lekkend raam

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Na het plaatsen van een nieuw kozijn in een bestaande muur ,is de boel nu gaan lekken .
Als er veel wind staat en regen gaat het aan de binnen kant lekken ,ik vermoed dat de loodslab/betumen niet goed of kapot is gegaan tijden het plaatsen van het kozijn .
hoe kan ik dit nu goed oplossen zonder het kozijn er weer uit te halen ?
ik heb de kier aan de bovenkant al dicht gekit maar dat helpt niets ,dus ik denk dat het water door de stenen heen slaat, op de slab terecht komt ,die kapot is ,en naar binnen loopt .

is het een idee om een zinken plaat van buiten, boven het kozijn en de muur ,schuin naar binnen te schuiven ?

graag nog ideeën !
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Plaats eens foto's van de toestand.
Er kan dan misschien meer duidelijkheid gegeven worden door forumleden.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Is het kozijn geplaatst of heb je het zelf gedaan? Heb je het laten doen,gewoon bellen en op laten lossen.
Is er kunststof voor hout geplaatst of hout voor hout? Stel er is een kunststof kozijn geplaatst dan kun je de binnenafwerking er afhalen en kijken of je de loodslab ziet,kunststof kozijn is vaak 7cm dik en hout 11.5cm dik,vandaar.
De kier tussen het kozijn en het lood kan afgekit worden maar de kier tussen het lood en de steen absoluut niet.
Mocht er vocht bovenop het kozijn in de spouw komen kan het oa via die kant weg.
Stel het "lood" is beschadigd,dan is er denk maar 1 juiste oplossen en dat is kozijn eruit en nieuw lood tegen het binnenblad aanwerken.
Je kunt nog kijken of er toevallig een open stootvoeg boven het kozijn zit en die dicht maken?
Als het water door je stenen heen slaat kun je de muur er boven inpregneren maar dat is een tijdelijke "oplossing"

Een foto zou helpen inderdaad:)
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Ik vermoed zelf dat het betumen(geen lood) kapot is gegaan tijdens het plaatsen van het houten kozijn.
foto wordt lastig .
komt het vaak voor, en of bestaat het dat water door de steen heen slaat en dat de pouw dus aan de binnenkant vochtig wordt??
Ik zal zeker even kijken of er stoot voegen weg zijn .
Er is nog 1 cm ruime tussen de betumen flap en de stenen ,aan de binnen kant kan ik nog een afwerk laatje loshalen ,daar heb ik 2 cm ruimte om boven het kozijn te komen ,het kozijn er uithalen is erg veel werk en nu is alles mooi afgewerkt ,dus dat als laatste optie .

kan ik dan geen plaatje naar binnen schuiven onder het betumen door tegen de binnen muur aan,zodat het water via het plaatje alsnog naar buiten loopt .

inpregneren was ik al niet van plan ,het oude kozijn wat er uitkwam was ook helemaal verrot ,dus is het een bestaand probleem denk ik .
maar zoals ik al zij ,ik weet bijna zeker dat de betumen gescheurd is tijdens het plaatsen van het kozijn,betumen was al erg poreus .

gr Hummes
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Bitumen verteerd inderdaad op een gegeven moment toch..
Is de gevel een keer gereinigd? als het niet goed gebeurd dan wil de steen nog wel is helemaal volzuigen met water. Of de gevel is volgespoten met isolatie,dan is toch de ventilatie voor een deel weg in de spouw. Zit er een kozijn boven die misschien lekt? kan al door de voegen van de raamdorpelstenen komen .Het kunnen zoveel factoren zijn...
De optie die je geeft kun je zeker proberen.misschien kun je er eventueel ook bladlood inschuiven,als je maar naar de binnenmuur komt,met een kleine opstaande rand.
Je merkt snel genoeg als het probleem verholpen is of niet.

Succes! gr rene
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Is je schoorsteen niet lek, ik heb het weleens meegemaakt dat er een lood loket kapot was
hierdoor liep het water over het dakbeschot via de muurplaat de spouw in,
vervolgens kwam het water over het kozijn naar binnen.
Nieuwe loketten in de schoorsteen en het probleem was over.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Bitumen verteerd inderdaad op een gegeven moment toch..
Is de gevel een keer gereinigd? als het niet goed gebeurd dan wil de steen nog wel is helemaal volzuigen met water. Of de gevel is volgespoten met isolatie,dan is toch de ventilatie voor een deel weg in de spouw. Zit er een kozijn boven die misschien lekt? kan al door de voegen van de raamdorpelstenen komen .Het kunnen zoveel factoren zijn...
De optie die je geeft kun je zeker proberen.misschien kun je er eventueel ook bladlood inschuiven,als je maar naar de binnenmuur komt,met een kleine opstaande rand.
Je merkt snel genoeg als het probleem verholpen is of niet.

Succes! gr rene

Wat heeft het voorzin om bladlood naar binnen te schuiven en hoe met een opstaande rand.
Het bladlood moet in een voeg van het binnen blad zitten.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Wat heeft het voorzin om bladlood naar binnen te schuiven en hoe met een opstaande rand.
Het bladlood moet in een voeg van het binnen blad zitten.

Ja dat begrijp ik.. maar hoe ga je dat doen zonder al te veel werk er aan te hebben? Een paar rijen stenen eruit en je kan het lood goed invoegen,maar dat was niet helemaal de bedoeling geloof ik

Stel je slaat je lood een paar keer een centimeter om,zodat je waterkering krijgt.misschien kun je dan je lood schuin omhoog onder de bitumen schuiven.
Het is de makkelijkste oplossing om te proberen lijkt me.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ja dat begrijp ik.. maar hoe ga je dat doen zonder al te veel werk er aan te hebben? Een paar rijen stenen eruit en je kan het lood goed invoegen,maar dat was niet helemaal de bedoeling geloof ik

Ik denk toch de bovenstaande optie stenen eruit of het kozijn maar ja wat is het voor een kozijn.

35 jaar geleden gebruikte men lood daarna is er een periode geweest dat er pvc is gebruikt in de betonbouw werd weleens de loodslab met bitumen vast gebrand, maar of dat geweldig was weet ik niet omdat lood nogal zwaar is en met warmte eruit kan zakken.

In dit project kan je ook niet zien waar je mee bezig bent, dus het is of of.

Ook een foto plaatsen hier doet wonderen
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Lood hoeft niet perse in een voeg in het binnenblad te zitten, maar het is wel belangrijk dat het ondersteunt wordt. De TS geeft aan dat waarschijnlijk het bitumen gescheurd is, dus het is te proberen een loodslab onder het bitumen te schuiven.
Het beste is inderdaad een paar stenen (de rollaag?) eruit te halen en nieuw lood of een lateislabbe op een goede manier aan te brengen, dan kun je weer een hele tijd vooruit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.