Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

half gedroogd eiken voor plafond

Forumers een vraag,

Ik ga een bijbouw plaatsen waar ik een eiken plafond in wil maken, dit plafond wil ik een “ruwe” uitstraling mee geven.

Mijn plan van aanpak had ik als volgt bedacht:

1. fijnbezaagde planken (20mm dik) aanschaffen (niet gedroogd)
    2. De planken half jaar laten drogen, onder een afdak (ze zijn dan nog niet droog)
    3. Doordat de planken niet helemaal droog zijn, zullen we waarschijnlijk scheuren in de planken komen. (dit is een effect wat ik zoek)

Echter wat ik niet wil is dat de planken te ver inkrimpen, zodat er “te grote” kieren tussen de planken inkomen.

Iemand ervaring hiermee?

Op bovengenoemde manier zul je waarschijnlijk wel kieren krijgen, hout dat zo werkt dat het gaat barsten zal ook nog best krimpen.

Bij m'n zus die in een oude boerderij woont, hebben we eerst een gipsplafond aangebracht, deze zwart geschilderd en daar eiken fijnbezaagde planken onderdoor, met 2 cm tussenruimte. De planken zijn bevestigt met koploze spijkers, schuin ingeschoten in de zijkanten van de planken. Je ziet de spijkers niet zitten. De planken waren wel goed droog, anders denk ik dat de manier van bevestigen ook niet voldoet, ik denk niet dat hout dat nog flink gaat werken blijft zitten met wat koploze spijkers.

Wil je niet tussen de planken door kijken, dan zou ik sponningen in de planken maken waarmee deze elkaar overlappen. Je hebt dan wel naden, maar geen diepe en het zal dan lijken of het zo hoort.

Als je googled op "shrinkulator" kan je ongeveer berekenen hoeveel het gaat krimpen.

Krimp zal een zekerheid zijn. Scheuren is een gok. Dus ik vind je plan een beetje twijfelachtig.

Athanor
    Guest
    Ik denk dat de krimpkrachten van 20 mm eiken groot zijn; sterk genoeg om spijkers er uit te trekken. Lijkt me ook te zwaar en te dik om te spijkeren, schroeven is hier de boodschap. Dunner eiken zal gemakkelijker scheuren, maar ook sneller krom trekken.

Fons

Laat ze eerst maar een aan tal weken(4 à 6 weken) liggen op de plaats waar ze moeten aankomen en liefst tussen dunne latjes.
    !!! Niet op elkaar leggen.
    Bij het gebruik van tussenlatjes, gebruik geen den latjes op eik. De harsen van den hout zullen er zich op aftekenen en niet meer uit te krijgen zijn. Er zijn ook looizuren aanwezig in eiken hout.
    De eik plankjes zullen ook wat scheuren vertonen en een ruwe uitstraling geven en ze zullen dan al veel minder gaan werken aan de plafond. Je zal een veel mooier effect bekomen op die manier.
    Aan een plafond is het ook heel wat warmer tegenover de vloer. Warmte stijgt nu eenmaal.
    Succes met het project.

Zie bijlage : dit is een eiken veldschuurtje wat we geplaatst hebben begin van het jaar.
    gemaakt met fijnbezaagde eiken planken (vers), deze uitstraling wil ik ook binnen maken. Iemand een idee hoe dit dan te doen?

(gedroogd eiken heeft te goede kwaliteit)

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20141226_111636_resized.jpg
Bekeken:   302
Grootte:   52,6 KB
ID:        23952

Als het voor buiten is, zal het op de natuurlijke wijze gaan dragen wat veel minder geforceerd is.
    Als het voor binnen is, raad ik u aan wat ik eerder heb geschreven.

Houthandel "van de voort" levert een eiken vloer die ze untouched noemen. Dat zal zeker voor binnen zijn toe te passen en heeft deze uitstraling.

Naam:      249144_542106369172747_1715764153_n.jpg
Bekeken:   272
Grootte:   73,5 KB
ID:        23953

Afhankelijk van het soortelijk gewicht zal natte Eik op dosse gezaagd tussen de 7,7 en de 9,6% krimpen als het hout word teruggedroogd naar 6% rv. Dan is de rekening snel gemaakt. Maar tijdens het drogen treden er nog andere veranderingen op, de dosse planken schotelen, soms scheluw trekken, scheuren, etc...

Het beste uitgangsmateriaal is gevierschaald en gedroogd hout, hier zie je het eindproduct, er zijn dan geen (onaangename) verassingen meer. In principe staan de termen "gedroogd" en "goede kwaliteit" los van elkaar, je kan dus perfect "constructie Eik" (= ruw gezaagd hout met kwasten) laten drogen en dit verwerken binnenshuis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door samvg Bekijk Berichten
    Houthandel "van de voort" levert een eiken vloer die ze untouched noemen. Dat zal zeker voor binnen zijn toe te passen en heeft deze uitstraling.

Naam:      249144_542106369172747_1715764153_n.jpg
Bekeken:   272
Grootte:   73,5 KB
ID:        23953
    Wat een gave vloer! Ziet er wel heftig uit, maar het heeft zeker wat .
    Ga ik onthouden.

Forum Rechten