Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Opknappen houten schaaf

Gisteren heb ik een oude houten Nooitgedagt schaaf in zeldzaam mooie staat op de kop getikt bij de kringloop. Ik ben de schaaf nu helemaal aan het kaal maken, de oude laklaag eraf, butsen worden er zoveel mogelijk uitgeschuurd/geschaaft. Het schraapstaal bewijst hierbij zeer goede diensten.

Maar goed, ik heb de schaaf nu helemaal kaal, wat zou nu de beste nieuwe afwerking zijn? Ik heb de keuze tussen Osmo blanke hardwax en gewone blanke lak. Wie geeft me een tip.

PS: de zool wordt niet gelakt neem ik aan?

Re: Opknappen houten schaaf

Geeft dat dan zo'n dikke laag? De afwerking op deze schaaf ligt er echt dik op, en is helemaal gebarsten.

Het is de bedoeling dat ik de schaaf weer ga gebruiken, dus het moet wel sterk en funtioneel zijn.

Nooitgedacht gebruikte een soort vernis. Dat is niet gelijk de beste oplossing. Inderdaad in de olie zetten. Maakt niet zoveel uit welke, kies maar een mooi blik in de bouwmarkt :P Flink insmeren, en na 10 minuten weer met een doek droogpoetsen. Dat herhaal je tot je het zat wordt. Het nadeel van olie vind ik dat het wel snel groezelig wordt. Dus als je er flink wat olie in hebt laten trekken, en het daarna een dag of wat hebt laten drogen, kan je het nog eens met was insmeren. Dat dan af en toe eens herhalen. Het klinkt als veel werk, maar het kost telkens maar een paar minuten, en je hoeft niet zo bang te zijn voor stof. Logistiek gezien vind ik olien veel makkelijker dan lakken. Pas op met oliedoeken, sluit die goed luchtdicht op of hang ze buiten aan de waslijn tot ze droog zijn. Ze kunnen spontaan ontbranden.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Op het moment ben ik Skylt 2 componenten lak op de vloer aan het smeren. Dat zou extreem hard en duurzaam moeten zijn. Wellicht ook geschikt voor zo'n toepassing.

het is niet nodig je houten schaaf af te werken,gewoon blank houden is geen probleem.het wel afwerken is meer een esthetisch punt-schaven van licht hout worden namelijk met der tijd een beetje smoezelig.ik maak mijn schaven van donker hout,heb je het probleem niet...
    als het dan toch moet-enkele lagjes schellack en je bent klaar.

annette
    http://www.fingerprintfurniture.nl

Attached files

Vandaag de schaaf in de Osmo gezet. Tevens heb ik de schaaf- en keerbeitel weer mooi blank gemaakt, er zat nogal wat roest op.

Ik heb daarvoor een erg handig en effectief hulpstuk gemaakt; een houten cilinder met daaromheen een schuurband van een hand bandschuurmachine. Werkt perfect, binnen no-time is het staal blank. Het wordt niet perfect glad, maar wel blank. De achterkant van de beitel heb ik niet hiermee bewerkt, dat wordt nog een uurtje of wat lappen over de watersteen. Hulpstuk is trouwens ook erg handig om kromme oppervlakken mee te schuren.

Attached files

Fantasisch gedaan Wilco,
    Sorry van mijn vorige posting in ben een zielige stoere jongen die bij Cap Gemini werkt en daar ook niet verder kom (aangepast door de beheerder!)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stoerejongen
    Koop tog een nieuw!
    Jij ben egt zuinig verekte koekwauz
    Stoer ben je wel, jongen. Misschien bedoelde je het niet onvriendelijk, maar zo komt het wel heel erg over. Misschien kun je in het vervolg als zulke antwoorden bij je opkomen maar beter gewoon je mond houden.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Wilco, kijk even naar zijn overige berichten. Stoere jongen is eigenlijk een zielig jongetje en heeft alleen maar negatieve berichten geplaatst. Niet op reageren dus

Forum Rechten