half gedroogd eiken voor plafond

bolsky

Nieuw lid
26 dec 2014
7
0
Forumers een vraag,

Ik ga een bijbouw plaatsen waar ik een eiken plafond in wil maken, dit plafond wil ik een “ruwe” uitstraling mee geven.

Mijn plan van aanpak had ik als volgt bedacht:

  1. fijnbezaagde planken (20mm dik) aanschaffen (niet gedroogd)
  2. De planken half jaar laten drogen, onder een afdak (ze zijn dan nog niet droog)
  3. Doordat de planken niet helemaal droog zijn, zullen we waarschijnlijk scheuren in de planken komen. (dit is een effect wat ik zoek)

Echter wat ik niet wil is dat de planken te ver inkrimpen, zodat er “te grote” kieren tussen de planken inkomen.

Iemand ervaring hiermee?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op bovengenoemde manier zul je waarschijnlijk wel kieren krijgen, hout dat zo werkt dat het gaat barsten zal ook nog best krimpen.

Bij m'n zus die in een oude boerderij woont, hebben we eerst een gipsplafond aangebracht, deze zwart geschilderd en daar eiken fijnbezaagde planken onderdoor, met 2 cm tussenruimte. De planken zijn bevestigt met koploze spijkers, schuin ingeschoten in de zijkanten van de planken. Je ziet de spijkers niet zitten. De planken waren wel goed droog, anders denk ik dat de manier van bevestigen ook niet voldoet, ik denk niet dat hout dat nog flink gaat werken blijft zitten met wat koploze spijkers.

Wil je niet tussen de planken door kijken, dan zou ik sponningen in de planken maken waarmee deze elkaar overlappen. Je hebt dan wel naden, maar geen diepe en het zal dan lijken of het zo hoort.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je googled op "shrinkulator" kan je ongeveer berekenen hoeveel het gaat krimpen.

Krimp zal een zekerheid zijn. Scheuren is een gok. Dus ik vind je plan een beetje twijfelachtig.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat de krimpkrachten van 20 mm eiken groot zijn; sterk genoeg om spijkers er uit te trekken. Lijkt me ook te zwaar en te dik om te spijkeren, schroeven is hier de boodschap. Dunner eiken zal gemakkelijker scheuren, maar ook sneller krom trekken.


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Laat ze eerst maar een aan tal weken(4 à 6 weken) liggen op de plaats waar ze moeten aankomen en liefst tussen dunne latjes.
!!! Niet op elkaar leggen.
Bij het gebruik van tussenlatjes, gebruik geen den latjes op eik. De harsen van den hout zullen er zich op aftekenen en niet meer uit te krijgen zijn. Er zijn ook looizuren aanwezig in eiken hout.
De eik plankjes zullen ook wat scheuren vertonen en een ruwe uitstraling geven en ze zullen dan al veel minder gaan werken aan de plafond. Je zal een veel mooier effect bekomen op die manier.
Aan een plafond is het ook heel wat warmer tegenover de vloer. Warmte stijgt nu eenmaal.
Succes met het project.
 

bolsky

Nieuw lid
26 dec 2014
7
0
Zie bijlage : dit is een eiken veldschuurtje wat we geplaatst hebben begin van het jaar.
gemaakt met fijnbezaagde eiken planken (vers), deze uitstraling wil ik ook binnen maken. Iemand een idee hoe dit dan te doen?

(gedroogd eiken heeft te goede kwaliteit)

20141226_111636_resized.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als het voor buiten is, zal het op de natuurlijke wijze gaan dragen wat veel minder geforceerd is.
Als het voor binnen is, raad ik u aan wat ik eerder heb geschreven.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Houthandel "van de voort" levert een eiken vloer die ze untouched noemen. Dat zal zeker voor binnen zijn toe te passen en heeft deze uitstraling.
249144_542106369172747_1715764153_n.jpg
 

tuoh

Oud hout
Afhankelijk van het soortelijk gewicht zal natte Eik op dosse gezaagd tussen de 7,7 en de 9,6% krimpen als het hout word teruggedroogd naar 6% rv. Dan is de rekening snel gemaakt. Maar tijdens het drogen treden er nog andere veranderingen op, de dosse planken schotelen, soms scheluw trekken, scheuren, etc...

Het beste uitgangsmateriaal is gevierschaald en gedroogd hout, hier zie je het eindproduct, er zijn dan geen (onaangename) verassingen meer. In principe staan de termen "gedroogd" en "goede kwaliteit" los van elkaar, je kan dus perfect "constructie Eik" (= ruw gezaagd hout met kwasten) laten drogen en dit verwerken binnenshuis.
 

bolsky

Nieuw lid
26 dec 2014
7
0
Als het voor buiten is, zal het op de natuurlijke wijze gaan dragen wat veel minder geforceerd is.
Als het voor binnen is, raad ik u aan wat ik eerder heb geschreven.

