kast ook aan binnenkant schilderen?

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik heb een paar grenen kasten gemaakt die ik wit geschilderd opgeleverd heb.
Nu kreeg ik een klacht dat bij één van de kast de deur krom getrokken was. Ter plekke zag ik dat de deur erg krom was en dat de romp van de kast ook al niet meer zo strak was als bij oplevering (6 maand geleden).
Omdat ik nu op het punt sta weer zo'n zelfde kast op te leveren vraag ik mij af wat te doen.
Ik heb voor de zekerheid bij deze nieuwe kast de deur aan beide kanten geschilderd, maar de binnenkant van de kast nog niet. Wat doen jullie? Ook de binnenkant schilderen?
Ter info: ik gebruik oude vloerdelen die behoorlijk droog zijn (vocht percentage tussen 6 - 9 %).

En als ik nu toch bezig ben met vragen:
Van een aantal grenen planken een plaat maken (bijv. zijkant v/d kast) kost me altijd erg veel tijd omdat ik veel moet schaven omdat de platen altijd behoorlijk schelf zijn.
Ik werk als volgt:
De planken maak ik recht en haaks op een vlak- vandiktebank en zet ze tegen elkaar ofwel met lamello's ofwel ik maak een veer en groef aan de plank met de spindelfrees. Ik lijm het zaakje in elkaar met sergeants, een aantal boven en een aantal onder de plaat.
Wie heeft tips?
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
gandel69 zei:
Hallo,
En als ik nu toch bezig ben met vragen:
Van een aantal grenen planken een plaat maken (bijv. zijkant v/d kast) kost me altijd erg veel tijd omdat ik veel moet schaven omdat de platen altijd behoorlijk schelf zijn.
Ik werk als volgt:
De planken maak ik recht en haaks op een vlak- vandiktebank en zet ze tegen elkaar ofwel met lamello's ofwel ik maak een veer en groef aan de plank met de spindelfrees. Ik lijm het zaakje in elkaar met sergeants, een aantal boven en een aantal onder de plaat.
Wie heeft tips?

Zo moet dat ja
je zou wat tijd kunnen besparen door de lengte van je serre joints optimaal te benutten
maar dan moet je wel snel werken in verband met open tijd van de lijm en het is wat lastig om dan
eventueel wissellende planken recht te tikken (hier heb je minder last van als je met een veer werkt) verder zou ik niet weten hoe je dit sneller kunt doen
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Gandel,

Sorry voor de late reactie op je vraag of je de binnenkant van de grenen deuren ook moet schilderen.
In principe moet elke oppervlaktebehandeling tweezijdig worden uitgevoerd. Dus ook vernissen, beitsen,fineren,olieen etc. Bij al deze behandelingen wordt de mogelijkheid tot vochtopname van het hout beinvloed (snelheid en hoeveelheid). Neemt het hout aan 1 zijde meer en/of sneller vocht op zal dit dus resulteren in kromtrekken. Zeker bij grote,niet gefixeerde delen zoals deuren en zijpanelen. In jouw geval waar er, neem ik aan,sprake is van echte lak zal het effect van kromtrekken het sterkst zijn. Het vochtigheidspercentage bij begin is eigenlijk niet zo relevant. Uit ervaring blijkt dat zelfs niet massief "hout" zoals multiplex en MDF hier last van hebben.

Groeten Borre
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dank je wel voor de info Borre,
Ik was er al bang voor, schilderen is nl. niet mijn grootste hobby...
Maar ik ga de binnenkant toch maar schilderen. Ik zie het trouwens ook aan een oudere serie kasten, het hout begint hier en daar al te scheuren op de gelijmde hoeken. Toch zonde van al het werk...

De tip om de volledige lengte van serre joint te gebruiken van houtmannetje is ook een handige. Dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.