullen het mogelijk wel wat beter doen. Als de adapter niet teveel kost zou ik die er sowieso bijnemen, iemand zal het toch eens moeten testen:D
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Voor Robland kost dit ding dacht ik 65 euro
Toevallig hier nog een boek met prijzen liggen van Tendotools, of zoals ik het noem Nintendotools omdat alles net op speelgoed lijkt... hier kost zoiets 25 euro. Beide voor een asgat van 30 maar vermoedelijk past dat van Nintendotools niet op een Robland.
 

tuoh

Oud hout
Voor Robland kost dit ding dacht ik 65 euro
Toevallig hier nog een boek met prijzen liggen van Tendotools, of zoals ik het noem Nintendotools omdat alles net op speelgoed lijkt... hier kost zoiets 25 euro. Beide voor een asgat van 30 maar vermoedelijk past dat van Nintendotools niet op een Robland.

Op het totaalbedrag van de machine is 65€ wel doenbaar om eens mee te experimenteren lijkt mij:p Schroeft die adapter niet IN de kop van de freesas, M12 of zo??
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Topie is een stationaire freesmachine.

Komt van het Franse woord "toupie"
Aan de Vlaamse kant zijn er heel wat woorden zo overgenomen uit het Frans, zoals lijmtang = sergant van het Frans "serre-joint" of valiesplank van het Frans "volige", kol van "colle"
Misschien omdat er vroeger enkel werkgelegenheid was aan de Waals kant en dat Vlamingen het zo hebben meegenomen?
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hoe te monteren geen idee... kan niet moeilijk zijn denk ik toch?

Was laatst in de machinehandel nog aan het informeren naar verschillende types van combinatiemachines en daar ook eens naar zo een spantang ding gevraagd voor op de topie (stationaire freesmachine :p ) en die verkoper keek me heel geschokt aan. Zoiets had hij in zijn hele loopbaan nog maar 2 keer weten vragen en vroeg me waarom ik dat in godsnaam zou doen ... Ben er toen niet verder op ingegaan omdat ik me wat dom voelde maar waarom niet hé. Je hebt een massa's freesjes liggen die elks 30 40 50 euro gekost hebben, dan wil je die toch gebruiken ook..
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als je de machine nog moet bestellen, zou ik dit misschien toch meenemen in de overweging robland vs hammer. De nieuwst reeks Hammer heeft een verwisselbare as, welke de vorige jaren enkel beschikbaar was op felder.
Waarom je dit zou doen? Je hebt dan de best mogelijke bovenfreestafel de je kan dromen: hoog toerental (niet bij robland), superstabiele machine in niets te vergelijken met eender welke bovenfreestafel, echte topkap met appart instelbare invoer en uitvoergerleider, kantelbare as!!! (niet bij robland), goede afzuiging, pennentafel/roltafel, eventueel aanvoerder. Als hobby-gebruiker heb je bovendien voor heel was toepassingen een budgetvriendelijke oplossing (kostprijs goed bovenfreesje vs messenkoppen voor topie....).
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Sorry, niet gezien dat je je machine al gaat afhalen... Zou zoals eerder vermeld door tuoh toch het kopje erbij nemen: proberen... Voor grotere diameters frezen (versteklijmfrees...) gebruik je sowieso lagere toerentallen.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ik ga hem tweedehands afhalen dinsdag :) De kantelbare as is idd een beetje jammer maar ach geen ramp.

Nieuw was het mij allemaal een beetje te duur :-(
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Code:
Nieuw was het mij allemaal een beetje te duur :-)[/QUOTE]

Mij ook hoor..... Zeker gezien het beperkte gebruik... (eigen woning - hobby)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.