Het Eiken plafond wil ik naast decoratief ook constructief gaan gebruiken. Wordt dus tijdens de bouw verwerkt (binnenhuis drogen voor verwerking is dus geen optie).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat een gave vloer! Ziet er wel heftig uit, maar het heeft zeker wat :) .
Ga ik onthouden.

Over smaak valt uiteraard niet te twisten.
Persoonlijk vind ik dit een verschrikking. Eikenhout is veel te mooi om zo toe te passen.
Maar uiteraard ieder zijn keuze.
 
A

Athanor

Guest
'T is ook niet mijn smaak:(. Lijkt me een tijdelijke trend en dan wel vrij duur voor een dergelijke eiken vloer.....


Fons
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik wil er zeker ook aan toevoegen dat het niet mijn smaak is, maar het komt erg dicht in de buurt van de vraag van de topicstarter en zal zeker een goede optie zijn die minimaal krimpt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het plafond bij m'n zus ziet er net zo uit, als plafond op een oude deel, tussen de gebinten lijkt het prima, als vloer zou ik hem zelf ook niet kiezen. M'n zwager heeft destijds zelf het gedroogde hout geregeld, was niet goedkoop dacht ik, maar het houdt zich prima, is zo goed als onzichtbaar bevestigt, wat met nat hout dat je ergens onder maakt denk ik niet lukt.

Bij een boer waar een andere zus van mij wel eens helpt, hebben ze een paar schuren verfraaid met douglas planken, ook het plafond van het afdak waar de auto's staan. Nu waren daar al wat planken naar beneden gekomen, ook bevestigt met spijkers.
Gelukkig naast de auto's gevallen, maar geeft wel aan dat nat hout degelijk bevestigt moet worden.

Maar wanneer de planken in de constructie verwerkt worden, bovenop draagbalken bv, is het verhaal al anders. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om in een mooi eiken plafond allemaal schroefkoppen te zien, doet het effect al weer grotendeels teniet.
 
A

Athanor

Guest
In de ruwe stijl redenerend hoef je daar geen drukte over te maken lijkt me, gewokn staken schroeven in het vochtige eiken, krijg je mooie blauwe vlekken, past bij de andere blauwe plekken en droogvlekken;);)

Fons
 

bolsky

Nieuw lid
26 dec 2014
7
0
bedankt voor alle reacties...ik zie denk ik toch af van het oorspronkelijke plan.

ik heb nog wel een vraag over gedroogd hout: Als ik gedroogd hout aanschaf met een vochtigheidsgehalte van b.v. 12% en dit een tijdje opberg onder een afdak (buiten). Trekt het hout dan weer vol vocht om na verwerking dan weer te krimpen?
 

tuoh

Oud hout
bedankt voor alle reacties...ik zie denk ik toch af van het oorspronkelijke plan.

ik heb nog wel een vraag over gedroogd hout: Als ik gedroogd hout aanschaf met een vochtigheidsgehalte van b.v. 12% en dit een tijdje opberg onder een afdak (buiten). Trekt het hout dan weer vol vocht om na verwerking dan weer te krimpen?

Yes, hout is nu éénmaal hygroscopisch, het hout gaat zich altijd aanpassen aan de relatieve luchtvochtigheid van zijn omgeving, dit tot het evenwichtsvochtgehalte bereikt is. Neemt het hout vocht op dan gaat het uitzetten, staat het hout nadien vocht af aan de omgeving dan gaat het krimpen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Maar is het oorspronkelijke plan zo slecht dan, winddroog eiken verwerken in de constructie? Voor een later aangebracht plafond zou ik droog hout nemen, maar in de constructie (op de balklaag/kapconstructie??) zou ik er voor kiezen om sponningen in de planken te maken waarmee het hout over elkaar valt, net als voor topgevels wel gedaan wordt. Bij krimpen van het hout wordt je naad dan geen 2 cm die maar 1 cm en het is nog allemaal eiken planken wat je ziet.

Barsten kan je misschien proberen te maken door op wat punten waar het hout aan de constructie bevestigd wordt 2 schroeven per plankbreedte toe te passen, wat normaal gesproken verkeerd is. Als het hout dan gaat krimpen, kan het scheuren doordat de schroeven het tegenhouden.
Maar of dit het gewenste effect zal geven??
 

tuoh

Oud hout
Je zou eigenlijk te werk moeten gaan zoals onze voorouders het deden om een zoldervloer te leggen. De planken los op hun plaats leggen voor een jaar of zo, daarna alle planken draaien met de hartkant naar boven en dan definitief vastspijkeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.